Avermedia Live Gamer Ultra - test sprzętu

Avermedia Live Gamer Ultra - test sprzętu

Paweł Musiolik | 09.09.2018, 15:00

Jakiś czas temu w sprzedaży pojawiły się dwa nowe urządzenia Avermedii, które pozwalają nagrywać materiały w 4K oraz HDR. To, co wyróżnia je od konkurencji, to przystępniejsza cena. Przez ostatnie dni miałem okazję sprawdzać, jak sprawuje Avermedia Live Gamer Ultra.

Avermedia Live Gamer Ultra jest z dwójki nowych sprzętów urządzeniem tańszym, oferującym maksymalnie nagrywanie w 4K i 30 klatkach na sekundę z obsługą technologii HDR. Brak możliwości nagrywania w 4K i 60 FPS powiązane jest z tym, że mamy do czynienia z urządzeniem zewnętrznym, wpinanym w port USB 3.0. Co ciekawe, w wymaganiach potrzebnych do nagrywania w 4K/40 FPS podana jest informacja, że zalecanym procesorem jest Intel Core i5 szóstej generacji. Jak się jednak okazało przy testach, z nagrywaniem spokojnie sobie radzi Intel Core i7 4790k, wystarczy wybrać kodowanie mniej obciążające sprzęt i korzystać z kodeka AMD HEVC.

Dalsza część tekstu pod wideo

Moda na nagrywanie materiałów w 4K w ciągu ostatnich miesięcy nabrała na sile. Spory w tym udział zarówno PS4 Pro jak i Xboksa One X, które wprowadzają te rozdzielczości w grach pod strzechy masowego konsumenta. Początkowo wydawało się, że Avermedia trochę zaspała i dała wyprzedzić się konkurencji. Okazało się jednak, że firma pracowała nad nowymi urządzeniami i dzięki dodatkowemu czasu dostaliśmy coś wartego uwagi w sensownej (choć nadal wysokiej jak na kieszeń zwykłego człowieka) cenie.

Co oferuje Avermedia Live Gamer Ultra? Jak już wspomniałem, nagrywanie w maksymalnej rozdzielczości 4Kk oraz 30 klatkach na sekundę z lub bez HDR. Gdy zejdziemy z rozdzielczością niżej, nagramy też w 1440p/60 oraz w 1080p i nawet 120 klatkach na sekundę. Dołączony do urządzenia program ReCentral 4 pozwala przetestować nam moc sprzętu i pokazuje, który kodek zaoferuje nam największy wachlarz możliwości nagrywania. NV12 w moim przypadku pozwala obsłużyć 4K/30 mimo niespełniania zalecanych wymagań. Gorzej jest z RGB24, które zgodnie z informacją - potrzebuje mocniejszego sprzętu i wsparcia kodeka HEVC z poziomu procesora.

Wygodny podgląd na to, co oferuje urządzenie przy naszym sprzęcie

Avermedia Live Gamer Ultra zaskoczyło mnie rozmiarem. Samo urządzenie, jak na to co oferuje jest wyjątkowo małe. I co ważne - jego design jest neutralny i nie tak kiczowaty jak trójkątny wygląd Live Gamer Portable 2. Z racji rozmiarów, zabrakło tutaj trybu PC-Free, więc zapomnieć musimy o podróżowaniu z urządzeniem i nagrywaniem bez laptopa. Z drugiej strony, mamy tu pass-through do 4K/60, więc nie musimy się martwić o rozdzielanie sygnału i utracie płynności po puszczeniu przez urządzenie i splitter obrazu. choć tu trzeba pamiętać o kupnie splittera obsługującego 4K/60 oraz odpowiedniego kabla HDMI.

Sama obsługa jest wyjątkowo prosta, zarówno jeśli chodzi o nagrywanie, jak i streamowanie. Po podłączeniu sprzętu, Windows 10 sam instaluje sterowniki i nic więcej nie musimy robić. Instalujemy ReCentral 4, odpalamy konsolę i po wybraniu folderu nagrywania oraz jakości nagrania - klikamy czerwony przycisk REC i tyle. Sprawdzałem, czy nagrywana rozdzielczość ma znaczący wpływ na obciążenie procesora, ale różnice między 1080p, 1440p oraz 4K były marginalne. Sprawa identycznie wygląda przy streamowaniu, choć tutaj radziłbym nie szaleć z rozdzielczością i jakością, głównie z uwagi odbiorców naszych streamów. Obsługa transmisji z ReCentral jest idiotoodporna i paroma klikami ustalimy co transmitujemy, gdzie to robimy i skomponujemy sobie scenę jeśli mamy kamerkę i chcemy w nagraniach pokazywać swoją twarz.

Różnice w obciążeniu są marginalne (kliknij by powiększyć)

Pytanie jak zwykle w przypadku takich sprzętów jest jedno - czy opłaca się je kupić. Avermedia Live Gamer Ultra kosztuje około tysiąca złotych, co jest sporą kwotą z punktu widzenia użytkownika końcowego. Jednak jakość wykonania urządzenia i prostota jego obsługi, a także - patrząc w przyszłość - gotowość na popularyzujące się technologie 4K i HDR - kupimy sprzęt na lata.

Specyfikacja terchniczna

  • Interfejs: USB 3.1 Gen1 Typ C
  • Wejście i wyjście (Pass-Through): HDMI 2.0
  • Max. Rozdzielczość Pass-Through:2160p60 HDR / 1440p144 / 1080p240
  • Max. Rozdzielczość przechwytywania:2160p30 / 1440p60 / 1080p120/1080p60 HDR
  • Obsługiwana rozdzielczość:2160p, 1440p, 1080p, 1080i, 720p, 576p, 480p
  • Format zapisu: MPEG 4 (H.264 + AAC) lub (H.265 + AAC) *
  • Wymiary (szer. X gł. X wys.):112,6 * 66,2 * 26 mm
  • Waga: 116 g

Wymagania systemowe

  • Dla 4KP30 lub 1080p120:
    • Stacjonarny: Intel® Core ™ i5-6XXX lub nowszy + NVIDIA® GeForce® GTX 1060 lub nowszy 8 GB RAM (dwukanałowy)
    • Laptop: Intel Core i7-7700HQ lub nowszy + NVIDIA® GeForce® GTX1050 Ti lub powyżej 8 GB RAM (dwukanałowy)
  • Dla 1080P60:
    • Stacjonarny: Intel® Core ™ i5-3330 lub nowszy (zalecany i7-3770) + Zalecane NVIDIA® GeForce® GTX 650 / AMD Radeon ™ R7 250X lub nowszy, 4 GB pamięci RAM (zalecane 8 GB)
    • Laptop: Intel Core i7-4810MQ + NVIDIA® GeForce® GTX 870M lub nowszy, 4 GB pamięci RAM (zalecane 8 GB)

Sprzęt do testów dostarczyła nam agencja Entrymedia

Paweł Musiolik Strona autora
cropper