Dreamcast , PS2 , Gamecube i Xbox
Dreamcast (po japońsku: ドリームキャスト) – konsola do gier firmy Sega, będąca platformą szóstej generacji. Sprzedaż oficjalnie rozpoczęto dnia 27 listopada 1998 roku. Aktualnie nowe egzemplarze konsoli nie są produkowane ani nie wychodzą na nią żadne nowe gry. Są również częściej wydawane programy, emulatory i gry domowej roboty, tworzone przez internautów lub mniejsze firmy.
W fazie produkcyjnej konsola przybierała następujące nazwy: White Belt, Black Belt, Dural, Dricas, Vortex, Katana, Shark i Guppy. W październiku 2007 roku biblioteka oficjalnych gier na tę platformę liczyła ponad 325 tytułów. Sama konsola nie posiada własnego systemu operacyjnego, jest on wczytywany z nośnika z grą. Część tytułów posiada wbudowany system
PlayStation 2 (jap. プレイステーション2 Pureisutēshon Tsu, skrót PS2) – konsola gier wideo produkcji Sony Computer Entertainment, następca PlayStation. Konsola miała swoją premierę 4 marca 2000 w Japonii, a w Stanach Zjednoczonych 26 października 2000.
Konsola pozwala na uruchamianie gier przeznaczonych specjalnie na tę platformę zapisanych na płytach CD-ROM i DVD-ROM. Urządzenie jest kompatybilne wstecz, tzn. umożliwia również korzystanie z większości starszych gier przeznaczonych dla konsoli PlayStation. Konsola pozwala również na odtwarzanie filmów na dyskach DVD-Video oraz muzyki na dyskach CD-Audio. Urządzenie sprzedawane jest w wersji standardowej i slim (zmniejszonej wersji, znanej również jako PSTwo) w kolorze czarnym oraz dwóch specjalnych wersjach kolorystycznych: Satin Silver (srebrnej) oraz Pink (różowej). Konsola pozwala również na grę wieloosobową przez Internet – wymaga to dodatkowego urządzenia o nazwie Network Adapter (w wersji slim jest on już wbudowany).
W dniu premiery w Stanach Zjednoczonych sprzedano około 500 000 sztuk, a sprzedaż konsoli wygenerowała przychód ok. 149 mln USD.
W styczniu 2013 roku firma Sony poinformowała, że kończy produkcję i sprzedaż konsoli na całym świecie.
W 2020 opracowano metodę która pozwala na uruchamianie własnych kopii gier oraz nieoficjalnego oprogramowania, tylko po włożeniu spreparowanej odpowiednio płyty DVD, bez konieczności instalowania tzw. modchipa (układu elektronicznego umożliwiającego odczytywanie nieautoryzowanych dysków).
GameCube – konsola gier wideo szóstej generacji, wyprodukowana i wydana w 2001 przez japońskie przedsiębiorstwo Nintendo. Konsola, zgodnie z nazwą, ma kształt kostki, do której podłączane są kontrolery. Jest następczynią Nintendo 64.
Pierwsze pogłoski o konsoli, początkowo znanej pod nazwą roboczą Dolphin, ukazały się w 1999 roku. Po raz pierwszy konsola została pokazana na targach SpaceWorld w 2000 roku. Po wydaniu konsola, według oficjalnych danych Nintendo do końca marca 2008, została sprzedana w liczbie około 21,7 mln sztuk.
Xbox (wym. [ˈɛksbɒks]) – konsola gier wideo wyprodukowana przez amerykańskie przedsiębiorstwo Microsoft.
Sprzedaż konsoli rozpoczęto w listopadzie 2001 roku. Xbox był pierwszą konsolą wyprodukowaną przez Microsoft, który wprowadził sprzęt na rynek po premierze konkurencyjnej konsoli Sony PlayStation 2, a przed premierą GameCube’a zaprojektowanego przez Nintendo. Oba te przedsiębiorstwa miały już pewne doświadczenie na rynku konsol i przywiązanych do nich użytkowników, lecz głównymi rynkami odbiorczymi dla produktu Microsoftu stały się Stany Zjednoczone i Europa, które dotychczas zdominowane były przez urządzenia z Japonii. W listopadzie 2005 na rynku pojawił się następca Xboksa – Xbox 360. W 2009 roku przedstawiciele Microsoftu oświadczyli, że wsparcie dla konsoli Xbox zostanie zakończone. 15 kwietnia 2010 wyłączono usługę Xbox Live dla pierwszego Xboksa.
Według danych z 2012 roku na całym świecie sprzedano ok. 24 miliony sztuk konsoli.
Tytuły ekskluzywne na PS2 : Ratchet i Clank , Jak and Daxter , Gran turismo , Syphon Filter
Tytuły ekskluzywne na Xbox : Halo, Kazoo, Oddworld (czasowa ekskluzywność) Star Wars KOTOR 1 i 2 (czasowa ekskluzywność)
Tytuły ekskluzywne na Gamecube (czyli zawsze te same marki) : Mario , Luigi , Zelda , Pokemony , Mario Kart (Świetna wyścigówka)
Tytuły ekskluzywne na Sega Dreamcast : Sonic Adventure 1 i 2 (pierwsze pełnoprawne gry 3D z Soniciem)
Omówienie Gier które wypisałem (mini Recenzje) (każda Konsola będzie reprezentowana przez 1 grę)
PS2 :
Ratchet and Clank 2002 - Świetna gra opowiadająca o Lombaxie Ratchecie oraz Robocie Clanku
Xbox :
Halo Combat Evolved (chodź częściej nazywane po prostu Halo lub Halo 1) - Strzelanka która była bardzo udanym tytułem startowym Xboxa i dostała pięć pełnoprawnych kontynuacji (i dużo spinoffów) czyli Halo 2 , 3 , 4 , Guardians i Infinite
Gamecube :
Super Mario Sunshine - Nietypowa gra o Mario , Nasz hydraulik ma sprawę w sądzie i sprząta śmieci.
Sega Dreamcast :
Sonic Adventure 2 - w tej części poraz pierwszy poznajemy Shadowa i jego intrygujący wątek fabularny przez co przez wielu fanów ta gra jest uważana za grę z soniciem z najlepszą fabułą (ja też należy do grupy Fanów tej gry)
Specyfikacja DreamCasta
procesor – Hitachi SH-4 (SH7750) 200 MHz (32-bitowy procesor RISC ze 128-bitową jednostką FPU, 360 MIPS, 1,4 GFLOPS)
pamięć główna – 16 MB SDRAM, pamięć graficzna – 8 MB SGRAM, pamięć procesora dźwięku – 2 MB DRAM
procesor graficzny – NEC PowerVR Series 2100 MHz, 128-bitowa architektura, maksymalna rozdzielczość 640x480, 24-bitowa paleta barw (16,7 mln kolorów), sprzętowe wsparcie dla zaawansowanych technik 2D i 3D (kompresja tekstur 5:1, filtrowanie trójliniowe)
procesor dźwięku – 45 MHz Yamaha ASIC 64 kanały, wsparcie dla dźwięku przestrzennego QSound, wsparcie dla kompresji ADPCM 4:1
Konsola posiada także wbudowany napęd GD-ROM (płyty o pojemności 1,2 GB), prędkość odczytu 12x (1,8 MB/s) oraz wbudowany modem (wczesna wersja japońska 33,6 kb/s, reszta świata zwykły 56 kb/s). Posiada również kartę pamięci o nazwie VMU (Visual Memory Unit), która w odróżnieniu od innych kart pamięci posiada wyświetlacz oraz możliwość uruchamiania gier specjalnie dla niej napisanych.
Specyfikacja PS2 :
Obsługiwane formaty dysków optycznych: CD-ROM, DVD-ROM, Audio CD, DVD-Video; późniejsze wersje odczytują również dyski: CD-R oraz DVD-RW/+RW
waga konsoli: 900 g
waga zasilacza: 350 g
Złącza i porty konsoli:
2 porty kontrolerów zgodnych z PlayStation
2 gniazda karty pamięci zgodnych z PlayStation
2 porty USB
1 kamera świetlna zw. Eye Toy
port IrDA dla pilota (tylko modele serii SCPH-50004 i wyższych)
wejście zasilania (8,5 V)
optyczne wyjście cyfrowe (do podłączenia cyfrowego zestawu audio)
złącze PCMCIA (tylko modele serii 10000, 15000 oraz 18000)
FireWire (tylko modele serii 1xxxx – 3xxxx)
PS2 Expansion Bay (tylko modele serii 3xxxx i 5xxxx)
wyjścia AV:
Composite video
S-Video
SCART/JP21 RGB
VGA (tylko gdy gra obsługuje skanowanie progresywne)
Component Video/D-Terminal
tylko wersja slim:
waga konsoli: 600 g
waga zasilacza: 250 g
port RJ-45 lub RJ-11 (w zależności od wersji)
możliwość podłączenia do konsoli monitora LCD (jeśli monitor posiada wejście Component video).
GameCube ma następujące dane techniczne:
Wymiary: 11,4 cm (wysokość) × 15 cm (szerokość) × 16 cm (grubość)
Procesor: IBM PowerPC „Gekko” o częstotliwości 485 MHz
Pamięć operacyjna: 24 MB RAM
Procesor graficzny: Flipper 162 MHz
Karta dźwiękowa: 16-bit DSP, 64 kanały, pamięć audio 16 MB
Nośnik danych: Nintendo GameCube Disc, pojemność 1,5 GB
Wyjścia obrazu:
Composite Video
S-Video (tylko modele NTSC)
RGB SCART (tylko modele PAL)
Component Video / D-Terminal (modele z oznaczeniem DOL-001 za pośrednictwe
m DAC w kablu)
Specyfikacja Xboxa :
procesor: zmodyfikowana wersja Pentium III pracująca z częstotliwością 733 MHz (FSB 133 MHz z obsługą MMX i SSE, gniazdo Socket 495, 180 nm, 32 KB L1 cache, 128 KB L2 cache)
procesor graficzny: zmodyfikowany GeForce 3 NV2A 233 MHz
RAM: 64 MB DDR dzielone pomiędzy procesor i układ graficzny
audio: Nvidia MPCX 64-bit (Dolby Digital 5.1)
HDD: 8 lub 10 GB (sformatowane do pojemności 8 GB), system plików FATX
sieć: 10/100 Ethernet
obsługiwane rozdzielczości: 480i, 576i 480p, model NTSC dodatkowo: 720p, 1080i
kontrolery: 4 porty USB w wersji 1.1 (nie jest w 100% zgodne ze specyfikacją) z niestandardowym wtykiem
waga: 3,86 kg
Jest to pierwsza konsola, w której zastosowano dysk twardy do zapisywania stanów gier, zamiast kosztownych kart pamięci o niewielkiej pojemności. Dysk twardy jest wykorzystywany również do kopiowania danych z płyty DVD w celu przyspieszenia dostępu do danych. Konsola obsługiwała również tradycyjne karty pamięci. Wbudowany port ethernet oraz sieciowa usługa Xbox Live pozwala na łatwą grę wieloosobową.
Ciekawostki :
PS2 jest najlepiej sprzedającą się konsolą w historii.
Xbox chciał kupić Nintendo jednak Czerwoni się na to nie zgodzili
Jest to Ostatnia Konsola Segi (nie licząć nowych wersji Mega Drive i innych takich rzeczy).
Następcy :
Xbox w kolejnej generacji miał następce o nazwie Xbox 360.
PS2 w kolejnej generacji miał następce o nazwie PS3.
Gamecube w kolejnej generacji miał następce o nazwie Wii.
Sega Dreamcast nie miał następcy. (RIP)
Zakończenie : Przedstawiłem tą Generację lepiej od Poprzedniej (przynajmniej moim zdaniem i jeżeli chodzi o kolejne blogi to skupię się na kolejnych generacjach Konsol a później skupię się na HandHeldach. Więc no Czekajcie na PS3 , Wii i Xboxa 360. Dziękuje za przeczytanie !
Dobra może trochę fantazjuję z tym że Ratchet i Clank 2002 to gra 9/10. Kiedyś była super ale teraz się troszkę zestarzała.