3DO - HIT czy KIT ?
3DO: Potężny pretendent czy kosztowny niewypał?
Piąta generacja konsol to nie tylko PlayStation, Nintendo 64 i Sega Saturn. Było też kilku innych pretenderów, niektórym się prawie udało, inni odeszli w zapomnienie.
The 3DO Company założył w 1991 roku Trip Hawkins, będący również współzałożycielem Electronic Arts. Zlecił swoim inżynierom opracowanie wydajnego systemu, jednocześnie przyjaznego dla deweloperów. Tak powstała konsola 3DO Interactive Multiplayer, której produkcją zajęli się partnerzy, tacy jak Panasonic, Sanyo i GoldStar. Po agresywnej kampanii reklamowej prasa branżowa opisała 3DO jako rewolucyjne. Konsola trafiła do sprzedaży w 1993 roku. Została wyceniona na 700 USD, co było kwotą kosmiczną nawet po dość szybkiej obniżce do 500 USD. Dla porównania PlayStation wyceniono na 300 USD i na starcie oferowało więcej tytułów. Co nie było wielkim wyczynem, gdyż 3DO w dniu premiery oferowało tylko jedną grę. Crash 'n' Burn od studia Crystal Dynamics. Gra zebrała średnie oceny i nie posiadała trybu gry wieloosobowej, hucznie reklamowanego przez 3DO. Więc na dobrą sprawę nie było w co grać. Skąd w takim razie tak wysoka cena? Wydawcy mieli oddawać tylko 3% od swoich gier dla 3DO Company, więc planowano zarabiać na konsoli. W momencie premiery 3DO faktycznie było najpotężniejszą konsolą i cieszyło się tym mianem przez ponad rok, aż do premiery konsoli Sega Saturn. Pomimo ciekawych rozwiązań technologicznych, zdecydowano się wyposażyć konsolę w tylko jeden port na kontroler. Pozostałe kontrolery podłącza się jeden do drugiego. Jak wpadli na takie rozwiązanie? Nie wiem. To w co można zagrać na tym 3DO? Do wyboru mamy ponad 200 gier, wiele z nich jest bardzo dobra. Przejdźmy zatem do pięciu wybranych tytułów:
Super Street Fighter II Turbo zadebiutowało w 1994 roku w salonach gier, a już dziewięć miesięcy później trafiło na konsolę 3DO, zaskakując graczy swoją wiernością pierwowzorowi. Studio Capcom wykonało kawał dobrej roboty, tworząc wersję gry, która mimo pewnych różnic, była bliska doskonałości automatowej. Postacie są doskonale zbalansowane, każda ze swoim unikalnym stylem walki i specjalnymi atakami. Rozgrywka jest dynamiczna i satysfakcjonująca, trzymając graczy przy konsoli godzinami. Wprowadzenie nowości w formie Super Combo dodało jeszcze większych wrażeń do potyczek, umożliwiając wykonywanie spektakularnych ataków. Zremiksowany soundtrack, uznany za jeden z najlepszych w historii serii, dodaje atmosfery i wzmaga napięcie podczas pojedynków. Standardowy kontroler 3DO ma tylko trzy przyciski, aby w pełni wykorzystać możliwości gry, trzeba zaopatrzyć się w kontroler z sześcioma przyciskami, taki jak np. Capcom Soldier Controller. Super Street Fighter II Turbo na 3DO to nie tylko kolejny Street Fighter, to kamień milowy w historii konsoli 3DO i jedna z najlepszych produkcji w historii bijatyk na konsole.
Gex
W 1995 roku studio Crystal Dynamics przygotowało coś więcej niż tylko kolejną grę platformową. Wcielając się w zabawną postać gekona o imieniu Gex, który miał być maskotką konsoli 3DO, a jego głos zapewnił komik Dana Gould, odkryjesz Media Dimension, krainę pełną nieprzewidywalnych wyzwań i telewizyjnych światów. Twórcy zatopili nas w 24 unikalnych poziomach rozłożonych na pięciu różnych kanałach telewizyjnych, gdzie każdy kanał to osobny świat do odkrycia. W towarzystwie charakterystycznego dla lat 90. humoru, zwiedzimy mroczne zakamarki horroru, szalone przygody w kreskówkowym świecie, dzikie dżungle, walkę kung-fu, a nawet finalną konfrontację z Rezem w jego własnym Rezopolis. Gex to wyjątkowa mieszanka wyzwań, emocji i niezapomnianych momentów. Oprócz skakania, wspinania się po ścianach i unikania pułapek, doświadczymy również wielu intelektualnych wyzwań, które sprawią, że jeszcze bardziej zanurzymy się w grze. Aby osiągnąć pełne zadowolenie, Gex musi zbierać ukryte piloty telewizyjne, odblokowując kolejne poziomy i sekretne światy. Przygotuj się na świetną rozrywkę, która zapewni Ci wiele godzin zabawy i radości!
The Need for Speed
Rok 1994 był przełomowy dla świata gier wyścigowych, gdyż właśnie wtedy na konsoli 3DO zadebiutowała gra, która na zawsze zmieniła postrzeganie tego gatunku. "The Need for Speed" to pierwsza oficjalna odsłona serii, która zainspirowała wiele kolejnych produkcji i zdefiniowała nowe standardy dla gier wyścigowych. W grze mamy okazję zasiąść za kierownicą osiemnastu licencjonowanych samochodów sportowych, w tym kilku egzotycznych modeli i legendarnych JDMów (Japanese Domestic Market, dosł. Japoński rynek krajowy). Ścigamy się na trzech trasach z punktu do punktu, starając się pokonać nie tylko siebie, ale także czas i przeciwników komputerowych. Gra oferuje różnorodność perspektyw kamery oraz możliwość oglądania powtórek, co było rewolucją w tamtych czasach. Electronic Arts, we współpracy z magazynem motoryzacyjnym Road & Track, starannie odwzorowały zachowanie samochodów oraz ich dźwięk, dbając o jak największą autentyczność. Każdy pojazd jest opatrzony dokładnymi danymi, komentarzami głosowymi oraz zdjęciami i nagraniami Full Motion Video. Gra spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno ze strony krytyków, jak i graczy. Chwalono jej realizm, grywalność i grafikę. "The Need for Speed" od samego początku stał się ikoną gatunku. Dziś, po latach, seria pozostaje legendą, wciąż kontynuując swój niezwykły wpływ na gatunek gier wyścigowych, pozostając jedną z najbardziej wpływowych serii w historii tego gatunku.
Road Rash, wydana w 1994 roku przez Electronic Arts na konsolę 3DO, to niezapomniana mieszanka wyścigów motocyklowych i pojedynków na drodze. Gra, będąca trzecią odsłoną serii Road Rash, wyróżnia się zaawansowaną grafiką, dynamiczną rozgrywką oraz niezwykłym soundtrackiem, który zawiera utwory takich zespołów jak Soundgarden, Monster Magnet czy Swervedriver. Rozgrywka polega na zdobywaniu przewagi nad rywalami w szalonych wyścigach motocyklowych, które odbywają się na pięciu poziomach trudności. Celem gracza jest wygranie pięciu wyścigów na każdym poziomie, aby przejść do kolejnego etapu. Trasy prowadzą przez różne lokalizacje w Kalifornii, od zgiełku San Francisco po malownicze doliny i wybrzeże Pacyfiku. Podczas wyścigów gracz może używać broni do atakowania przeciwników, jednak musi także uważać na ich kontrataki. Gra oferuje również możliwość walki wręcz, co dodaje jeszcze więcej urozmaicenia do rywalizacji na trasie. Dodatkowym wyzwaniem są przeszkody na drodze, takie jak zwierzęta czy inne pojazdy, które mogą spowodować wypadek. Road Rash nie zapomina również o aspekcie ekonomicznym. Gracz zarabia pieniądze za każdy wygrany wyścig, które może przeznaczyć na zakup lepszych motocykli. Niektóre z nich są wyposażone w dopalacz, który zapewnia krótkotrwały zastrzyk prędkości, co może być kluczowe do wygrania trudniejszych wyścigów. Gra została entuzjastycznie przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, którzy docenili jej innowacyjny gameplay, świetną oprawę dźwiękową oraz zaawansowaną grafikę. Wersja na 3DO szczególnie wyróżniała się pod względem wizualnym i dźwiękowym, co przyczyniło się do jej sukcesu komercyjnego i uznania wśród fanów gier.
Killing Time z 1995 roku to zaskakująca mieszanka strzelanki pierwszoosobowej i gry przygodowej, która przenosi gracza w mroczny świat horroru. Pierwotnie wydana jako ekskluzywny tytuł na konsolę 3DO. Akcja gry osadzona jest na wyspie Matinicus Isle w stanie Maine, gdzie gracz wciela się w rolę byłego studenta egiptologii uwięzionego w posiadłości bogatej dziedziczki, Tess Conway. Fabuła rozgrywa się w 1932 roku, podczas nocnego przesilenia letniego, gdy Tess i jej towarzysze zniknęli próbując użyć mistycznego staroegipskiego zegara wodnego, który rzekomo zapewnia wieczne życie. Celem gracza jest odnalezienie i zniszczenie zegara, odkrycie sekretów posiadłości oraz pokonanie wielu przerażających istot, które teraz zamieszkują wyspę. Gra oferuje mechanikę typową dla strzelanek FPP, a gracz ma do dyspozycji różnorodny arsenał broni, w tym łom, pistolety, strzelbę, pistolet maszynowy, koktajle mołotowa, miotacz ognia oraz magiczny krzyż Ankh. Nie zabrakło również elementów przygodowych, w tym rozwiązywania zagadek oraz zbierania wazonów zawierających fragmenty duszy Tess. Nietypowym aspektem gry są liczne cutscenki odegrane przez prawdziwych aktorów, które czasami przenikają się z rzeczywistą rozgrywką, dodając grze unikalny klimat. Killing Time zostało bardzo pozytywnie przyjęte przez krytyków, którzy chwalili szybką mechanikę gry oraz kombinację intensywnej strzelaniny z elementami przygodowymi. Gra zdobyła nagrodę 3DO Adventure Game of the Year i zajęła wysokie miejsca na różnych listach rankingowych.
3DO to mocny system z ogromnym potencjałem, który posiada w swojej bibliotece ciekawe gry ale było ich najzwyczajniej za mało, podobnie jak konsol w sklepach i to pomimo trzech producentów. Ponad to gracze byli świadomi tego, że zarówno Sega (Saturn), jak i Nintendo (wtedy jeszcze w planowanej współpracy z Sony), niedługo wypuszczą na rynek swoje konsole z napędem CD. Więc nie zawracano sobie zbytnio głowy 3DO. A po niespełna dwóch latach na rynek trafiło PlayStation i wszyscy dobrze wiemy jak się to skończyło. (102,49 miliona sprzedanych egzemplarzy PlayStation)
Podzielcie się w komentarzach swoją opinią. Do następnego!