Play MORE #154 - GameDec

BLOG RECENZJA GRY
678V
user-49414 main blog image
drunkparis | 17.01, 09:46
Polska produkcja studia Anshar Publishing wydana w 2021 roku, to kolejna gra RPG osadzona w cyberpunkowym świecie, w której gracze wcielają się w detektywa badającego sprawy pełnych intryg i wirtualnych zagadek.

 

Tytuł jest wynikiem kampanii crowdfundingowej inspirowanej uniwersum stworzonym przez polskiego autora Marcina Przybytka. W grze wcielamy się w rolę tytułowego GameDeca z Warszawy, specjalizującego się w rozwiązywaniu spraw w wirtualnej rzeczywistości. Akcja gry toczy się w roku 2199, kiedy technologia poczyniła olbrzymie postępy, a niezliczone cyfrowe światy stały się tak złożone i dokładne, że rywalizują z rzeczywistością. Wirtualna rzeczywistość oferuje ludziom możliwość odkrywania innych wymiarów i wszechświatów, a także łatwiejszego osiągania sukcesów, które w realnym życiu wydają się nieosiągalne.

Świat rzeczywisty, nazywany realium, jest połączony z niezliczoną liczbą światów wirtualnych, określanych jako wirtualium. Oba światy są ze sobą zintegrowane w taki sposób, że granice między nimi są niemal niewidoczne, a wydarzenia wirtualne mogą mieć realny wpływ na życie ludzi. Tutaj wchodzi w grę rola gracza, który musi badać i rozwiązywać przypadki mające miejsce w wirtualnym świecie, które łączą się z rzeczywistością w intrygujący sposób. W środowisku, gdzie percepcje są płynne, nic nie jest tym, czym się wydaje.

ZOBACZ W YOUTUBE

Produkcja rozpoczyna się od wyboru postaci za pomocą podstawowego edytora, w którym wybieramy spośród wielu awatarów reprezentujących gracza, jednego z dwóch środowisk oraz profesję, która wpływa na początkowe statystyki, które dzielą się na dziesięć różnych opcji, takich jak władza, hedonizm i tradycja. Wartości te określają zestaw aspektów, z którymi rozpoczynamy grę. Pierwszy aspekt jest reprezentowany przez płomień i ma cechy takie jak determinacja i autorytet. Drugi aspekt reprezentuje żarówkę i charakteryzuje się takimi cechami jak inspiracja i optymizm. Trzeci to kawałek układanki z cechami logiki i spokoju. Ostatnim aspektem jest serce i zawiera cechy empatii i zaufania. Aspekty te są następnie wykorzystywane do odblokowania profesji, które są zdolnościami, zapewniając graczom dodatkowe opcje podczas rozgrywki. Na przykład, profesja skalpel pozwala na większą wiedzę z zakresu medycyny itp.

Struktura rozgrywki skupia się na interaktywności i podejmowaniu decyzji. Prawie każdy wybór dokonany w trakcie gry może wpłynąć na historię. Drobne odgałęzienia łączą się, tworząc znacznie większą całość i kierując ostatecznie grę w określonym kierunku. To fascynujący i dynamiczny system opowiadania historii, który daje graczom dużą swobodę w podejściu do większości wydarzeń. Nie ma tutaj prawdziwych dobrych lub złych odpowiedzi na scenariusz, co stanowi odświeżającą zmianę w porównaniu z bardziej surowymi systemami moralności w innych grach RPG.

System przypomina niektóre gry planszowe, w których postacie mają spektrum statystyk regulujących ich zdolności społeczne, a gracze mogą zdecydować, czy chcą wykorzystać ich urok, czy też mocną naturę, jeśli to konieczne. To prosty pomysł, ale bardzo skuteczny i świetnie wykonany.

Jako gamedec gracz bierze udział w wydarzeniach realium, często rozwiązując problemy w wirtualnej rzeczywistości wirtualium. Środowiska te różnią się od łagodnej symulacji rolnictwa do świata tylko dla dorosłych. Po zalogowaniu się do gry obowiązują reguły stworzone przez twórców. Rozgrywka nie posiada systemu walki, ponieważ nawet wirtualne przestrzenie, które pozwalają na przemoc, są kształtowane przez wybory gracza. Głównym narzędziem jest odpowiednie dobieranie dialogów. Gracz ma pełną kontrolę nad narracyjną interaktywnością gry w każdym punkcie, w zależności od jego zdolności do prowadzenia rozmów. Umiejętności te wpływają na przebieg gry i odblokowują nowe opcje dialogowe.

Zabawa polega głównie na eksploracji świata, interakcji z otoczeniem oraz dialogach z innymi postaciami. Po zebraniu odpowiedniej ilości informacji, gracz przechodzi do menu dedukcji i próbuje połączyć kropki, mieszając i dopasowując fragmenty informacji. Warto zauważyć, że podczas rozgrywki istnieje możliwość podejmowania złych decyzji, co może prowadzić do skutków ubocznych lub krzywdzenia innych postaci, chociaż nie ma to większego wpływu na fabułę. W miarę postępów w śledztwie pojawiają się pytania, na które trzeba będzie odpowiedzieć na wspomnianym już ekranie dedukcji. Wówczas należy zbierać wskazówki do tych pytań podczas rozmów z podejrzanymi i świadkami. Te mogą doprowadzić do wyboru sugerowanych odpowiedzi opartych na zebranych informacjach – zadaniem gracza jest znalezienie poprawnej odpowiedzi na podstawie dostępnych dowodów. Można co prawda od razu wyciągnąć wnioski, ale bardziej opłaca się poczekać, aż sprawa bardziej się rozwinie i pojawią się nowe poszlaki.

Tytuł to zabawa w stylu wskaż i kliknij lub za pomocą kontrolera, który umożliwia pełne sterowanie postacią. Całość została ulokowana w izometrycznym stylu z widokiem z góry, co pozwala graczowi na interakcję z postaciami i otoczeniem. Dialogi w grze są dobrze napisane, a postacie wykazują unikalne cechy osobowości, problemy i emocje, co czyni je bardziej autentycznymi. Czasami zdarzają się problemy z tym, jak gra odbiera daną postać i mylnie zwraca się do niej, używając niewłaściwej płci. Są to jednak sporadyczne przypadki, które można potraktować z przymrużeniem oka.

Właściwa nawigacja w dialogu jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu. Różne postacie reagują inaczej na sposób traktowania ich przez gracza, a niewłaściwe wywieranie presji może skutkować niską jakością informacji lub brakiem współpracy. Odkrycie dodatkowych wskazówek lub informacji często otwiera nowe opcje dialogowe, lub nawet zmienia odpowiedzi na już istniejące, co dodatkowo urozmaica rozgrywkę. Dlatego ważne jest, aby dopasować styl dialogu do konkretnej postaci. Gra jest stosunkowo krótka i można ją ukończyć w ciągu piętnastu godzin, ale co ciekawe, każda kolejna rozgrywka może dostarczyć nowych doświadczeń i odkryć dotyczących postaci i wydarzeń, ponieważ gracz ma możliwość dokonywania różnych wyborów.

Gamedec oferuje całkiem realistyczne wglądy w niektóre drażliwe tematy, takie jak treści z ograniczeniami wiekowymi i niewolnicza praca w społeczeństwie silnie skoncentrowanym na cyberprzestrzeni. Niuanse przypadków z pewnością pokazują siłę oryginalnego tekstu i udaje mu się poruszyć drażliwe kwestie bez niewygodnej jednoznaczności. Biorąc to pod uwagę, scenariusz Gamedeca nie zawsze jest tak solidny, jak można by się spodziewać, a są momenty, w których dialogi wydają się wymuszone lub znowu zbyt mocno zaśmiecone żargonem.

Grafika w grze stoi na przyzwoitym poziomie, prezentując różnorodne i ciekawe środowiska w sposób satysfakcjonujący dla gracza. Całość wyróżnia się estetyką i pomysłowością, szczególnie jak na cyberpunkową przygodę. Gra doskonale rozwija wizualną tożsamość różnych światów rzeczywistości wirtualnej, jednocześnie wykorzystując swoją prezentację do komentowania ich natury i mechaniki. Przestrzenie czasami wydają się nieco ciasne, a niewielka liczba postaci zyskuje na wyraźnie zarysowanej tożsamości wizualnej.

Nieco gorzej przedstawia się sytuacja w kwestiach technicznych, gdyż gra zawiera kilka uciążliwych problemów, które twórcy stale naprawiają. Z kolei jako historia oparta na zbrodni i dedukcji, czasami gra błędnie łączy wskazówki, prowadząc do zupełnie innych, a czasami irracjonalnych wniosków. Niektóre opcje dedukcji zdają się być dodane jedynie po to, aby wypełnić przestrzeń, a nie stanowią realistycznej linii dochodzenia. Miłym udogodnieniem są częściowo wprowadzone mówione dialogi, choć warto zaznaczyć, że nagrane zostały wyłącznie w języku angielskim. Jest to z pewnością istotna zmiana w kontekście całej zabawy, ale szkoda, że mówione kwestie wciąż są w niewielkiej ilości.

Z plusów warto wspomnieć o edycji definitywnej, która oferuje sporą dawkę nowości. Co ważne, osoby, które posiadały podstawową wersję gry, otrzymają darmową aktualizację. Wśród dodatkowej zawartości znajdziemy nowych bohaterów niezależnych, wątek oparty na mitologii Cthulhu rozwijający sprawę Like Father Like Son, a także całkowicie nowy świat inspirowany grą Seven: The Days Long Gone. Nowa wersja gry wprowadza także dodatkowy tryb – Prawdziwego Detektywa. Ten tryb znacząco utrudnia rozgrywkę, blokując możliwość wczytywania wcześniejszych zapisów, co oznacza, że nie będzie można wycofać się z podjętych decyzji.

GameDec doskonale wpisuje się w gatunek cyberpunku, wykorzystując go jako tło dla wciągającej powieści detektywistycznej. Pomimo niektórych irytujących błędów i brakujących funkcji, produkcja wciąż dostarcza przyjemnego doświadczenia. To gra, która wie, czym chce być, a przede wszystkim, czym nie chce być. Twórcy Anshar Studios nie mieli problemu z usunięciem lub uproszczeniem elementów, które zawsze kojarzyły się z grami RPG, takich jak ekwipunek czy walka, aby zamiast tego skupić się na tym, co jest bliskie ich sercom: stworzeniu intrygującej cyberpunkowej scenerii i ożywieniu śledczej historii o pewnym uroku.

Zrzuty ekranu pochodzą z mojej prywatnej biblioteki i zostały wykonane za pomocą komputera osobistego (PC).

Oceń bloga:
9

Ocena - recenzja gry Gamedec

Atuty

  • Decyzje wpływające na przebieg gry.
  • Dobrze zbudowany, głęboki świat inspirowany cyberpunkiem i science fiction.
  • Detektywistyczne elementy gry.

Wady

  • Problemy techniczne i bugi.
  • Ograniczona personalizacja postaci.
  • Słabe interakcje z otoczeniem.
Avatar drunkparis

drunkparis

Z racji, że funkcje PPE nie pozwalają napisać recenzji bez wystawienia oceny, każda opisywana przeze mnie gra otrzyma najniższą możliwą notę. Oceny tej nie należy w żaden sposób brać pod uwagę, ponieważ nie jestem zwolennikiem oceniania gier w skali procentowej, jaki i liczbowej.
Grałem na: PC

Komentarze (11)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper