Play MORE #39 - Rise of the Tomb Raider
Po entuzjastycznie przyjętym restarcie z 2013 roku, ikona brytyjskiego seksapilu - Lara Croft, powraca ponownie, tym razem w śnieżnych klimatach i oferując znacznie większą ilość ciekawie zaprojektowanych grobowców.
Tytuł rozpoczyna się ona od intensywnej wspinaczki, podczas której główna bohaterka - Lara i jej wierny przyjaciel z poprzedniej części - Jonah, udają się w mroźne góry Syberii. Dzięki retrospekcjom, przedstawianym zarówno w cutscenkach, jak i w formie grywalnej, dowiadujemy się, że Lara poszukuje Boskiego Źródła - artefaktu, na którym jej ojciec miał obsesję przed swoją śmiercią. Artefakt ten znajduje się w zaginionym mieście Kitież, a dokładniej w grobowcu Proroka. W miarę postępów w przygodzie, Croftówna staje do walki z mroczną organizacją Trinity, która również pragnie zdobyć przedmiot dający nieśmiertelność.
ZOBACZ W YOUTUBE
Fabuła gry nie jest zbyt oryginalna i w niektórych momentach może być wręcz niezwykle nudna. Niemniej jednak, istnieją tajemnice związane z bizantyjskim prorokiem, najazdem Mongołów i Związkiem Radzieckim, które są interesujące. W większości przypadków brakuje emocji, postacie drugoplanowe są słabo wykreowane i co gorsza nie pozostają w pamięci. Ponadto, przebieg historii jest łatwo przewidywalny już na wczesnym etapie rozgrywki i duża w tym zasługa Rhianny Pratchett, która nie osiągnęła wielkiego sukcesu w tworzeniu scenariusza gry, skupiając się na powtarzających się opowieściach rodzinnych. Należy jednak pochwalić samą tematykę opowieści, która jest na swój sposób unikalna i rzadko kiedy podejmowana.
Podobnie jak w grze z 2013 roku, rozgrywka mocno promuje elementy survivalowe, ale poza początkowymi etapami zabawy nie pojawiają się one już tak często, jak było to reklamowane. Mimo to, Lara musi nadal zbierać minerały, aby wytwarzać przydatne przedmioty i ulepszać swój ekwipunek, ale im dalej w grze, tym łatwiej jest zdobywać potrzebne surowce. Jedną z nowości jest możliwość wytwarzania amunicji i apteczek w trakcie poruszania się bohaterki, co pozwala uniknąć częstego zatrzymywania się przy ogniskach. Kolejną zmianą w porównaniu do poprzedniej edycji jest możliwość pływania i nurkowania, choć nie dają one takiej swobody jak w klasycznych tytułach. Lara może także poruszać się po konarach drzew, co pozwala jej na likwidowanie przeciwników w cichy i skuteczny sposób. Ta umiejętność wygląda bardzo efektownie w praktyce i stanowi interesującą opcję usuwania oponentów.
Walka w grze zapewnia dobry balans między skradaniem się a otwartą rywalizacją. Gracz, mając cierpliwość i korzystając z otoczenia, może stopniowo i po cichu eliminować wrogie patrole. Można także unikać walk, przemieszczając się za plecami nieświadomych przeciwników. Niemniej jednak, walka otwarta i wymiana ognia wciąż stanowią ważny element gry i dostarczają dużo zabawy.
Arsenał dostępnej broni w grze nie uległ wielkiej zmianie. Lara Croft może korzystać z kilku rodzajów pistoletów, strzelb i karabinów, ale prawdziwą siłą w walce z przeciwnikami pozostaje łuk, który po odblokowaniu konkretnych umiejętności może powalić kilku adwersarzy jednocześnie. Wraz z postępami w grze gracz otrzymuje nowe narzędzia walki, a w późniejszych etapach rozgrywki może skorzystać z dobrodziejstw sklepu, gdzie można nabyć nowe elementy wyposażenia i uzbrojenie. Możliwe jest również zdobywanie części uzbrojenia z ukrytych metalowych skrzyń. Gracz może modyfikować i ulepszać każdą dostępną broń, w tym czekan, korzystając z zebranych surowców. Niektóre ulepszenia mają znaczący wpływ na walkę i stanowią duże ułatwienie w osiągnięciu maksymalnego potencjału broni.
Mechanika progresu jest bardzo podobna do tej z 2013 roku. Mamy te same drzewka umiejętności, podobne ruchy kończące, a na łatwiejszych poziomach trudności dostępny jest tryb eksploratora, który podświetla interaktywne elementy. Plądrowanie grobowców oraz wykonywanie różnorodnych zadań i wyzwań również wpływa na rozwój bohaterki.
Lokacje zyskały na objętości, oferując graczowi znacznie większe obszary do eksploracji oraz cztery centralne huby. W porównaniu do pierwszej części reboota, jest ich odrobinę mniej, jednak nadrabiają swoją wielkością. Poza zadaniami związanymi z główną fabułą, do wykonania są także misje poboczne od tak zwanych sojuszników oraz poszukiwania artefaktów, dokumentów czy miejscowych notatek. W ogólnym rozrachunku jest co robić, a pod tym względem nowa gra jest znacznie bardziej rozbudowana, co wpływa na dłuższe obcowanie z tytułem. Bardzo interesującym elementem eksploracji jest nauka języków, która wymaga od Croftówny odnajdywania fresków. Dzięki temu Lara doskonali swoje umiejętności w języku rosyjskim, greckim oraz mongolskim, prowadząc bohaterkę do ukrytych skarbów. Bardzo dobrze wyglądają grobowce, które doczekały się znacznie większej liczby niż poprzednio i bez dwóch zdań są esencją tego tytułu. Po fali krytyki największych weteranów serii, autorzy gry zdecydowali się wzbogacić główną linię fabularną o nowe antyczne budowle. Niestety, jeśli chodzi o opcjonalne krypty, otrzymaliśmy ich raptem dziewięć, czyli o jedno miejsce więcej niż w poprzedniej grze. Z kolei zagadki logiczne zostały znacznie ulepszone i są teraz nieco trudniejsze i bardziej wymagające.
Graficznie tytuł prezentuje solidną jakość wykonania. Widać wyraźnie poprawione oświetlenie oraz większą dbałość o szczegóły w teksturach, zaczynając od śladów stóp pozostawionych w śniegu na Syberii, po efekty wizualne w postaci wyciskania wody z mokrych włosów protagonistki. Model LC również zyskał więcej szczegółów i jedyne, do czego można się przyczepić, to miejscami mało płynne animacje postaci.
Niestety, muzyka wyraźnie odstaje od tego, co oferowały poprzednie części serii. Kompozycja Bobby'ego Tahouri jest mało chwytliwa i nie pasuje do opisywanej fabuły, co stanowi kolejny duży minus tej produkcji. Na szczęście oryginalna ścieżka aktorska z udziałem Camilli Luddington wypada znacznie lepiej i pod tym względem jest naprawdę nieźle. Polska lokalizacja wypada bardzo przeciętnie, poza Karoliną Gorczycą, która zrobiła, co mogła, całość nie rzuca na kolana.
Sama Lara Croft dziwnie się prezentuje w trakcie rozgrywki, potrafiąc zmienić się w typowego komandosa i bez mrugnięcia okiem likwidować setki przeciwników, by później użalać się nad sensem ludzkiego życia. Takie niejasne sytuacje w grze pojawiają się dość często i mają duży wpływ na sposób, w jaki postrzegamy bohaterkę tytułu.
Ukończenie całej przygody zajmuje około 20 godzin, jednak czas ten można wydłużyć poprzez zbieranie skarbów czy kończenie zadań pobocznych. W porównaniu do obecnych standardów, długość gry jest dobrze wyważona.
Oprócz kampanii fabularnej, gra oferuje również moduł Ekspedycji - serię niestandardowych trybów punktowych, które pozwalają zastosować karty, aby ułatwić lub bardziej zmodyfikować wyzwania. Niektóre pakiety kart można otrzymać za zadania wykonane w kampanii, a inne można kupić za punkty zdobyte we wspomnianym przed momentem trybie. Istnieje również opcja wydawania prawdziwych pieniędzy na pakiety kart, co wydaje się przesadą, biorąc pod uwagę, jak mało poważny wydaje się ten tryb. Gracze mogą także rozgrywać niestandardowe wyzwania stworzone przez innych graczy lub tworzyć i przesyłać swoje własne.
Rise of the Tomb Raider to przede wszystkim intensywna gra akcji, oferująca swobodną eksplorację oraz dobrze wykonaną warstwę graficzną. Tytuł okazał się dobrą grą akcji, ale bardzo przeciętnym Tomb Raiderem.