Age of Wonders 4 to najlepsza strategia turowa fantasy w jaką grałem!

BLOG O GRZE
2488V
user-77951 main blog image
lordjahu | 14.05.2023, 18:48
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Nigdy nie należałem do grona zaciekłych strategów gier turowych, choć niezliczone godziny swojego dzieciństwa spędziłem na klasykach gatunku. Oczarowany takimi produkcjami jak Red Alert, Age of Empires czy pierwsze city tycoony, natrafiłem na perełkę wśród turowych gier RPG - Heroes of Might And Magic. Nie wiedziałem jednak, że gra, która stała się prekursorem wielu odmian turowych strategii fantasy, doczeka się godnego rywala. Z serią Age of Wonders miałem na przestrzeni lat niewiele wspólnego, mimo iż studio za nie odpowiedzialne wręcz stawało na głowie, by gra oferowała bardziej zróżnicowany świat oparty nie tylko na samej eksploracji i walce, ale i aspekcie ekonomicznym czy politycznym. 

Nowa odsłona serii to przede wszystkim turowa gra strategiczna osadzona w świecie fantasy. Kampania fabularna jak i podwaliny historyczne produkcji skupiają się na powrocie z wygnania królów czarodziejów, którzy zapragnęli zagarnąć dla siebie cały świat. Gracz wciela się więc w jednego z nich lub staje po drugiej stronie barykady. Rozgrywka zostaje więc poprowadzona w wielu środowiskach i miejscach dostępnych w świecie gry, za co odpowiada bardzo rozbudowany edytor poziomów generowanych proceduralnie lub system suwaków i zmiennych oddanych we władanie graczom. Jak przystało na pełnoprawną strategię, przez większość czasu spędzamy na mapie, poszerzając granice królestwa, wznosząc nowe budynki oraz wcielając do armii nowych rekrutów. Podobnie jak miało to miejsce w grach 3DO potyczki są prowadzone w odmiennych sceneriach a mechanika ma charakter turowy. Na mapie kampanii musimy ciągle dbać o rozwój gospodarki, równoważyć wydatki i inwestycje, zgrabnie żonglować dostępnymi zasobami. 

Gracz rozpoczynając swoją kampanię, może zdecydować się na automatyczny wybór rasy i jej celów, lub skorzystać ze wspaniale przedstawionego edytora. Ten pozwala nam w wygodny i bardzo rozbudowany sposób edytować lub stworzyć rasę niestandardową, zmodyfikowaną o cechy, które są przez nas pożądane. Wybrana przez nas rasa może być zmodyfikowana cechami fizycznymi, przesyceniem magią lub zdolnościami dyplomacyjnymi. Określamy także ich możliwości, dobre jak i złe cechy, by ostatecznie zbudować imperium zgodnie z własnymi upodobaniami. Gracz otrzymuje do swojej dyspozycji potężne narzędzie personalizacyjne, którego do tej pory nie widziałem w żadnej grze tego typu. To jak ustawić suwaki w piątej Cywilizacji, ale dodać tam jeszcze z 2-3 strony dodatkowych edycji. 

Rozgrywka w Age of Wonders 4 stosuje te same mechaniki co poprzednie części. Niczym klon Herosów i Kings Bounty, oferuje turowe wzmagania na otwartej mapie bitew. Ta jest niezwykle wyrazista i nawiązuje swym podobieństwem do serii Cywilizacja, gdzie poza miastami innych graczy, spotkać będziemy mogli samodzielnie spacerujące jednostki, ciekawe miejsca do odkrycia czy zadania poboczne, za których wykonanie zostaniemy sowicie wynagrodzeni. Wraz z rozwojem swojego imperium i gromadzeniu coraz to potężniejszej armii, nasze królestwo zacznie się niebezpiecznie rozrastać, a utrzymanie granic w ładzie do najprostszych zadań nie należy. Zjednoczone w ten sposób prowincje dodadzą nam niezliczone zasoby, ale i zaczną przyciągać rządnych bogactw watażków. Gracz będzie zmuszony poza brnięciem z zadaniami głównymi do przodu, ciągle dbać, rozwijać i zapewniać bezpieczeństwo swym poddanym. 

Podczas eksploracji mapy, wybrani do zadań bohaterowie będą mogli zbierać legendarne przedmioty, wspomagające ich w walce z przeciwnikami lub starożytne cuda, rozproszone po mapie świata. Łącząc je z unikalnymi klasami postaci, możemy znacząco zmienić wyniki bitew lub wpłynąć na upadające morale naszej armii. 

Pod względem graficznym gra wypada bardzo dobrze. Studio odrobiło pracę domową, serwując nam na mapie świata pięknie rysowane lokacje, pełne detali. Poziom ten jednak minimalnie spada, gdy rozpoczynamy potyczkę na strategicznej mapie. Tutaj walka turowa zostaje przedstawiona, niczym wyjęta z Total War. Jednostki są podzielone na kasty, a gracz musi optymalnie zarządzać nimi na polu bitew. Skład i rodzaj armii ma ogromne znaczenie strategiczne, a nierozważne dobieranie jednostek przy dość wysokim poziomie trudności będzie miało skutek w postaci dużych strat wojennych. Każda z jednostek ma jakieś plusy i minusy. Należy je dogłębnie poznać, by podczas walki nie okazało się, że nasza armia nie była odpowiednio przygotowana do boju. W pierwszych godzinach gry niejednokrotnie zdarzyło mi się przegrać potyczkę, nie doceniając przeciwnika i jego pikinierów, mających umiejętności odwetowe przy walce w zwarciu. Na szczęście zawsze możemy poprosić o pomoc naszego bohatera, rzucając potężne zaklęcia, używając machin oblężniczych czy angażując go do walki bezpośredniej, w której morale armii potrafią zdziałać cuda.  

Ostatecznie Age of Wonders 4 oferuje bardzo rozbudowany świat fantasy skąpany w pięknym, turowym wydaniu. Gracz ma duży wpływ na sporą ilość aspektów oferowanych przez grę, a dostępny od początku edytor świata, pozwala każdemu rozpocząć kampanię taką, jaka zawsze mu się marzyła. Moim zdaniem jest to pozycja obowiązkowa dla fanów Cywilizacji, ale skąpanej w iście fantastycznym świecie magii, miecza oraz zarządzania magicznymi surowcami. Mimo iż do gry podchodziłem ze sporym dystansem, na tę chwilę mam już rozegranych na liczniku ponad 8 kampanii z łącznym wynikiem 34 godzin. Dodam, że jeszcze nigdy tak długo nie grałem w strategie logistyczne, więc wynik ten mnie cieszy, ale i zadziwia. Podobnie zresztą jak ocena czwartej części gry przez innych graczy, którzy podobnie jak ja wysoko oceniają doświadczenie zdobywane w tej, jakże rozbudowanej strategii fantasy.

Tutył ogrywałem na komputerze PC, gdzie nie miałem żadnych problemów z optymalizacją czy problemami typu "day 1 patch". Tutaj też polecę sklep GOG, z którego mam grę, obdartą z zabezpieczeń (jak na Steam), gdzie gracze skarżyli się m.in skopaną optymalizacją. Dla fanów bardzo rozbudowanych strategii ważne jest, by gra nie posypała się przy aktualizacji, a tak, chociaż można bardzo łatwo zrobić sobie kopię zapasową zapisu gry :)

Oceń bloga:
28

Komentarze (41)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper