Jak promować grę Indie/HTML5?
Jesteś Game Developerem. Tworzysz swoją pierwszą poważną grę wraz z grupą innych, podobnych do Ciebie zapaleńców. Jesteście zrzeszeni pod egidą małego, niezależnego studia, o którym nikt wcześniej nie słyszał. Jeżeli macie na tyle odwagi, poświęcacie grze większość swojego czasu. Gorzej gdy musicie robić to „po godzinach”. Koncepcje, prace graficzne i development zajmują Wam większość czasu. W natłoku obowiązków nie możecie zapomnieć o jednej z najważniejszych rzeczy: Wasza gra, choćby nie wiadomo jak dobra, potrzebować będzie promocji.
LEVEL 1 – Niech o niej usłyszą, czyli róbcie szum
Social Media...choć może się do tego nie przyznajecie, nie wyobrażacie sobie bez nich życia. To na Facebooku sprawdzacie co porabiają Wasi znajomi, to na Twitterze szukacie najnowszych informacji ze świata polityki, a na Instagramie obserwujecie kolejne zdjęcia smakowitych posiłków.
Tam też właśnie powinna pojawić się Wasza gra. Już na etapie prac koncepcyjnych - im szybciej tym lepiej. Na bieżąco informujcie tam o pracach związanych z grą. Rozpoczynacie w ten sposób budowanie społeczności, co zaprocentuje w przyszłości. Zbierajcie wokół siebie graczy, odpowiadajcie na ich pytania, sugestie, umacniacie więzi między Wami. To właśnie ta grupa osób, która będzie z Wami od samego początku będzie, chciała przyczynić się do Waszego sukcesu. I to właśnie ci ludzie będą testerami Waszej gry, będą Wam kibicować i Was wspierać.
O odpowiedni content musicie zadbać oczywiście sami (bo i nikt nie zrobi teo lepiej niż Wy, którzy najlepiej znacie własną grę), ale social media dają Wam bardzo dużo możliwości. Facebooka możecie wykorzystać jako pewnego rodzaju „blog developerski” i pisać na nim o wszelkich aktualizacjach, ale również o wzmiankach na Wasz temat w prasie czy na YouTubie. Na Twitterze możecie pisać praktycznie o wszystkim. Pamiętajcie tylko, żebyżeby oznaczać wszystkich tych, którzy o Was napisali lub nakręcili film. Pozwoli to wytworzyć większy ruch na Waszych profilach.
Ważne jest również monitorowanie sieci i tego kto i gdzie o Was mówi. Możecie wykorzystać do tego takie narzędzia jak Brand24 czy Monitori, dzięki którym widzicie kto i jak o Was pisze i - co ważne - które ułatwiają Wam reagować na wpisy jak najszybciej.
1st clue: Hejt, o ile jest konstruktywny, przyjmujcie ze spokojem. Można z niego wyciągnąć pozytywne wnioski. Nie warto nakręcać niepotrzebne kłótnie.
LEVEL 2 – Strona internetowa, czyli Wasza wizytówka
Choć wydaje się oczywista, często jest to kwestia przez developerów zapominana. Wasza gra powinna mieć swoją własną stronę internetową. Stworzona powinna ona być w klimacie gry, zawierać wszystkie potrzebne informacje o produkcji, wzmianki mediów na Wasz temat i oczywiście dane kontaktowe. Strona taka służy za oficjalne źródło informacji o grze.
2nd clue: Aktualizujcie stronę tylko w przypadku dużych zmian w grze. Do informacji bieżących używajcie social media.
LEVEL 3 – Trailer, czyli o Was w 90 sekund
Nie od dzisiaj wiadomo, że ludzie kupują oczami. Jeżeli Wasza gra wizualnie prezentuje się bardzo dobrze, to sama się obroni. Możecie jednak spotęgować pozytywne wrażenia za pomocą zwiastuna.
90 sekund – tyle mniej więcej powinien on trwać, dlatego podstawą jest tu dobrze napisany scenariusz. W tak krótkim czasie należy przekazać jak najwięcej informacji o Waszym tytule. Trailer powinien być stworzony w klimacie gry, lecz to co i w jaki sposób w nim pokażecie zależy tylko i wyłącznie od Waszej wyobraźni (no dobra, głównie to od budżetu ;)
Oczywiście nie powinniście się zamykać tylko i wyłącznie na zwiastun. Dobrze jest tworzyć i wrzucać do sieci krótkie filmy z gameplayem, albo gify.
3th clue: Niech trailer nie zdradza wszystkiego. Niech gracze czują niedosyt. Zarzućcie przynętę, która jedynie ich zaciekawi i wzbudzi pragnienie powrotu do tytułu.
LEVEL 4 – Media, czyli nie samą contentem żyje człowiek
Zapewnienie rozgłosu w swoich profilach social media to oczywiście obowiązek. Jednakże, żeby o grze zrobiło się głośno powinna o niej pisać prasa. W internecie znajdziecie mnóstwo serwisów (polskich i zagranicznych) poświęconych cyber-rozrywce. Jeżeli Wasza gra od początku będzie wzbudzać ogromne zainteresowanie graczy, prasa sama o Was napisze. Zazwyczaj jednak nie jest tak kolorowo. Będziecie wtedy musieli sami kontaktować się z prasą, dbać o dobre relacje z dziennikarzami i liczyć na to, iż wspomną o Was na swoich łamach.
Nie możecie również zapominać o blogerach i YouTuberach, ogółem influencerach, którzy mają ogromny wpływ na różne grupy społeczne (zależnie od dziedziny, którą się zajmują). Ich publikacje docierają do tysięcy odbiorców. Z ich opinią liczą się obecnie gracze na całym świecie. Możecie mieć więc pewność, że będzie mieć to pozytywny wpływ na Waszą grę.
Bardzo ważną grupą opiniotwórczą są również Kuratorzy i osoby zrzeszające grupy graczy na platformie Steam. Warto nawiązywać z nimi współpracę, gdyż tak jak w przypadku opisanym powyżej, ich opinia jest cenna dla innych graczy.
4th clue: Nie bój się rozdawać darmowych kodów. Jeżeli jakiś YouTuber chciałby zrobić konkurs, a Kurator giveaway – śmiało, pomóż im w tym. Nic tak nie cieszy graczy jak darmowa kopia gry, o której mogą potem opowiadać znajomym.
LEVEL 5 – Imprezy, czyli wyjdźcie do ludzi
Wyjdźcie do ludzi! Wiemy, że chcecie poświęcać swojej grze jak najwięcej czasu, ale czasami warto jednak wstać od biurek i pojawić się na jakimś evencie. Z roku na rok przybywa w naszym kraju coraz to więcej ciekawych imprez i warto poświęcić im swój czas. Nie może Was zabraknąć chociażby na Poznań Game Arena czy Pixel Heaven. Utworzenie swojego stoiska, rozmowa z graczami „offline” czy udzielanie wywiadów prasie to elementy, które zaprocentują w przyszłości.
Jeżeli dobrze zaprojektujecie swoje stanowisko, pozwolicie graczom testować grę to macie pewność, że tysiące osób, które będą pojawiać się na takich eventach na pewno Was zapamięta.
Dobrym pomysłem na takie wydarzenie jest zadbanie o odpowiednie gadżety. Bądźcie ubrani w koszulki z logo gry, na ściankach Waszego stanowiska niech wiszą plakaty z jej motywem, a zwiedzającym wręczajcie naklejki, ulotki oraz przypinki.
5th clue: Rozdawajcie darmowe kopie Waszej gry. Na pewno będzie cieszyć się to dużym powodzeniem wśród odwiedzających.
BOSS FIGHT
Oczywiście przedstawione wyżej wskazówki to nie wszystko, istnieją jeszcze inne sposoby na promowanie gier. Zastosowanie tych opisanych przeze mnie nie będzie Wam również gwarantować sukcesu. Choć w tekście pogrupowane na kolejne levele, w codziennej pracy nad grą będą się mieszać.
Plansza zwana marketingiem zawierać będzie różnego rodzaju pułapki oraz multitaski. Walka z Bossem nie odbędzie się na końcu, trwać będzie niemal codziennie. To z jaką ilością HP oraz punktów doświadczenia znajdziecie się na końcu zależy tylko i wyłącznie od Was.
Powodzenia! ;)
Artykuł pisany był na bazie doświadczeń autora przy pracy nad polską produkcją, grą piłkarską Kopanito All-Stars Soccer.
Autor tekstu: Maciej Fedorów, PR&Marketing Manager w MERIXSTUDIO, odpowiedzialny za promocję Kopanito All-Stars Soccer
Przeczytaj również
Komentarze (8)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych