Księgozbiór Iselora #28 - Książki dla graczy cz.1

BLOG
681V
user-20587 main blog image
Iselor | 02.10, 21:52
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Dzisiejszy wpis będzie specyficzny i być może nawet zerkną tu osoby normalnie omiajające mój książkowy cykl. Będzie o książkach, których tematyką są gry, konsole, komputery, twórcy gier :) Nie wiem ile będzie takich wpisów, chyba jeszcze z dwa. Czasem pewnie trafią się tu książki dotyczące filmu czy szeroko pojętej popkultury, ale będą ogólnie pasować...W każdym odcinku będzie opisanych minimum 5 pozycji (tak jak teraz), ale chyba więcej będzie później. No to jedziemy!

 

Czasopismo komputerowe "Bajtek" powstało w 1985 roku, czyli rok przed moimi narodzinami, a upadło w 1996, czyli wtedy gdy prasa komputerowa niezbyt mnie interesowała. Magazyn znałem raczej z artykułów/wspomnień czy to w innych magazynach jak "Gambler" czy - później - ze wspomnień ludzi w internecie.
Jednak jakiś rok temu wyłapałem na allegro numer specjalny "Bajtka" wydany w 2016 roku. Przeczytałem go jednak dopiero dziś, niemal od deski do deski. Dla człowieka, który od początku przygody z komputerami w okolicy 1994 roku grał tylko na PC (śladowo na Pegasusie czy PSX) to ciekawe doświadczenie. Raz że dowiedziałem się sporo o tym jak dziś funkcjonuje społeczność fanów takich komputerów jak Amiga, Atari czy ZX Spectrum (a jest tych ludzi w Polsce i na świecie wbrew pozorom całkiem sporo),a dwa, że zobaczyłem jak mniej więcej wyglądało kultowe pismo fanów gier i informatyki sprzed lat. Poczytać zaś publicystykę Bartłomieja Kluski czy legendy: Marcina "Borka" Borkowskiego to zawsze przyjemność.

Prawdopodobnie nie ma bardziej zasłużonej firmy dla rozwoju gier video niż Atari. Legendarne konsole, komputery, legendarne gry i ludzie - legendy (w tym ludzie mający mniejsze lub większe związki z Polską). Nigdy nie miałem Atari, bo od początku lat 90 miałem to szczęście (lub nieszczęście - jak kto woli),że w domu był tylko i wyłącznie PeCet (z krótkim epizodem Pegasusa, znacznie później PSX),a wszelkie inne sprzęty znane mi były z prasy. Teraz nadrobiłem wiedzę. "Atari. Więcej węgla!" to rzecz wspaniała, na ponad 400 stronach formatu wielkości prawie A4 (pięknie, bogato ilustrowaną zdjęciami i screenami) dostajemy historię Atari na przestrzeni lat, opowieści o ludziach, którzy je stworzyli, rozwinęli, ale i przyczynili się do jego upadku; opisy najbardziej kultowych gier na Atari czy sytuację sprzętu Atari w kraju nad Wisłą w epoce słusznie minionej aż do czasów współczesnych. I nawet jeśli jest to kompilacja tekstów z magazynów PSX Extreme i PIXEL, nie ma to znaczenia, bo wydanie jest znakomite, dobrze mieć wszystko w jednym miejscu, a dla mnie zwłaszcza nie ma to znaczenia bo z tymi tekstami i tak nie miałem styczności; ot nie kupuję w zasadzie prasy komputerowej od lat (poza wydaniami specjalnymi pokroju Pegasus Extreme i CD-Action Retro). Jak najbardziej polecam wszystkim fanom retro gier!

Michał "Śledziu" Śledziński nie był mi wcześniej znany z twórczości, ktoś gdzieś tam czasem o nim wspomniał (pewnie na Facebooku) ale ja ani PIXELa ani ŚGK nie kupowałem więc i z jego komiksami styczności nie miałem, bo tam swoje krótkie komiksowe historie zamieszczał.
„KDP 64+ (Komiks dla Pixela)” jest kompilacją serii komiksów z magazynu PIXEL (+ bonus w postaci komiksu "Osiedle Swoboda" czy zbiór grafik autora). Nie wypowiem się o tzw. kresce, dla mnie jest to ładnie narysowane, ale że moje wcześniejsze życiowe doświadczenie z komiksem to tylko "Kaczor Donald" z czasów podstawówki, nie chcę wydawać opinii w temacie. Historie zaś mają charakter autobiograficzny bym powiedział, wraz z przemyśleniami Autora. Gry, codzienna rutyna i obowiązki, brak czasu na granie, narodziny dziecka: to tematy komiksu, w którym jak w zwierciadle przejrzą się współcześni gracze w okolicy 40-tki, którzy często nie mają za bardzo czasu by grać, wracają myślami do czasów dzieciństwa (jak to wtedy się grało!) i średnio mają ochotę grać we współczesne produkcje. Polecam, ale to raczej komiks typowo dla graczy w średnim wieku :)

Przepiękne albumowe wydanie polskiej edycji dzieła o klasycznych przygodówkach. Na blisko 600 stronach prześledzimy historię gatunku podziwiając ilustracje (jak kto woli: screeny) z najważniejszych gier przygodowych w historii, w międzyczasie czytając wywiady z (legendarnymi) twórcami. Polska edycja wzbogacona została o rozdział dotyczący polskich gier i twórców. Wspaniała, śliczna rzecz, warto to mieć na półce ale tylko jeśli jesteś fanem wszelkich Monkey Island, Gabriel Knightów, Mystów no i naszego polskiego Księcia i Tchórza :)

Śliczny 312 - stronicowy album. A w nim przedstawiona historia niemal wszystkich konsol do gier od Magnavox Odyssey aż po najnowsze konsole, jak PlayStation 5. Najciekawsze są oczywiście (według mnie) te konsole, które na przestrzeni lat przegrały walkę o klienta, sprzedały się w relatywnie niewielkiej liczbie egzemplarzy i dziś są kolekcjonerskimi rarytasami. Fajnie że opisane są też różne gadżety/dodatki, które można było do różnych konsol dokupić (np. dodatkowe kontrolery czy dyski) czy różnice pomiędzy różnymi wariantami tej samej konsoli.
Album jak to album, zdjęć jest tu trochę więcej niż tekstu, ale nie szkodzi. Dla fana gier, a zwłaszcza PeCetowca jak ja, to istna skarbnica wiedzy. Polecam!

 

Adam "Iselor" Wojciechowski - kulturoznawca, politolog i religioznawca. Publikował m.in. w "Action Mag - Książki", "Tawernie RPG", "Games Corner" i "Twierdzy Insimilion". Obecnie bloger ppe.pl. Prywatnie bibliofil i kolekcjoner gier video. Ponadto miłośnik historii starożytnej i średniowiecza.

Oceń bloga:
23

Komentarze (7)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper