Długodystansowiec w atrakcyjnej cenie. Hulajnoga Acer ES series 5 [Recenzja]
Tajwańska marka Acer znana na całym świecie z produkcji laptopów biznesowych, biurowych oraz modeli dla graczy, wzbogaciła niedawno swoje portfolio o miejskie pojazdy elektryczne. To, że hulajnogi przeżywają swoją drugą młodość, widać szczególnie dobrze na chodnikach dużych miast, stając się tym samym doskonałym środkiem transportu miejskiego. Widocznie marka Acer zapragnęła spróbować swoich sił także w tym sektorze rynku elektroniki użytkowej, prezentując niedawno dwie nowe hulajnogi - Acer ES Serii 3 oraz Acer ES Serii 5. Oba modele zostały stworzone do jazdy miejskiej, a różnią się głównie pojemnością wbudowanego akumulatora. W dzisiejszej recenzji chciałbym wam nieco przybliżyć wydajniejszy model producenta, który zaskoczył mnie jakością wykonania, możliwościami oraz optymalnym zasięgiem, który udało mi się uzyskać, mimo przekroczenia dopuszczalnego obciążenia.
Konstrukcja i wykonanie
Hulajnoga elektryczna Acer ES Serii 5 została bardzo dobrze wykonana. Producent zastosował odpowiednie materiały, by jego nowy produkt mógł cieszyć się wytrzymałością na czynniki zewnętrzne, dobrą wydajnością oraz przystępną wagą. Jest to kolejne na rynku urządzenie stworzone do jazdy po infrastrukturze pieszo-rowerowej oraz wyznaczonych drogach z ograniczeniem do 30 km/h, zgodnych z przyjętymi w UE dyrektywami prawnymi. Urządzenie otrzymujemy w dużym kartonie, w którym każdy z elementów został zabezpieczony piankową otuliną. Sprzęt został tak spakowany, że wystarczy go wyjąć, dokręcić kierownicę do sztycy za pomocą czterech śrubek, by móc od razu przejść do najprzyjemniejszej części testów.
Zanim zajmiemy się specyfikacją i wrażeń z użytkowania, przyjrzyjmy się konstrukcji oraz zastosowanych w urządzeniu rozwiązaniach technicznych. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że producent wyposażył swoją hulajnogę w mocny silnik o mocy 350W (36V), zlokalizowany na przednim kole. Pozwoli on na osiąganie dobrych wyników na prostych ścieżkach i małych podjazdach. Urządzenie posiada cząstkową amortyzację osadzoną między tylnym kołem a podestem, pod którym znajduje się akumulator. Zastosowano tu 10-calowe koła z oponą litą, które dobrze radzą sobie z nierównościami na trasie, kostką brukową oraz leśnymi drogami szutrowymi. Z racji, że nie jest to hulajnoga wyczynowa, odradzam jazdę po trudniejszym terenie, gdyż urządzenie to może po prostu nie podołać takiemu zadaniu. Producent zastosował w hulajnodze dwa typy hamulców - elektroniczny na przodzie oraz tarczowy na tylnym kole.
Konstrukcja hulajnogi została wykonana z wysokiej klasy aluminium. Model ten według specyfikacji producenta posiada maksymalny udźwig do 100 kg, więc producent musiał znacząco zabezpieczyć urządzenie, scalając sztycę przednią z zawieszeniem, na którym spoczywa akumulator. Tylne koło zostało przytwierdzone za pomocą podwójnego zawieszenia, znacząco minimalizując drgania podczas jazdy po nierównym terenie, a przednia sztyca została połączona z podestem za pomocą sztywnego mocowania. W tym miejscu producent musiał zastosować bardzo dobrej jakości komponenty, by sprostały one dużym obciążeniom i drganiom, przy jeździe po trudnej nawierzchni. Podest hulajnogi został pokryty gumowym wykończeniem, na którym uzyskujemy bardzo dobrą przyczepność podczas jazdy. Duża przestrzeń na stopy pozwala wygodnie je rozlokować, gdyż w moim przypadku - rozmiar buta 45 - zazwyczaj nie daje takich możliwości w większości dostępnych na rynku modeli. W podeście hulajnogi, pod matową czarną ramą, znajduje się wbudowany akumulator o pojemności 15 Ah (42V). Według specyfikacji technicznej ma on wystarczyć do 60 km zasięgu (przy zerowym obciążeniu).
Przednia sztyca hulajnogi została wyposażona w specjalny zatrzask, umożliwiający jej łatwe złożenie i przenoszenie. Zastosowanie wysokiej klasy komponentów, przełożyło się na dużą wagę urządzenia - 18,5 kg. Dla większości użytkowników może to generować problemy podczas częstego składania i przenoszenia, ale testowałem o wiele cięższe modele, więc w tym wypadku nie jest aż tak źle i problematycznie. Podczas testów codziennie kilka razy dziennie wnosiłem i znosiłem hulajnogę z pierwszego piętra bloku mieszkalnego, raczej nie widząc problemu, gdybym mieszkał kilka pięter wyżej.
Hulajnoga Acer ES Serii 5 została dodatkowo oznakowana przez producenta kolorowymi odblaskami na kołach, bocznych krawędziach mocowań oraz na przodzie sztycy. Urządzenie posiada także aktywne podświetlenie umiejscowione na tylnym kole w postaci czerwonej diody oraz lampkę LED o białym świetle zlokalizowaną na przodzie panelu sterującego, ulokowanego na kierownicy. Na środku niej znajduje się wykonany z tworzywa sztucznego panel kontrolny, za którego pomocą sterować będziemy naszą hulajnogą. Jest on minimalistyczny, gdyż posiada gumowy przycisk zasilania i sterowania funkcjami urządzenia za pomocą wciśnięć i przytrzymania przycisku. Ekran jest dwukolorowy, czytelny i minimalistyczny. Otrzymujemy na nim dostęp do takich informacji jak stan naładowania akumulatora, aktualną prędkość, tryb jazdy oraz znaczniki o uruchomionym połączeniu bezprzewodowym, tempomacie oraz włączonym oświetleniu. Ekran jest wyraźny i wystarczająco jasny, ale średnio radzi sobie w mocno nasłoneczniony dzień. Zbiera tłuste plamy i zabrudzenia, więc należy go od czasu do czasu przetrzeć czymś suchym.
Producent zastosował w hulajnodze kierownicę o szerokości 49 cm, na której zastosował akcesoria pomocnicze. Przede wszystkim znajduje się tutaj manetka gazu, umożliwiająca dostosowanie prędkości do preferencji użytkownika, a także manetka hamulca tarczowego umiejscowionego na tylnym kole. Model ten posiada także hamulec elektroniczny, ściśle powiązany z czujnikiem na hamulcu tarczowym, powodując elektroniczne zwolnienie prędkości hulajnogi, by nie doszło do nagłego zatrzymania i ewentualnych skutków nagłego hamowania. Na kierownicy znajdziemy także system włączników uprawniający do podświetlenia krawędziowego tylnego oświetlenia, informując tym samym innych uczestników ruchu, że niedługo dokonamy skrętu w zaznaczonym kierunku. Jest to bardzo fajne i przydatne rozwiązanie w przypadku poruszania się po rozbudowanej infrastrukturze rowerowej w dużych miastach, a także na często uczęszczanych drogach z ograniczeniem ruchu. Umiejscowienie przycisków, manetki oraz naręcznych hamulców zostało świetnie przemyślane i jest bardzo wygodne w przypadku użytkowania hulajnogi przez osobę dorosłą. Na kierownicy jest sporo miejsca, by ewentualnie zamocować jakiś holder na telefon lub kamerkę sportową.
Specyfikacja techniczna
Moc silnika | 350 W |
Napięcie silnika | 36 V |
Pojemność akumulatora | 15 Ah |
Ładowanie akumulatora | 42 V/1,0 A |
Czas pełnego ładowania | do 4 godzin |
Maksymalna prędkość | 20 km/h |
Tryby prędkości | od 0 do 6 km/h od 0 do 10 km/h od 0 do 20 km/h |
Maksymalny zasięg | do 60 km |
Rozmiar kół | 10 cali |
Hamulec przód | elektroniczny |
Hamulec tył | tarczowy |
Amortyzacja | tylne zawieszenie |
Oświetlenie | przód / tył + odblaski |
Kierunkowskazy | elektroniczne |
Sygnał dźwiękowy | dzwonek manualny |
Wyświetlacz | elektroniczny LED |
Manetka gazu | tak / tempomat |
Materiał wykonania | sztyca stalowa podest aluminium |
Wysokość podestu | 19 cm |
Wysokość kierownicy (od podestu) | 107,5 cm |
Ładowanie akumulatora | do 4 godzin |
Wodoodporność | IPX4 |
Waga | 18,5 kg |
Parametry a wydajność
Mając już doświadczenie w tej materii, ostrożnie podchodziłem do wstępnej przymiarki wydajnościowej urządzenia. Jako użytkownik przekraczający normę wagową tego modelu, byłem zapewniony, że urządzenie spokojnie wytrzyma i takie obciążenie. Podczas testów poruszałem się po wielu rodzajach nawierzchni, sprawdzając w praktyce zastosowany system amortyzacji podestu i tylnego koła, zawieszenia a przede wszystkim prędkości stałej oraz zasięgu faktycznego. Szczerze powiedziawszy, jestem bardzo zadowolony z wyników, jakie udało mi się uzyskać, gdyż te znacząco przebiły suche kalkulacje. Dokumentacja techniczna producenta przewiduje, że hulajnoga zdoła przejechać do 60 km. Oczywiście są to dane laboratoryjne, które uzyskuje hulajnoga bez żadnego obciążenia. W moim przypadku uzyskiwałem około ~45 - ~51 km zasięgu na jednym ładowaniu z oczywistymi przerwami na ostygnięcie silnika. To bardzo dobry wynik, który bardzo trudno osiągnąć przy użytkownikach wagi ciężkiej.
Dodatkowo nie mogę narzekać na optymalizację przedniego silnika pod względem prędkości urządzenia. Model ten - zgodnie z dyrektywami UE - rozpędza się do maksymalnej prędkości 20 km/h. Taki wynik uzyskamy bez problemu na prostych drogach asfaltowych i nawierzchniach sztucznych. W przypadku kostki brukowej, drogi szutrowej, drogi leśnej, kamienistej czy żwirku, każde, nawet najdrobniejsze drganie, będzie znacząco zmniejszało nam prędkość hulajnogi. Zazwyczaj będzie to minimalizowanie wyniku o ~2, ~4 km/h, więc wciąż uzyskiwać będziemy optymalne wyniki. W kwestii podjazdów również jest dobrze, gdyż hulajnoga nie zwalnia drastycznie na podjazdach do 10 stopni nachylenia. Powyżej tej wartości należy spodziewać się coraz większego spowolnienia prędkości i ewentualnego zatrzymania, gdy silnik nie będzie w stanie poradzić sobie z podjazdem. Dobrze by w takim przypadku wspomóc się manualnym odepchnięciem nogą.
W kwestii wydajności silnika również jest dobrze. Ten nie grzeje się za mocno, znacząco optymalizując przyjemność długotrwałej jazdy, ale nie jest jednak pozbawiony wady, a konkretniej system informujący o przegrzaniu. Podczas pierwszych przejazdów starałem się odpowiednio sprowokować urządzenie do wyłączenia podczas jazdy, wykonując długie, jednostajne przejazdy. Dopiero w niedzielę, gdy żar lał się z nieba, przejechałem łącznie 32 km i choć hulajnoga wskazywała pozostałe 12% akumulatora, doświadczyłem problemów z wydajnością silnika, ekran nagle zgasł, hulajnoga zaczęła zwalniać i się zatrzymała. Przez 30 minut nie byłem w stanie jej uruchomić. Dopiero po ostygnięciu i wyrównaniu komór akumulatora, uruchomiłem ją ponownie, widząc 20% dostępnej pojemności. Na ekranie nie uzyskałem żadnej informacji o przegrzaniu, hulajnoga nie poinformowała mnie również sygnałem dźwiękowym czy powiadomieniem na telefon, dzięki dedykowanej aplikacji wspomagającej. Być może jest to kwestia przypadku i przyszłej aktualizacji systemowej hulajnogi, ale i tak miałem szczęście, że do domu pozostały mi 2 km spacerku.
Dedykowane oprogramowanie
Hulajnoga Acer ES Series 5 posiada możliwość sparowania z dedykowaną aplikacją Acer Electric Scooter Series 5 (Android/iOS) za pomocą łączności bezprzewodowej Bluetooth. By tego dokonać, należy uruchomić aplikację, a następnie uruchomić hulajnogę. Aplikacja powinna wykryć model za pomocą Bluetooth i przypisać ją do programu.
Po udanym procesie sparowania aplikacja pozwoli nam na podgląd stanu naładowanego akumulatora oraz podglądu prędkości w czasie rzeczywistym. Być może funkcja ta została przewidziana w związku z zamocowaniem telefonu do kierownicy hulajnogi, by uzyskać lepszej jakości i jasności podgląd. Dzięki obrazkowemu menu możemy sterować oświetleniem, reflektorem przednim, wyborem prędkości czy włączyć tempomat. Istnieje również możliwość elektronicznej blokady hulajnogi, która po inwazyjnym ruszeniu, natychmiast blokuje koła. Na poniższej grafice uzyskujemy podgląd na przebyte od uruchomienia kilometry oraz sumę dystansu od pierwszego uruchomienia. W aplikacji tej dostępne są również opcje, dzięki którym ustawimy jednostkę prędkości, czas automatycznego uśpienia, język aplikacji czy tzw. wyszukiwanie alarmu, którego zastosowania nie udało mi się odgadnąć podczas testów.
W aplikacji zabrakło mi kilku ważnych danych zaczytywanych w czasie rzeczywistym z czujników, takich jak temperatura silnika czy natężenie mocy. Bardzo przydałaby się opcja kasowania sumy przejechanych kilometrów (łączna), gdyż na testy otrzymałem model, który miał już testowy przebieg za sobą. Co ciekawe, udało mi się znaleźć w Internecie instrukcję kodowania (opcje programistyczne), umożliwiające głębszy dostęp do parametrów hulajnogi celem ich systemowej personalizacji. Zabawa była długa i skomplikowana i zakończyła się fiaskiem, gdyż producent musiał wprowadzić jakieś obejścia. Ostatecznie skończyło się na tym, że z sumy pokonanej trasy uczknęło mi jedynie 83,4 km, czyli odległość, którą uzyskałem podczas dwóch ostatnich przejazdów. Być może taka funkcja pojawi się wraz z aktualizacją oprogramowania układowego w aplikacji producenta.