Sega Saturn Mini na 30 lecie konsoli ? Jakie gry widzielibyście na Saturna Mini ? Moje 30 propozycji.

BLOG
40V
user-78296 main blog image
Sejman22 | Wczoraj, 22:55
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

22 listopada zbliża się 30 lecie konsoli Sega Saturn. Dla jednych była to konsola porażka, dla innych genialny sprzęt, który został po prostu ubity przez debilne zarządzanie Segi (ale tylko w USA i Europie, bo w Japonii Saturn okazał się sporym sukcesem). Pogdybajmy. Co by było gdyby Sega włączyła random mode on i zapowiedziała Saturna Mini na 30 lecie tej konsoli ? Jakich gier spodziewalibyście się na ten system ? Oto moje 30 propozycji. Lista obejmuje zarówno tytuły z PAL, NTSC, jak i NTSC-J:

 

Plotka o planowanym przez Segę Saturn Mini (news z 17.07.2023):

https://www.ppe.pl/news/323213/sega-szykuje-konsole-saturn-mini-ale-na-sprzet-jeszcze-poczekamy.html

 

Zacznę najpierw od tytułów, które się najlepiej sprzedawały na Saturnie, od tzw. ,,must have'':

 

1. Virtua Fighter 2

Developer: Sega AM2

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1995 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: 1995/1996 (wersja Saturn)

Gatunek: bijatyka

Jeden z tytułów startowych na Saturna w Ameryce i zarazem najlepiej sprzedająca się gra na ten system (540,539 w pierwszy tydzień w Japonii, 2,2mln lifetime). Co tu pisać, po prostu klasyk i pradziad Tekkena, jak i bijatyk 3D w ogóle. Świetny system walki, jak i na tamte czasy oprawa graficzna. Bez tego tytułu trudno sobie wyobrazić Saturna Mini.

 

2. Sakura Wars 1&2

Developer: Sega CS2 / Overworks, Red Entertainment

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1996, 1998 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: brak (wersja Saturn), 2006 (wersja PC, tylko Rosja)

Gatunek: symulator, powieść wizualna, przygodowo-strategiczna

Drugie najlepiej sprzedające się gry na Saturnie i to pomimo braku wydania na zachodzie (,,dwójka'' sprzedała się w 501,066 kopii w pierwszy tydzień w Japonii, zaś obie części w sumie po 1 mln lifetime, dla porównania The Legend of Zelda: Ocarina of Time na N64 rozeszło się tam w 386,234 kopii na premierę). Gry przygodowo-strategiczne od twórców Tengai Makyou (RED), Skies of Arcadia i Valkyria Chronicles, łączące elementy znane z RPG-ów z Social Simem i Visual Novel. Jedne z pierwszych gier na świecie z tzw. multimedia treatment (anime, manga, stage show, zabawki etc.). Absolutny klasyk w Japonii, bez którego żaden Japończyk nie wyobraża sobie Saturna. Sega przy okazji premiery Saturna Mini, mogłaby wykorzystać fan translation do tych gier (do dwójki jest w toku) i wydać je w końcu oficjalnie poza Japonię (i Rosję).

 

3. Super Robot Wars F

Developer: Winkysoft, Banpresto

Wydawca: Banpresto

Rok wydania w Japonii: 1997 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: brak wydania

Gatunek: SRPG

Jedna z najlepiej sprzedających się gier 3rd party na Saturna i to pomimo braku wydania na zachodzie (337,859 w pierwszy tydzień, 550k lifetime). Piąta część popularnego w Japonii cyklu ,,walk robotów'' i zarazem jedna z najlepszych. Aż prosi się o lokalizację w przypadku Saturna Mini. Jednak biorąc pod uwagę licencyjny bigos, pojawienie się tej gry w Saturn Mini jest raczej niemożliwe. Ale pomarzyć zawsze można.

 

4. Fighters Megamix

Developer: Sega AM2

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1996 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: 1997 (wersja Saturn)

Gatunek: bijatyka

Kolejna bijatyka od AM2, swoisty cross-over gier od tego producenta. Znajdziemy tu postacie m.in. z serii Virtua Fighter, Virtua Cop, Fighting Vipers, czy Daytona USA. Co prawda gierka sprzedała się zauważalnie gorzej od Virtua Fighter 2 (263,353 w pierwszy tydzień w Japonii), ale to ogólnie udany klon Virtua Fighter 2 z paroma ciekawymi bajerami i świetną grafiką.

 

5. Virtua Cop 2

Developer: Sega AM2

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1996 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: 1996 (wersja Saturn)

Gatunek: strzelanka (celowniczek)

Chyba każdy fan celowniczków kojarzy serię Virtua Cop. Z względu na dużą ilość salonów arcade z tą grą, Virtua Cop 2 sprzedał się dobrze w Japonii, osiągając tam zaszczytne piąte miejsce (262,942 w pierwszy tydzień) i niemałą popularność w USA.

 

6. Shining Force 3 (All Scenarios)

Developer: Sega / Camelot Software

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1997

Rok wydania w USA/EU: 1998 (tylko pierwszy scenariusz)

Gatunek: SRPG

Najlepszy SRPG na Saturna, łączący z sobą turowe potyczki w stylu Fire Emblem z swobodną eksploracją świata rodem z klasycznych RPG-ów. Must have dla każdego fana gatunku i Saturna. Niestety tylko pierwszy scenariusz został u nas zlokalizowany, ale drugi i trzeci otrzymał fan translation patch, z którego Sega w Saturnie Mini mogłaby zrobić użytek.

 

7. Shining The Holy Ark

Developer: Sega / Camelot Software

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1996

Rok wydania w USA/EU: 1997

Gatunek: RPG, dungeon crawler

Jeden z lepszych RPG-ów na Saturna. Klasyczny Shining, tyle, że w formie dungeon crawlera / RPG-a. 

 

8. Nights Into Dreams

Developer: Team Sonic

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1996

Rok wydania w USA/EU: 1996

Gatunek: platformówka

Platformówka 2,5D od Yujiego Naki, twórcy Sonica. Obowiązkowy zestaw na święta dla każdego Saturnowicza.

 

9. Panzer Dragoon & Panzer Dragoon Zwei

Developer: Team Andromeda

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1995, 1996

Rok wydania w USA/EU: 1995, 1996

Gatunek: arcade, celowniczek

Jeden z tytułów startowych Saturna w Ameryce. Klasyczne przedstawiciele gatunku ,,celowniczków''. Krótka, ale intensywna rozgrywka, z tytułowym panzernym smokiem. Jedynka doczekała się w 2020 roku rimejku.

 

 

10. Panzer Dragoon Saga (Azel w Japonii)

Developer: Team Andromeda

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1998

Rok wydania w USA/EU: 1998

Gatunek: RPG

Prawdziwy ,,Święty Graal'' dla każdego fana Saturna i jeden z najlepszych JRPG-ów piątej generacji, bezpośredni konkurent dla Final Fantasy VII. Niestety pomimo bardzo wysokich ocen w prasie (same 9 i 10), Panzer Dragoon Saga okazał się komercyjną klapą. Sega rozesłała do sklepów zaledwie 150 000 kopii tej gry, z czego większość do Japonii, jak nie trudno zgadnąć gra osiąga przez to astronomiczne kwoty na aukcjach. Saturn Mini byłby doskonałą okazją dla ,,zbicia ceny'' tej gry na rynku wtórnym, niestety Sega ponoć zgubiła kod źródłowy przez co remaster / remake tej gry jest niemożliwy. Hej, ale od czego są piraty prawda ? ;)

 

11. The House of The Dead

Developer: Sega CS2 / Overworks

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1996 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: 1996 (wersja Saturn)

Gatunek: arcade, celowniczek

Kto nie grał latem na wakacjach na automacie w The House of The Dead ? Celowniczek, w którym straciłem wszystkie swoje kieszonkowe w jednym z salonów arcade w Mielnie. Klasyka gatunku, oczywiście bez lightguna ani rusz.

 

12. Daytona USA

Developer: Sega AM2

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1995 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: 1995 (wersja Saturn)

Gatunek: arcade, wyścigi

Kolejny tytuł arcade na którym wtopiłem morze gotówki w Mielnie. Najlepsze wyścigi arcade do gry ,,w dwóch''. Wersja na Saturna co prawda oferowała gorszą oprawę graficzną niż jej arcade'owy odpowiednik, ale ogólnie to był bardzo dobry port od AM2. Kolejny ,,pewniak'' do Saturna Mini.

 

13. Sega Rally

Developer: Sega AM2

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1995 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: 1995 (wersja Saturn)

Gatunek: arcade, wyścigi

Moje ulubione rajdowe wyścigi ,,singleplayer'' ever. Jedynie Collin McRae Rally 2.0 mógł się z Sega Rally równać. Tylko 3 trasy, kilka samochodów, ale za to jaki genialny model jazdy. Idealna gra do bicia własnych rekordów. Saturn Mini bez Sega Rally to jak Plasystation bez Crash Bandicot. Game Over yeahhhhhh ...

 

14. Deep Fear

Developer: Sega CS2 / Overworks

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1998

Rok wydania w USA/EU: 1998 (tylko w Europie, brak wydania w USA)

Gatunek: akcja, horror

Odpowiedź Segi na ,,Resident Evil'' od Capcomu. Może nie jest to tak dobry horror, jak dzieło od Capcomu, ale to nadal solidyny przedstawiciel gatunku z kilkoma fajnymi patentami jak np. licznik z uciekającym tlenem. Saturn Mini byłby dobrą okazją na ,,oficjalną premierę'' tej gry w USA.

 

15. Burning Rangers

Developer: Team Sonic

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1998

Rok wydania w USA/EU: 1998

Gatunek: akcja, platformówka

Kolejny bardzo dobry platformer od Team Sonic na Saturna i zarazem jedna z ostatnich gier wydanych na Saturna poza Japonią. Gra o galaktycznych strażakach, gaszących ogień i ratujących cywili z pożarów, również powinna się znaleść w bibliotece Saturna Mini.

 

16. Sonic R

Developer: Team Sonic

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1998

Rok wydania w USA/EU: 1998

Gatunek: wyścigi, platformówka

Co to byłaby konsola Segi bez Sonica ? Niestety na Saturnie mamy tylko Sonic R z jeżem i jakieś dwie kaszanki-popierdółki, więc jesteśmy skazani na tego bieda Sonica. Nie jest to może tak gówniany Sonic jak 06, czy Boom, ale to jedna z słabszych gier o jeżu. No cóż lepszy rydz niż nic. Niech fani Sonica mają chociaż jedną grę o jeżu na Saturna Mini.

 

17. SMT Devil Summoner

Developer: Atlus

Wydawca: Atlus

Rok wydania w Japonii: 1995 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: brak

Gatunek: RPG, dungeon crawler

Gra która miała ukazać się na Zachodzie najpierw na Playstation w 1996 roku, potem w 2006 roku na PSP, ale została dwukrotnie zbanowana przez Sony. Na Playstation Sony kazało Atlusowi mocno ocenzurować skrypt i zmienić nazwę gry, ale Atlus się nie ugiął. Za drugim razem na PSP, Sony zabroniło lokalizacji Atlusowi z prozaicznego powodu: Sony Of America na PSP miało taką wtedy dziwną politykę wydawania gier, że porty / remastery starszych tytułów musiały mieć minimum 30% nowej zawartości dodanej do gry inaczej ban. Niestety Devil Summoner na PSP był prostym portem, więc Sony nie dopuściło do publikacji tej gry na zachodzie (podobna sytuacja miała miejsce z Sakura Wars 1&2 w wersji PSP). Atlus potem żeby nie zostać odesłany przez Sony znowu z kwtkiem, dodało dodatkową zawartość do portów na PSP dla Persony 1, 2, 3, oraz dla sequela Devil Summoner - Soul Hackers, który również był pierwotnie planowany na PSP, ale z względu na bardzo późny rok wydania gry (2012) i słabych wynikach sprzedażowych Persony 2 na PSP, postanowili zrobić na szybko port na 3DS-a. Gra powinna zostać wydana oficjalnie na Saturnie Mini, chociażby dla zasady.

 

18. SMT Devil Summoner Soul Hackers

Developer: Atlus

Wydawca: Atlus

Rok wydania w Japonii: 1997 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: brak (wersja Saturn), 2013 (wersja 3DS)

Gatunek: RPG, dungeon crawler

Skoro jedynka ma być na Saturnie Mini, to dwójka też co nie ? W przeciwieństwie do oryginalnego Devil Summonera, Sega mogłaby skorzystać z niedawno wydanego fan translation patch do wersji z Saturna.

 

19. Grandia

Developer: Game Arts

Wydawca: Entertainment Software Publishing (Japonia), Sony of America (USA), Ubisoft (Europa)

Rok wydania w Japonii: 1997 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: brak (wersja Saturn), 1999 (wersja PSX)

Gatunek: RPG

Większości ludzi tego jrpg-a kojarzy się z Playstation, ale to błąd, bo Grandia była wcześniej przez dwa lata ekslusivem ,,only in Japan'' na Saturna. Niestety Bernard Stolar jako, że nienawidził (J)RPG i gier 2D to zablokował lokalizacje praktycznie wszystkich tego typu gier na Saturnie. Saturn Mini pokazałby ludziom, że Grandia to IP z Saturna, a nie Playstation.

 

20. Tengai Makyou Apocalypse IV

Developer: Hudson Soft, Red Entertainment

Wydawca: Hudson Soft

Rok wydania w Japonii: 1997 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: brak

Gatunek: RPG

Kolejny rpg, który nigdy nie został wydany poza Japonią na Saturnie. Apocalypse IV to spin-off serii Tengai Makyo / Far East of The Eden - niegdyś poważnego rywala Dragon Questa w Japonii. Świetna fabuła i postacie, nietuzinkowy setting (parodia Ameryki widziana okiem Japonii), pełny dubbing (tak gra z 1997 roku ma pełny japoński dubbing), oraz charakterystyczny japoński humor - to największe zalety tego tytułu. No i ten art style w 2D. Ta gra otrzymała niedawno tłumaczenie maszynowe AI (port na PSP), więc każdy chętny może sprawdzić. Niestety z względu na ogromną ilość tekstu i specyficzny język, wątpię żeby kiedykolwiek ta gra oficjalnie u nas wyszła po angielsku. Ale dla Japończyków ta gra to klasyk, więc powinna się znaleść też w Saturnie Mini, chociażby dla ncih.

 

21. Castlevania Symphony of The Night

Developer: Konami

Wydawca: Konami

Rok wydania w Japonii: 1998 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: brak (wersja Saturn), 1997 (wersja PSX)

Gatunek: metroidvania

Sega wraz z Saturn Mini mogłaby wydać w końcu tą Castlevanię oficjalnie poza Japonię. Słyszałem, że wersja Saturn jest ponoć ,,definitywną edycją'' i lepszą wersją gry z PSX-a, ale tej gry nie udało mi się jeszcze ograć na moim Saturnie, więc lokalziacja na Saturnie Mini byłaby mile widziana.

 

22. Princess Crown

Developer: Vanilaware

Wydawca: Atlus

Rok wydania w Japonii: 1997 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: brak

Gatunek: platformówka, akcja

Pierwsza gra od Vanilaware i prekursor takich gier jak Odin Sphere, czy Dragon's Crown. Atlus mógłby w końću wziąść się w garść i przetłumaczyć tą grę i wydać na nowsze platformy. Sega jeśli jest taka leniwa to może skorzystać z niedawno wydanego fan translation patch do wersji z Saturna i umieścić grę do swojego Saturna Mini.

 

23. Dragon Force

Developer: Sega CS2 / Overworks

Wydawca: Sega, Working Design

Rok wydania w Japonii: 1996 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: 1996 (wersja Saturn)

Gatunek: SRPG, strategia

Odpowiedź Segi na Suikodena. Gra łącząca tradycyjne RPG, z kilkoma innymi gatunkami, między innymi z strategią turową i w czasie rzeczywistym. Kolejny dobry SRPG z Saturna, który powinien znaleść się w bibliotece Saturna Mini.

 

24. Langrisser III-V

Developer: Career Soft

Wydawca: NCS Corporation, Taito Corporation

Rok wydania w Japonii: 1996, 1997, 1998 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: brak

Gatunek: SRPG, Dating Sim

Pierwsze na świecie gry łączące gatunek SRPG z Dating Sim, na 16 lat przed Fire Emblem Awakening, który dosłownie skopiował niektóre rozwiązania i mechaniki z tych gier. Za gry odpowiedzialne było Careersoft, czyli ludzie od serii Growlancer, oraz po przejęciu ich przez Atlusa: SMT Devil Survivor. Piękny art style od Satoshiego Urushihary i udane połączenie SRPG z symulatorem randek. Niestety jak 90% japońszczyzny Langrissery nigdy nie opuściły Japonii, więc Saturn Mini to byłaby dobra okazja do lokalizacji przez Atlusa.

 

25. Radiant Silvergun

Developer: Treasure, Live Wire Inc.

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1998 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: brak (wersja Saturn), 2011 (XBOX 360)

Gatunek: shoot'em up

Jeden z najlepszych shmumpów na Saturna i w ogóle (tylko Ikaruga na Dreamcasta jest moim zdaniem bardziej miodne). Ta gra musi się pojawic na Saturnie Mini. Fun fact: za soundtrack tej gry odpowiada Hitoshi Sakamoto (Final Fantasy XII, Tactic Ogre, Valkyria Chronicles).

 

26. Bomberman

Developer: Hudson Soft

Wydawca: Sega, Hudson Soft

Rok wydania w Japonii: 1996 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: 1997 (wersja Saturn)

Gatunek: logiczna, akcja

Najlepszy bomberman ? Tylko na Saturnie ! Żartowałem. Ale serio to super gra logiczna. Jako replacement Puyo Puyo na Saturn Mini Bomberman nadaje się znakomicie.

 

27. Guardian Heroes

Developer: Treasure

Wydawca: Sega

Rok wydania w Japonii: 1996 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: 1996 (wersja Saturn)

Gatunek: arcade, beat'em up, RPG

Gra podobna do Final Fight, czy Golden Axe, ale z elementami RPG. Dla jednych jest to najlepszy JRPG na Saturna i dlatego ta gra musi się pojawić w Saturnie Mini.

 

28. Bulk Slash

Developer: CAPproduction

Wydawca: Hudson Soft

Rok wydania w Japonii: 1997

Rok wydania w USA/EU: brak

Gatunek: strzelanka, akcja

Przyjemna mecha strzelanka w oprawie anime z lat 90. Gra dostała jakiś czas temu fan translation patch i to z ... angielskim dubbingiem !!! Jako ,,odmóżdżacz'' daje radę i moim zdaniem pasuje do katalogu Saturna Mini.

 

29. Street Fighter Apha 3

Developer: Capcom

Wydawca: Capcom

Rok wydania w Japonii: 1996 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: 1996 (wersja Saturn)

Gatunek: bijatyka

Najlepsze mordobicie 2D na Saturnie i mój ulubiony Street Fighter ever, szczególnie w wersji na Saturna (ładniejsza oprawa 2D niż na PSX). Must have dla Saturna Mini.

 

30. Tomb Raider

Developer: Core Design

Wydawca: Eidos Interactive

Rok wydania w Japonii: 1996 (wersja Saturn)

Rok wydania w USA/EU: 1996 (wersja Saturn)

Gatunek: przygodowa, akcja

No i na końcu rodzynek. Saturn Mini nie może sie obyć, bez przygód panny Croft z spadkami FPS :)

Oceń bloga:
1

Czy kupiłbyś Saturna Mini ?

Tak, Saturn to najlepsza konsola ever made
12%
Nie wiem, wszystko zależy od ceny i jakości emulacji konsolki
12%
Nie, bo Saturn sucks :)
12%
Pokaż wyniki Głosów: 12

Komentarze (2)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper