Retro Gaming Rewind: Commodore 64 Special
Przenosimy się w czasy, gdy 64 kilobajty pamięci RAM odmieniły oblicze świata gier.
Commodore 64, ten kultowy komputer, jest efektem inicjatywy Jacka Tramiela. Zanim wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, nosił nazwisko Trzmiel i pochodził z Łodzi. To właśnie jego wizja doprowadziła do narodzin tej legendy technologii. Później został jeszcze CEO innej legendarnej firmy Atari.
Premiera Commodore 64 miała miejsce w 1982 roku, a produkcja trwała aż do 1994 roku.
Mimo zakończenia oficjalnej produkcji, komputer pozostał w sercach graczy i entuzjastów, utrzymując swoją popularność nawet po latach, stał się prawdziwą ikoną retro-gamingu. Komputer został wyposażony w złącza pozwalające podłączyć go do telewizora, tym samym Commodore 64 był w stanie konkurować z konsolami. Dedykowana wersja Basic zapewniała prostą obsługę, co uczyniło go dostępnym i atrakcyjnym nawet dla użytkowników bez zaawansowanej wiedzy technicznej. Dużą zaletą były jego imponujące możliwości graficzne i muzyczne. Dzięki tym funkcjom, społeczność entuzjastów mogła kreować prezentacje swoich umiejętności, często przekraczając przy tym ograniczenia narzucone przez samych projektantów komputera. To właśnie kreatywność użytkowników dodatkowo wzbogaciła doświadczenie związane z korzystaniem z tego kultowego systemu. Dostępne były również różne akcesoria, które rozszerzały funkcjonalność komputera, takie jak stacje dyskietek, magnetofony, drukarki, a także joysticki. Ilość dostępnego oprogramowania szacowana jest na ok. 10 000 komercyjnych tytułów, obejmujących narzędzia programistyczne, aplikacje biurowe oraz gry wideo. Commodore 64 zasługuje również na uznanie za popularyzację demosceny komputerowej, nawet dziś jest wykorzystywany przez entuzjastów.
">
Wonder Boy to klasyczny platformer, który zadebiutował w 1986 roku na automatach dzięki studiu Escape. Rok później Sega przeniosła go na konsole, a dzięki Activision doczekał się także portu na komputery, w tym na kultowy Commodore 64. Gra przenosi nas do fascynującego świata, gdzie wcielamy się w postać jaskiniowca Tom-Toma, zdeterminowanego by uratować swoją dziewczynę, Tanyę, uprowadzoną przez złowrogiego Drancona. Podczas tej ekscytującej podróży gracz przemierza siedem światów, każdy z nich składaja się z czterech poziomów, dodając głębi i zróżnicowania. Tom-Tom posiada różne umiejętności, takie jak bieganie, skakanie i korzystanie z deskorolki, co nadaje dynamiki rozgrywce. Gra oferuje także różne power-upy ukryte w jajkach, takie jak anioł, który zapewnia ochronę, grzyb zwiększający ilość punktów czy topory umożliwiające atakowanie wrogów na odległość. Trzeba jednak uważać, ponieważ niektóre jajka mogą kryć niespodzianki utrudniające rozgrywkę. Kluczowym elementem jest zbieranie owoców i innych smakołyków, które wydłużają dostępny czas na ukończenie poziomu. Podczas podróży napotkamy przeróżnych przeciwników, takich jak prehistoryczne ślimaki, węże czy osy. Na zakończenie każdego etapu czeka nas pojedynek z potężnym bossem. Finałowy etap to epicka walka z samym Dranconem, gdzie po zwycięstwie Tanya zostaje uratowana, a wypadający z Bossa pierścionek wydaje się sugerować coś więcej. Niezwykłe połączenie elementów platformowych, walki z bossami i wyjątkowej estetyki sprawiły, że Wonder Boy stał się jednym z niezapomnianych tytułów tamtych lat, pozostawiając trwałe wrażenie w historii gier wideo.
Samurai Warrior: The Battles of Usagi Yojimbo przenosi nas w epicką podróż przez feudalną Japonię w okresie Edo. Ta niezwykła przygodowa gra akcji została stworzona przez Beam Software i wydana przez Firebird Software w 1988 roku, czerpiąc inspirację z kultowego komiksu "Usagi Yojimbo" autorstwa Stan'a Sakai.
Wcielamy się w postać nieustraszonego królika-samuraja, Miyamoto Usagi, który śmiał się przeciwstawiać wszelkim zagrożeniom na swojej drodze. A to ciekawe, bo nasz królik ma z reguły inne plany. Elementy walki, eksploracji i interakcji splatają się w fascynującą opowieść. Naszym głównym narzędziem w starciu z podstępnymi bandytami, ninja i innymi wrogami jest miecz. Usagi może doskonalić swoje umiejętności walki, zdobywać nowe techniki i odkrywać tajemnice podczas eksploracji malowniczych wiosek i niebezpiecznych ścieżek leśnych. Podczas podróży spotyka róże postacie, które mogą być sojusznikami bądź wrogami. Wybory gracza i interakcje z postaciami wpływają na rozwój fabuły, dodając głębi rozgrywce. Gra oferuje ciekawe misje i wyzwania, takie jak ratowanie zakładników, ściganie przestępców czy stawianie czoła potężnym przeciwnikom. Przygoda Usagiego zyskała uznanie, zwłaszcza wśród fanów komiksu, dzięki wierności oryginałowi, zjawiskowemu systemowi walki i rozbudowanemu światu gry. To niezapomniana podróż, w której świat komiksu ożywa w fascynujący sposób, a każdy wybór wpływa na przebieg historii. W rezultacie, uznanie dla gry nie było tylko wynikiem jej mechanicznych aspektów, ale także zdolności twórców do przeniesienia graczy w wierny świat "Usagi Yojimbo" oraz stworzenia emocjonującego i zróżnicowanego doświadczenia gry.
Turrican II: The Final Fight to mistrzostwo gatunku Run-and-Gun będące połączeniem Metroida i Psycho-Nics Oscar. Gra trafiła do sklepów w 1991 roku. Deweloperem jest Factor 5 a wydawcą Rainbow Arts. Przenosimy się do roku 3025 na pokład statku Zjednoczonych Planet - Avalon 1. Celem kosmicznej operacji było przełamanie granic wszechświata, ale nagły atak tajemniczego krążownika i inwazja potężnych mutantów prowadzą do prawdziwej rzezi załogi. Jedyny ocalały to żołnierz Bren McGuire, który przywdziewa potężny kombinezon Turrican, zaciągając przysięgę zemsty przeciwko złowieszczemu The Machine - pół ludzkiemu, pół mechanicznemu przywódcy inwazji. Eksplorujemy labiryntowate poziomy, uzbrojeni w przeróżne bronie, eliminujemy wrogów, odkrywamy ukryte bonusy, i sprytnie wykorzystujemy unikalne umiejętności, takie jak przemiana w kulę, by radzić sobie z hordami przeciwników, w tym z ogromnymi Bossami. Soundtrack stworzony przez Chrisa Huelsbecka dodaje grze niezapomnianego klimatu. Turrican II cieszy się kultowym statusem wśród miłośników komputerów Amiga i Commodore 64. Dla tych, którzy poszukują wyjątkowego doświadczenia w gatunku run-and-gun, ta gra stanowi doskonałe wejście w fascynujący świat klasycznych przygód. Czekają tu na was ekscytujące pojedynki z hordami wrogów. Gotowi na wyzwanie ?
Mayhem in Monsterland to wyjątkowa platformówka wydana w 1993 roku przez studio Apex Computer Productions. Wcielamy się w rolę uroczego, żółtego triceratopsa o imieniu Mayhem, którego misją jest przywrócenie radości ponurej krainie Monsterland. Historia rozpoczyna się od niefortunnego błędu Theo Saurusa, który przypadkowo zamienia kolorowe krainy w szare obszary pełne smutku. Rozgrywka skupia się na pięciu zróżnicowanych poziomach, prowadząc gracza od smutnych obszarów aż po miejsca pełne radości. Przed rozpoczęciem każdego etapu otrzymujemy cele, takie jak zbieranie magicznego pyłku poprzez pokonywanie rozmaitych kreatur, zarówno skacząc na nie, jak i za pomocą ataku naładowanego energią. To zgrabne połączenie elementów charakterystycznych dla gier z serii Mario i Sonic. W miarę postępu w grze atmosfera staje się coraz bardziej radosna, a dynamiczna ścieżka dźwiękowa doskonale to podkreśla.
Po pokonaniu wszystkich przeciwników, rozpoczyna się wyścig, podczas którego musimy zebrać gwiazdki i dotrzeć do wyjścia. Niezwykłe techniki wykorzystane przez twórców sprawiają, że gra wyciska dosłownie wszystko z Commodore 64, zachwycając jednocześnie swoim urokiem. Mayhem in Monsterland zdobyło uznanie krytyków, otrzymując imponujące oceny, w tym 97% w Commodore Force i aż 100% w Commodore Format. Ten klasyk nie tylko dostarcza niezapomnianych doświadczeń, ale także pozostaje ważnym punktem odniesienia w historii gier platformowych, zachowując swój urok i magię nawet po latach.
Zak McKracken and the Alien Mindbenders to niezwykła przygoda, przesiąknięta humorem i wyróżniająca się zróżnicowanymi lokalizacjami, intrygującą fabułą oraz niezwykłymi postaciami. Gra została wydana w Europie przez studio U.S. Gold Limited w 1988 roku i stanowi trzecią przygodówkę stworzoną przez Lucasfilm Games. W samym sercu narracji znajduje się Zak McKracken, reporter dla sensacyjnej gazety "The National Inquisitor". Jego życie przybiera nieoczekiwany obrót, gdy przypadkowo odkrywa spisek obcych planujących inwazję na Ziemię. Te istoty, znane jako Caponianie, zainfiltrowały telefonistów w San Francisco, co umożliwiło im wysyłanie wysokotonowych dźwięków, obniżających ludzką inteligencję i ułatwiających realizację ich planów. Akcja rozpoczyna się od dziwnego snu Zaka, który popycha go do odkrycia tajemniczego artefaktu i spotkania z Annie, ekspertką od kryształów. Gracz ma kontrolę nie tylko nad Zakiem, ale również nad Annie, Melissą i Leslie, z których każda dysponuje unikalnymi umiejętnościami. Postacie podróżują między różnymi lokalizacjami na Ziemi, takimi jak Kair, Londyn, Meksyk czy Trójkąt Bermudzki, a nawet na Marsa. Bo czemu nie ? Gra jest pełna dziwnych postaci, humorystycznych sytuacji oraz ukrytych żartów i odniesień do innych gier, w tym "Maniac Mansion". Zagadki w grze są zróżnicowane, obejmują kody, znaki, zakupy przedmiotów oraz rozwiązywanie mniej skomplikowanych labiryntów. Posiadacze wersji pudełkowej otrzymywali kopię gazety "The National Inquisitor", zawierającą wskazówki pomocne w rozwiązaniu zagadek, co dodawało interaktywnego elementu do doświadczenia gry. Jest to tytuł stanowiący prawdziwą gratkę dla miłośników klasycznych przygód z unikalnym urokiem i niezapomnianym poczuciem humoru.
Podzielcie się w komentarzach wspomnieniami gier z waszego dzieciństwa. :-)