Historia Survival Horroru

BLOG
1054V
user-2104326 main blog image
KanciapaKrisa | 10.12.2023, 13:17
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Horror od zawsze stanowił gatunek, który fascynował człowieka pod względem tajemniczości i wywoływania strachu oraz przerażenia. Zdaje się, że wielu z nas dreszczyk emocji i strzał adrenaliny na swój sposób pociąga.

Początki powstania gatunku związane są z literaturą europejską XVIII i XIX wieku. Horror wywodzi się z ewolucji powieści gotyckiej, a za jego prekursora uznaje się utwór Frankenstein Mary Shelley. Wśród twórców, którzy przyczynili się do rozwoju gatunku byli również Edgan Allan Poe (Zamczysko w Otranto, Robert Louis Stevenson (Doktor Jekyll i pan Hyde), Gaston Leroux (Upiór w operze), Bram Stoker (Drakula), czy Howard Phillips Lovecraft (mitologia Cthulhu).

W latach 70. XX wieku gatunek rozwinął się głównie za sprawą rozwoju kina. Za pierwszy horror w dziejach kinematografii uznaje się francuski, trzyminutowy film niemy – Rezydencja diabła. Kino po latach produkcji zwróciło w pewnym momencie uwagę na rynek gier komputerowych. Podjęło się wielu adaptacji filmowych, tych bardziej i mniej udanych np. Resident Evil, czy Silent Hill. Co jednak z samymi grami?

Survival horror to podgatunek gier typu horror. Postać gracza zazwyczaj cierpi z powodu ograniczonej amunicji, broni, zdrowia, szybkości, czy widoczności lub przeszkód środowiskowych. Wywołuje to uczucie zaszczucia, mniejszej swobody i kontrolowania sytuacji. Buduje to atmosferę napięcia, a celem rozgrywki jest odnalezienie przedmiotów lub rozwiązanie zagadek, za pomocą, których odblokowuje nowe obszary. Gry tego typu wykorzystują charakterystyczne motywy gatunku horror, czyli:

  • ciemne, opuszczone miejsca, w których łatwo się zagubić,

  • groźne nadprzyrodzone istoty, które zagrażają naszemu życiu,

  • spiski i epidemie w tajnych bazach i apokaliptycznych sceneriach.

Korzenie survival horror sięgają początku lat 80-tych ubiegłego wieku. Początkowo były to proste tytułu, łączące ze sobą różne konwencje w oparciu o motywy grozy.

Za pierwszą grę survival horror uznaje się Nostromo (AX-2: UCHUU YUSOUSEN NOSTROMO), produkcję stworzoną przez Akirę Takiguchi oraz Masakuni Mitsuhashi i wydaną przez ASCII w 1981. Na opuszczonym statku kosmicznym gracz miał za zadanie, podczas ucieczki przed obcym, zebrać kluczowe przedmioty i zarządzać kurczącymi się zasobami. Jeżeli zostaliśmy złapani przez pozaziemską formę życia lub nie uda nam się zebrać niezbędnych przedmiotów, gra kończyła się.

Termin Survival Horror, który stał się nazwą gatunku po raz pierwszy użyto w związku z premierą serii Resident Evil z 1996 roku. Do czasu pierwszego Resident Evil mogliśmy zaobserwować okres kształtowania się cech charektyrystycznych dla gatunku. Na fali popularności gry powstało wielu naśladowców oraz nowych serii, które dokładały cegiełkę do rozwoju gier grozy – m.in. Clock Tower, Dino Crisis, Fatal Frame i wiele innych. Silent Hill wprowadził całkowicie świeże psychologiczne podejście, odchodząc od motywów horroru kina klasy B.

Zapoczątkowana przez Resident Evil 4 ewolucja w kierunku akcji, doprowadziła do degradacji gatunku i kryzysu jego tożsamości. Po złotym wieku wiele produkcji bezpowrotnie zaczęło zawodzić lub zostało zapomnych na lata m.in. Alone in the Dark, Alan Wake, Clock Tower, Dino Crisis, czy sam Silent Hill.

W tamtym czasie na zyskiwały na znaczeniu gry indie, dzięki potędze rozwijającego się internetu (m.in. Amnesia: Dark Descent, Five Nights at Freddy's,Slender: The Eight Pages). Na ich barkach spoczywała odpowiedzialność utrzymania popularności gatunku.

Po długim okresie gorszej jakości produktów, pozycje takie, jak P.T. i Resident Evil 7 tchnęły nowe życie w tematyce Survial-Horroru.

Na przestrzeni lat gatunek ten ewoluował i zdaje się, że wszystkie największe marki takie jak Resident Evil, Silent Hill oraz Dead Space w dużym stopniu opierają się na nostalgii i przywracają swoje stare tytuły w odświeżonych formułach. Nowsze odsłony kluczowej serii Capcomu powoli zaczynają powtarzać cykl życia serii z okresu między czwórką, a szóstką, zwiększając nacisk na akcję. Wszystko wskazuje to, że Resident Evil 9 będzie jeszcze bardziej skupione na dynamice rozgrywki.

Doczekaliśmy powrotu Silent Hill, a oprócz Remake'u dwójki zapowiedziano wiele projektów, w tym tajemnicze Silent Hill F, którego akcja rozgrywać będzie się w latach 60. w japońskiej wiosce. Po wielu latach oczekiwania fani otrzymali kontynuację Alan Wake, a już w przyszłym roku powróci również Alone in the Dark.

Jeżeli jesteście ciekawi jak dokładnie wygląda cała historia survival horroru to zapraszam do mojego półtoragodzinnego materiału poświęconego temu tematowi.

Oceń bloga:
16

Komentarze (23)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper