Atari Jaguar: Drapieżnik czy Potulny Kotek ?
Atari Jaguar, ostatni z kociej rodziny. Czy miał wystarczająco ostre pazurki ? Przekonajmy się.
Atari podjęło się ambitnego zadania opracowania dwóch konsol jednocześnie. Pierwszą z nich miał być Atari Panther, 32-bitowy system zaplanowany na koniec 1991 roku, który miał stanowić konkurencję dla Super Nintendo i Segi Genesis. Niestety, prace nad Pantherem nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, co doprowadziło do porzucenia projektu. Zamiast tego, Atari zaskoczyło branżę na targach Consumer Electronics Show (CES) w 1991 roku, ogłaszając zamiar wprowadzenia na rynek Atari Jaguar, pierwszej 64-bitowej konsoli w historii. Ta rewolucyjna zmiana w strategii miała na celu przeskoczenie kilku generacji, czyniąc Atari pionierem innowacyjności w branży konsol do gier. Zapowiedziano nawet przystawkę w formie napędu CD, zaplanowaną na drugą połowę 1994 roku i Headset VR, który jednak nigdy nie trafił do sprzedaży.
Niektóre gry zawierały nakładki na kontroler, które dodają indywidualne opisy funkcji poszczególnych przycisków w grze. Architektura systemu opiera się na dwóch 32-bitowych koprocesorach o kryptonimach Tom i Jerry. Pierwszy z nich był przeznaczony do obsługi grafiki, podczas gdy drugi do dźwięku. Dodatkowo, procesor Motorola 68000, znany między innymi z konsoli Sega Genesis, pełnił rolę łącznika między nimi, przesyłając instrukcje. Niemniej jednak, deweloperzy mieli trudności z wykorzystaniem tej złożonej architektury, co spowodowało, że wielu z nich skoncentrowało się głównie na wykorzystaniu procesora Motorola 68000, pomijając potencjał koprocesorów Tom i Jerry. Konsekwencją tego było to, że wiele gier wyglądało podobnie do tych znanych z konsol 16-bitowych, nie wykorzystując pełni możliwości technologicznych konsoli.
Premiera konsoli odbyła się pod koniec 1993 roku w wybranych sklepach sieci FAO Schwarz, zarówno na wschodnim, jak i zachodnim wybrzeżu USA, w Nowym Jorku i San Francisco. W zestawie z konsolą znajdowała się gra Cybermorph. Cena zestawu, ustalona na 250 USD, była znacznie niższa niż cena konkurencyjnego systemu 3DO, wycenionego na 700 USD. Mimo doniesień o wyprzedaniu całego nakładu 50 tysięcy konsol już pierwszego dnia, raport finansowy Atari z 1993 roku ujawnił, że do sklepów trafiło jedynie 17 tysięcy egzemplarzy, co wzbudziło pewne wątpliwości co do rzeczywistego sukcesu premiery. Biblioteka gier obejmuje liczbę 50 tytułów wydanych na kartridżu oraz 13 na CD.
Przedstawię wam pięć wybranych tytułów.
Alien vs Predator. Wkraczając na poligon szkoleniowy Golgotha w odległych zakątkach kosmosu, gracze zostają wciągnięci w epicką walkę pomiędzy bezlitosnymi Xenomorfami a zaawansowanymi technologicznie łowcami, Predatorami. Gra została wydana przez Atari w 1994 roku, to intensywna strzelanka z widoku pierwszej osoby, stworzona przez studio Rebellion Developments. Początkowo planowana jako strzelanka korytarzowa na konsolę Atari Lynx, gra przeszła transformację, stając się pionierskim tytułem na Jaguarze. Oferuje ona graczom możliwość doświadczenia konfliktu z trzech różnych perspektyw: nieustępliwego Obcego, przebiegłego Predatora lub dzielnego Colonial Marines. Każda postać oferuje unikalne doświadczenie rozgrywki, dysponując różnymi celami, umiejętnościami i wyposażeniem. Wcielając się w rolę Obcego, gracze muszą manewrować przez labiryntowe korytarze bazy, starając się uwolnić uwięzioną Królową Obcych spod pazurów Predatorów. Predator, w nieustającym pościgu, dąży do zdobycia trofeum w postaci czaszki Królowej Obcych. Natomiast Marines, zmierzając do ucieczki z zainfekowanej bazy, muszą wykazać się nie tylko siłą ognia, ale również pomysłowością, aby przetrwać w obliczu równoczesnej konfrontacji z Obcymi i Predatorami. To właśnie te unikalne cechy każdej postaci sprawiają, że gra staje się ekscytującym wyzwaniem.
Gra przesuwa granice możliwości konsoli Atari Jaguar, pogrążając graczy w samym sercu konfliktu dzięki intensywnej akcji, ładnej grafice i tajemniczej atmosferze, podkreślonej przez świetny soundtrack. Tytuł zyskał popularność wśród graczy i zdobyła liczne nagrody od czasopism branżowych. Choć dyskusje na temat kontynuacji na konsolę Jaguar CD nie doszły do skutku, pozostawia ona niezatarte piętno w historii gier, oferując ekscytujące i immersywne doświadczenie, które przekracza granice swojego czasu.
Rayman to klasyczna platformówka, która porywa gracza w fascynującą podróż przez barwny świat, gdzie tajemnica i przygoda czekają na każdym kroku. Początkowo zapowiadana jako tytuł na wyłączność dla konsoli Atari Jaguar, Rayman miał być kwintesencją doskonałości dla tej platformy. Jednakże, jak to często bywa, plany uległy zmianie. Ubisoft dostrzegło ogromny potencjał gry i zdecydowało o multiplatformowym wydaniu tytułu, co spowodowało opóźnienie premiery wersji na Jaguara o rok, aż do momentu, gdy wersja na PlayStation trafiła na rynek w roku 1995. Ta decyzja otworzyła drzwi dla szerokiej publiczności, umożliwiając graczom na różnych platformach doświadczenie niezapomnianych przygód Raymana. Gra została stworzona przez francuskiego projektanta gier wideo, Michela Ancela, oraz jego zespół deweloperów w studiu Ubisoft.
Ta wersja gry zawiera unikalną, przearanżowaną ścieżkę dźwiękową, skomponowaną z użyciem dźwięku o niższej jakości w porównaniu do dźwięku o jakości CD obecnego w większości innych wersji. Podobnie, efekty dźwiękowe są niższej jakości, a wiele z nich zostało usuniętych. Wprowadzone są także różnice w poziomie trudności, związane m.in. z uproszczeniem niektórych sekcji poziomów i zmniejszeniem możliwości bossów. Mimo tych różnic, Rayman na Atari Jaguar nadal zachwyca swoją wyjątkową oprawą graficzną i płynną animacją. Styl artystyczny, charakteryzujący się barwną, kreskówkową estetyką, sprawia, że każdy z sześciu światów, od Dream Forest po Candy Chateau, staje się pełen niespodzianek, pułapek, wyzwań, przygód i magii. Podczas podróży Rayman rozwija swoje umiejętności, zdobywając nowe moce i możliwości, co sprawia, że rozgrywka staje się jeszcze bardziej fascynująca i zróżnicowana. Warto również zauważyć, że wersja gry na Atari Jaguar zawiera wiele ukrytych wiadomości, które można odkryć za pomocą określonych haseł, niektóre napisane po francusku, a inne po angielsku. To dodaje jeszcze jedną warstwę uroku. Czy masz odwagę stawić czoła niebezpieczeństwom i pokonać złego pana Mrocznego? Odkryj to sam w tej niezwykłej platformówce, która wciąż jest uważana za jedną z najbardziej porywających i wyjątkowych produkcji tego gatunku.
Atari Karts, stworzona przez Miracle Designs i wydana przez Atari w 1995 roku, to emocjonująca wyścigowa gra zręcznościowa, która przypomina kultową serię Mario Kart. Gra oferuje grafikę powyżej przeciętnej jak na tamte czasy, gwarantując graczom wspaniałe wrażenia wizualne na każdym zakręcie. Trasy są różnorodne, pełne kolorów i szczegółów, podkreślając unikalny charakter każdej lokacji. Soundtrack skomponowany przez Fabrice'a Gilleta na komputerze Amiga, dodaje grze niepowtarzalnego uroku i atmosfery, intensyfikując emocje każdego wyścigu. W trybie dla pojedynczego gracza możemy stawić czoła komputerowym przeciwnikom w wielu pucharach na różnych poziomach trudności. Ale to nie wszystko! Możemy także zaprosić naszych przyjaciół do zaciętej rywalizacji na torze w trybie dla dwóch graczy, gdzie każdy zakręt i skok przynosi niezapomniane przeżycia. Wybierz swojego ulubionego bohatera spośród postaci takich jak Bentley Bear czy Pum King, a następnie wykorzystaj ich unikalne umiejętności, aby pokonać rywali i zdobyć złote trofeum. Poczuj dreszczyk emocji już od pierwszego startu, gdy wyruszysz do rywalizacji na malowniczych trasach pełnych pułapek i niespodzianek! Atari Karts to niezaprzeczalnie jedna z najbardziej porywających gier na konsolę Atari Jaguar. Mimo pewnych drobnych niedoskonałości, produkcja wciąż przyciąga graczy swoją oryginalnością i niepowtarzalnym klimatem, zapewniając niezapomniane chwile za kierownicą!
Battlemorph zabiera graczy w niezwykłą podróż przez kosmiczną przestrzeń! Gra została stworzona przez studio Attention To Detail i wydana przez Atari w 1995 roku. W tej trójwymiarowej strzelance wcielamy się w rolę pilota War Griffona, futurystycznego myśliwca, który musi stawić czoła bezlitosnemu imperium Pernitia. Po dramatycznych wydarzeniach, które miały miejsce 30 lat po poprzedniej części zatytułowanej Cybermorph, ludzkość ponownie stoi w obliczu zagrożenia ze strony Imperium Pernitii. Planują oni zniszczyć ludzkość i przejąć kontrolę nad galaktyką, zmuszając graczy do podjęcia walki o przetrwanie. Podczas podróży przez osiem gwiezdnych klastrów, gracze muszą wykonać różnorodne misje, zmierzyć się z wrogimi jednostkami i pokonać potężnych bossów, aby uwolnić galaktykę spod kontroli imperium. Battlemorph cechuje się nie tylko ładną oprawą graficzną i dźwiękową, ale także innowacyjnym podejściem do rozgrywki. Możliwość swobodnego poruszania się w trójwymiarowej przestrzeni oraz emocjonujące misje, w których gracze muszą wykazać się sprytem i szybkością, sprawiają, że każda chwila spędzona za sterami War Griffona jest pełna adrenaliny i niezapomnianych wrażeń. Gracze mogą eksplorować zarówno powierzchnie planet, jak i podwodne tunele, co dodaje głębi i różnorodności rozgrywce. Battlemorph to nie tylko gra, to również kawałek historii gier wideo. Pierwotnie zapowiedziana jako jeden z pierwszych tytułów dla dodatku Jaguar CD, gra weszła do kanonu kultowych produkcji konsoli Atari Jaguar, zachwycając graczy swoim innowacyjnym podejściem do rozgrywki oraz wciągającymi misjami w kosmicznej przestrzeni.
Tempest 2000 to niezwykła podróż przez wirujący labirynt kosmosu, gdzie szybkość, refleks i strategiczne myślenie stanowią klucz do przeżycia. Gra, wydana przez Atari w 1994 roku, jest odświeżoną wersją kultowej gry z lat 80., która podbiła serca graczy nowym poziomem intensywności i wizualnego spektaklu. Stworzona przez Jeffa Mintnera i zespół Llamasoft, gra przenosi nas za stery kosmicznego myśliwca Blaster, w którym musimy pokonać serię hipnotyzujących poziomów, pełnych wrogów czających się w mrocznych zakamarkach kosmosu. Zmagamy się z różnorodnymi przeciwnikami, unikamy pułapek i zbieramy power-upy, aby wzmocnić broń i zdobyć przewagę nad przeciwnikami. Tempest 2000 oferuje kilka trybów rozgrywki, w tym klasyczną wersję gry, tryb multiplayer i specjalne poziomy bonusowe, które sprawią, że chętnie się do niej wraca. Jednym z najbardziej porywających elementów tej gry jest jej wyjątkowa ścieżka dźwiękowa. Elektroniczna muzyka autorstwa Alastaira Lindsaya, Iana Howe'a i Kevina Saville'a przenosi nas w sam środek kosmicznego chaosu, tworząc niezapomnianą symfonię, która towarzyszy każdemu starciu. Tempest 2000 to więcej niż tylko gra. To podróż w głąb kosmicznego labiryntu, gdzie czekają na nas niezliczone wyzwania i emocje.
Pomimo obiecujących założeń, solidnego sprzętu i przewagi czasowej, Atari Jaguar nie odniósł sukcesu i ostatecznie nie sprostał silnej konkurencji w postaci konsol Sega Saturn, Sony PlayStation oraz nadchodzącego Nintendo 64.
Podzielcie się w komentarzach swoim zdaniem. Do następnego!