BRAVIA Theatre Quad - Dźwięk przestrzenny który ustawisz w każdym pomieszczeniu
Witam, od czasów PS3 marzyłem o dobrym systemie audio, ludzie w tamtych czasach polecali zakup amplitunera firmy Onkyo i kolumn głośnikowych lecz człowiek wtedy jeszcze nie pracował a rodziców nie było stać na tak drogie wydatki. Dziś gdy zarabiam własne pieniądze to się zmieniło, w końcu mogę spełnić marzenie z młodszych lat. Obejrzałem wiele recenzji, śledzę zagraniczne kanały o technologii jeśli chodzi o systemy audiowizualne i pierwszy model Sony HT-A9 zwrócił moją uwagę swoim unikalnym podejściem do dźwięku, sprzęt wyszedł w 2021 roku ale w międzyczasie miałem inne wydatki i tylko przyglądałem się temu tematowi, system posiadał też pewne wady o których wspomnę później więc nie miałem aż takiego parcia by go brać tu i teraz. W tym roku jednak zacząłem odkładać na niego pieniądze a Sony zrobiło niespodziankę wydając nowszy usprawniony model Bravia Theatre Quad bo tak oficjalnie go nazwali, odeszli od znanych nazw i ciągów modeli z poprzednich lat mimo wszystko nadal sprzęty posiadają swoje kodowe nazwy i ten nazywa się również HT-A9M2. O ile dla osób nie śledzących tematu taka zmiana na proste nazwy może być fajnym pomysłem tak dla mnie osoby wtajemniczonej te zmiany są trochę bez sensu więc będę posługiwać się ich kodowymi nazwami. Przywykliśmy że na rynku był np. Soundbar HT-A7000 który teraz nazywa się Bravia Theatre Bar 8 i 9 ale nadal widnieją kodowe nazwy jak HT-A8000 czy HT-A9000.
Co dostajemy?
Sprzęt przyjeżdża do nas w dosyć dużym opakowaniu, w środku znajdziemy 4 główne głośniki, 4 przewody zasilania o długości 3m każdy, skrzynkę odbiornika wraz z przewodem zasilania, pilot z dwoma bateriami, przewód HDMI 2.1, kabelek S-Center (o tym później), cztery stojaki które mogą służyć również jako uchwyty ścienne.
Głośniki generują całkowitą moc na poziomie 504W, waga jednego głośnika to 2,7kg a wymiary 289×279×73mm dla uchwytu ściennego i 289×306×129mm dla podstawy stojącej. Głośniki względem pierwszego modelu (160x313x147mm) stały się bardziej smuklejsze ale i też kwadratowe gdzie pierwszy model przypominał tradycyjne cylindryczne głośniki, te nowsze łatwiej spasować na ścianie by nie odstawały tak jak poprzedni model.
Dolby Atmos z czterech głośników?!
Na pierwszy rzut oka dostajemy tylko cztery głośniki i możesz zadawać sobie pytanie jak to ma niby tworzyć przestrzenny dźwięk? Każdy z głośników posiada cztery mniejsze sztuki ukryte w obudowie a więc łącznie mamy 16 kanałowy sprzęt w technologii 4.0.4. 12 z nich odpowiadają za tony niskie, wysokie, basy i ogólny dźwięk a 4 skierowane są ku górze by tworzyć wirtualne głośniki na suficie. Po dodaniu subwoofera mamy więc system 4.1.4 który może emulować za pomocą wirtualnych głośników dźwięki takie jak 5.1.4 czy 7.1.4
Na poniższym filmie zobaczycie ślepy test i podążanie za źródłem dźwięku osoby która ma ten system w postaci pierwszego modelu od ponad dwóch lat, działa to świetnie i nie potrzebujemy niewiadomo ilu głośników by osiągnąć ten efekt. HT-A9M2 podobno jeszcze lepiej radzi sobie z oddawaniem dźwięku powyżej naszego poziomu uszu aż do sufitu względem pierwszego modelu.
Jak to wszystko działa?
Sprzęt jest elastyczny, nie musimy się martwić by przygotowywać specjalnie pokój pod jego użytkowanie. Ludzie którzy inwestują w specjalne pomieszczenie i budują salę kinową w swoim domu muszą trzymać się odpowiedniego rozmieszczenia i tworzyć to w miarę symetrycznie by wszystko działało. Sony HT-A9M2 możesz postawić jak tylko chcesz, możesz mieć dwa tylne głośniki ustawione na tym samym poziomie ale z przodu pokoju nie masz miejsca by równo ustawić prawy względem lewego? Jeden może stać wyżej a drugi niżej, technologia mapowania dźwięku przestrzennego za pomocą mikrofonów skanuje nasze pomieszczenie i tworzy wirtualny pokój by zamknąć nas w bańce dźwiękowej. Każde przestawienie głośników w inne miejsce wymaga ponownego skalibrowania pokoju by głośniki dostosowały się do nowego ustawienia i oddały idealny dźwięk. Kalibracja nowego umiejscowienia sprzętu działa świetnie i zajmuje mniej niż trzy minuty, początkowo miałem dwa przednie głośniki ustawione na szafce RTV mojego TV które zasłaniały mi część ekranu z lewej i prawej strony, później postawiłem je na dwóch taboretach nadal skierowane równolegle w moją stronę, potem ustawiłem je prostopadle do TV tak by stały bliżej ściany i za każdym razem dźwięk po kalibracji brzmiał tak samo co jest super wiadomością. Dwa tylne głośniki przez cały ten czas stały na jednej komodzie ustawione na wprost do ekranu TV. Ostatecznie po ponad tygodniu testowania ich w różnych miejscach, mam zawieszone je na ścianie gdzie dwa tylne głośniki są zawieszone równolegle do TV na wysokości 1,2m-1,5m od ziemi a dwa przednie wiszą bokiem do ekranu na wysokości 1,1m-1,4m i dźwięk jest dokładnie ten sam gdy stały normalnie. Osobiście uważam że sprzęt lepiej prezentuje się stojąco na swoich stojakach o ile tylne głośniki widzę w całości tak przednie które wiszą u mnie bokiem rzucają mi się w oczy ich czarne uchwyty mocujące do ściany i to wygląda mniej fajnie.
Problemy pierwszego modelu HT-A9 i poprawa HT-A9M2
Pierwszy model spotykał się z problemami chociaż nie wszystkich one dopadały, mogłeś doświadczyć losowych chwilowych zaników dźwięku co było frustrujące podczas oglądania filmów czy grania. Dlaczego tak się działo? Sony przy wprowadzeniu na rynek ulepszonego modelu HT-A9M2 powiedziało że nie wiedzieli że aż tak wiele urządzeń ludzie używają w swoich mieszkaniach a sam sprzęt przez to że jest bezprzewodowy by nie powodować opóźnień w dźwięku musiał działać na pasmach wifi co mogło zakłócać pracę innych urządzeń i wpływać na przerwy w dźwięku. Ludzie radzili sobie z tym problemem na różne sposoby, odsuwali router z internetem od odbiornika, głośniki podobno najlepiej działały będące oddalone o 1,5m od skrzynki odbiorczej urządzenia, ktoś nawet wyciął w swojej szafce RTV dziurę pod odbiornikiem urządzenia i wstawił tam chłodzenie za pomocą dodatkowego wentylatora i problem mu ustał bo zauważył że sama skrzynka się mocno nagrzewała - ciekawe jaka będzie jego reakcja gdy zobaczy nowszy model który naprawił wszystkie problemy a on ma dziurę w szafce. Inni przeszli po prostu na połączenie przewodowe wszystkich swoich urządzeń które do tej pory działały na wifi i miały opcję sieci ethernet i problem ustał. Sony wydało też aktualizację która miała poprawić problem i prawie wszystkim to pomogło. Osoby które miały losowe zaniki dźwięku nagle zapomnieli o problemie, jednak pojedyncze osoby nadal je miały.
Nowszy model został usprawiony o dodatkowe anteny i ulepszone odbiorniki, Sony postawiło na płynne przejścia dźwięku i buforowanie go w pamięci a w chwili gdy sygnał może zostać przerwany jest on nadawany wtedy z drugiej częstotliwości i robi to z płynnym przejściem którego nawet nie zauważymy. Głośniki nadal pozostają bezprzewodowe więc muszą działać na pasmach wifi by nie było opóźnień tak jak ma to miejsce z bluetooth i każdy kto słuchał dźwięku z tego źródła wie że to rozwiązanie jest dobre dla samej muzyki ale gdy dodamy obraz to zauważymy opóźnienia pomiędzy dźwiękiem a obrazem, teraz problemy ludzi z zanikiem dźwięku nie powinny występować. Od ponad dwóch tygodni używam tego sprzętu i nie miałem ani jednej przerwy w dźwięku więc problem jest rozwiązany. W ustawieniach aplikacji znajdziemy nawet tryb stabilnego połączenia lub opcję jakości dźwięku która jest włączona domyślnie i to z jakości dźwięku korzystam a nie stabilnej pracy połączenia i nie uświadczyłem żadnych przerw, Sony wolało się zabezpieczyć i dodali taką opcję która jest niepotrzebna bo wszystko działa świetnie.
Opinia ludzi z YT
Oglądam takie osoby jak Andrew Robinson, Digital Trends, B The Installer, NeverEnoughTech, Blazin Reviews i paru innych. Wszyscy są zachwyceni tym sprzętem, Digital Trends opisał ten system jako "szokująco dobry", Andrew Robinson mówił że jest on niesamowity w swoim działniu i brzmieniu ale nadal odnoszę się do pierwszego modelu HT-A9 a nie omawianego nowszego HT-A9M2. W 2021 roku po premierze większość z nich obstawiała że to może być przyszłość systemów audio i że inne firmy pójdą śladami Sony, po trzech latach wiemy że jednak tak się nie stało i nadal większość stawia na Soundbary z subwooferami i tylnymi głośnikami więc jeśli chcecie spróbować czegoś innego to pozostaje tylko ten system lub starszy model. Mówiłem że wszyscy są zachwyceni? B The Installer testując ten sprzęt wraz ze swoją żoną mając duży salon z wysokim sufitem stwierdził że lepszym wyborem dla niego będzie Soundbar HT-A7000 wraz z subwooferem i tylnymi głośnikami, jednak widząc jego najnowsze filmy zauważyłem że zestaw czterech głośników czyli HT-A9 wrócił do jego salonu a Soundbar jak powiedział wylądował w sypialni - tak dobry jest to sprzęt że chce go mieć w życiu codziennym. Wyżej wspomniałem że ostatnia aktualizacja naprawiła ten system prawie wszystkim, Linus jednak nadal pozostał z problemami i miał już dosyć przerw w dźwięku. Zatrudnił osoby siedzące w temacie audio, przyszli skalibrować jemu mieszkanie i postawić nowy sprzęt z dedykowanymi głośnikami by nadal oglądać filmy jak do tej pory na HT-A9 i mieć dźwięk przestrzenny w swoim salonie - pomimo specjalistów od dźwięku nie jest do końca zadowolony z nowego systemu audio ale jak to? Czy audiofile się mylą? Nie, zrobili swoje ale on czuje że to nie jest to samo, to pokazuje jak dobrym sprzętem jest HT-A9 pomimo swoich problemów. Podejrzewam że niedługo w jego salonie powróci ulepszony nowszy model HT-A9M2 gdy się dowie że jego problemy zniknęły. Recenzje i opinie odnośnie HT-A9M2 dopiero się pojawią więc powyżej opisałem ich wrażenia względem pierwszego modelu.
I zaczęły się pojawiać, Andrew Robinson stwierdził że od teraz będzie to jego referencyjny zestaw audio do którego będzie się odnosić względem innych sprzętów. Ba, powiedział nawet że woli ten sprzęt od swojego w pełni zaprojektowanego kina domowego z wywierconymi dziurami w suficie na głośniki pod system Dolby Atmos. Ja odniesień do innych sprzętów nie mam, jest to mój pierwszy taki zestaw audio ale chłop przetestował w swoim życiu wraz ze swoją partnerką tonę sprzętu więc pojęcie ma. Digital Trends również jest zachwycony z tego sprzętu, opinie innych ludzi pojawią się pewnie w ciągu najbliższych tygodni.
Ekosystem Sony
Jeśli posiadasz nowszy telewizor firmy Sony i masz w nim wejście S-Center to możesz za pomocą dołączonego przewodu mini jack-mini jack podłączyć system do telewizora i uzyskać dodatkowy centralny głośnik, wiele osób które testowały tę funkcję w obu modelach HT-A9 i HT-A9M2 stwierdzili by tego nie robić bo mając dobry sprzęt audio głośniki z TV zawsze będą odstawać poziomem i będą brzmieć jak dźwięk zamknięty w ekranie telewizora. Więc jeśli nie posiadasz telewizora Sony a chciałbyś kupić te głośniki to tak naprawdę nic nie tracisz, fantomowy centralny głośnik z tego systemu będzie dużo lepszy niż gorszej jakości źródło dźwięku z ekranu TV. To wszystko prawda, sam osobiście przetestowałem to rozwiązanie bo posiadam TV Sony z tym wejściem, przewód zwinąłem i schowałem do szuflady. Spotykałem się czasem z opiniami ludzi w sieci że centralny kanał oglądając telewizje to wymóg ale ja odkąd używam tego sprzętu nie zwróciłem uwagi że czegoś mi brakuje, gdy oglądam filmy, gram w gry czy słucham muzyki to spoglądam w stronę TV a nie zwracam uwagę na głośniki po bokach i nie czuję że dźwięk z przodu jest wybrakowany, głośniki tworzą świetny fantomowy centralny kanał o którym nawet nie myślę że go fizycznie nie ma a odległość pomiędzy moimi dwoma przednimi głośnikami to jakieś 2,4 metra.
Gdzie możesz sprawdzić jak to brzmi?
Możesz mniej więcej wyszukać frazy takie jak "Dolby Atmos" na YT ale koniecznie rób to ze słuchawkami, na płaskim ekranie czy na głośnikach 2.0 nie usłyszysz tego samego co na słuchawkach. Oczywiście nie doświadczysz pełnych wrażeń 1:1 dlatego polecam na stronie Scentre sprawdzić gdzie mieści się najbliższy salon Sony w waszej okolicy, przejść się i sprawdzić czy mają może wystawione te głośniki do pokazu albo chociaż poprzedni model. W moim mieście powiedzieli mi że nie wystawiają tych głośników bo później muszą schodzić z ceny i sprzedawać je jako outlet, dostałem informację że Warszawa ma specjalne stanowisko gdzie prezentują ten sprzęt ale warto sprawdzić swój najbliższy salon jeśli taki macie w mieście. Czy wrażenia będą tak samo dobre jak w naszym mieszkaniu? Nie wiem jak działa sprzęt na bardzo dużej otwartej przestrzeni sklepowej, być może mają odpowiednie stanowisko w zamkniętym pomieszczeniu by dźwięk odbijał się od ścian i sufitu. Wiem że gdy osobiście testowałem Soundbar HT-A7000 bo początkowo to chciałem kupić wraz z subwooferem i tylnymi głośnikami tak o ile sama listwa grała głośno to nie słyszałem żadnego rzekomego dźwięku przestrzennego który miał się odbijać od ścian i sufitu bo ich nie było. Sprzęt stał praktycznie na środku sklepu a do sufitu było wysoko, nie miałem okazji usłyszeć tylnych głośników a jedynie mniejszy podpięty subwoofer SW3 i sprzęt grał głośno ale bez żadnego Dolby Atmos więc nie wiem co zastaniecie w swoim sklepie i jakie będą warunki. Andrew Robinson stwierdził w swoim ostatnim filmie że i tak nie uświadczymy tego samego co we własnym mieszkaniu, stoisko w sklepie może być na bardzo wielkiej otwartej przestrzeni i będzie to inne zbliżone doświadczenie.
Cena
Sprzęt kosztuje dokładnie 11.999 złotych, z okazji premiery kupując te głośniki na stronie Scentre mogliśmy dodać do koszyka lepszy Subwoofer SW5 o wartości 3199 złotych za złotówkę a więc całość wyniosła mnie 12.000 a sama oferta trwała do 19.05.2024. Zawsze możesz kupić zestaw samych głośników a Subwoofer dokupić osobno w przyszłości jeśli stwierdzisz że brakuje Ci dodatkowych wrażeń. Możesz także postawić na tańszy model który aktualnie z tego co widzę przecenili na 7999 gdzie jeszcze niedawno był po 8999 ale czy taka oszczędność jest warta ryzykowania że wystąpią problemy o których pisałem? Ja bym wolał dołożyć i kupić nowszy sprzęt, jest szansa że promocje by dodać subwoofer SW5 za złotówkę powrócą bo śledząc pierwszy model takie promocje były nie raz, czasem jednak oferowali słabszy subwoofer SW3. W chwili gdy będziecie zainteresowani sprzętem polecam po prostu ustawić go jako stronę startową waszej przeglądarki i śledzić jak często dają na niego promocję w postaci dodatkowego subwoofera, w przypadku HT-A9 gdy śledziłem starszy model kilka razy taka opcja się pojawiła że był on dostępny za złotówkę lub np. za połowę ceny czyli około 1500zł. Czy warto czekać aż cena spadnie przykładowo do 10.000 złotych? To już Twoja sprawa, sprzęt jest nowy a inflacja robi swoje więc najwcześniej taką cenę to widziałbym dopiero za jakieś 2 lata.
Początkowo chciałem opisać ten sprzęt jako coś niesamowitego za chore pieniądze tylko że pojawia się pytanie, czy wydanie 12.000 złotych to dużo? I tak i nie, dla mnie chorymi pieniędzmi byłoby bardziej wydanie 100 tysięcy na sprzęt - nadal jednak podkreślam że jest to mój punkt widzenia, pierwszy flagowy smartphone jaki posiadałem czyli Galaxy Note 4 kosztował mnie 3000zł, Note 8 to już wydatek rzędu 4,5 tysiąca złotych a aktualne topowe telefony stoją po 7 czy 8 tysięcy a więc czy 12 tysięcy w tych czasach to dużo? Musisz odpowiedzieć sobie sam na to pytanie, ja uważam że wydanie większej ilości gotówki na nasze ulubione hobby to nie strata pieniędzy a inwestycja, lubię kupować sprzęty premium i używać je latami niż bawić się w budżetową średnią półkę i wymieniać ją częściej.
Subwoofer
Do systemu możesz zakupić jeden z dwóch subwooferów, mniejszy SW3 o mocy 200W lub większy SW5 o mocy 300W. Większość opinii ludzi z YT są zgodne, SW3 nie jest warte swoich pieniędzy i powinniśmy dopłacić i skorzystać z lepszego subwoofera SW5 który lepiej wypełnia pokój efektami. Nawet jeśli mieszkasz w bloku czy wieżowcu polecam brać lepszy subwoofer, jego moc zawsze możesz kontrolować i nie musisz denerwować sąsiadów. Ja mieszkam w wieżowcu pośród ludzi i po prostu używam tego sprzętu i tak najczęściej na poziomie 0 czy -4. Mamy zakres mocy od 10 (MAX) schodząc do 0 (środek) i aż na ujemne wartości do -10 (MIN). Sam subwoofer SW5 waży 13kg a jego wymiary to 277x409x422mm, minusem jest dosyć krótki przewód zasilania który ma tylko 1,5m. Umiejscowienie subwoofera w pomieszczeniu ma znaczenie, postawienie go byle gdzie nie sprawdzi się. Z początku miałem go obok biurka i metalowa konstrukcja strasznie przenosiła drgania od niego na cały pokój i brzmiało to źle, przestawiłem go później w róg szafki RTV prostopadle do ściany i było dobrze ale testowałem dalej i aktualnie najlepiej sprawdza się pomiędzy szafką RTV a łóżkiem przy ścianie po środku. Każde przestawienie subwoofera wiąże się również z ponownym przeprowadzeniem kalibracji sprzętu by oba sprzęty dopasowały się w najlepszy możliwy sposób. Podczas konfiguracji wybieramy jedną z trzech opcji gdzie umiejscowiony jest subwoofer względem naszego miejsca odsłuchu czy jest to poniżej 1m, pomiędzy 1 a 3m lub 3m i więcej, u mnie jest to wartość środkowa czyli pomiędzy 1 a 3m.
I to tyle, nic więcej nie dokupimy do tego systemu. Do soundbarów możesz dokupić powyższe subwoofery oraz dwa tylne głośniki RS3 lub RS5. Niektórzy którym kanał centralny jest potrzebny do szczęścia jeszcze za czasów pierwszego modelu proponowali Sony by można było połączyć ich HT-A9 wraz z Soundbarem ale czy takie coś miało by sens? Według mnie nie, słysząc jak dobrze radzi sobie ten model.
Pilot, aplikacja i odbiornik
Pilot względem pierwszego modelu (po lewej na zdjęciu) został mocno uszczuplony jeśli chodzi o funkcjonalność, najważniejsze opcje takie jak pole akustyczne wcześniej Immersive AE, teraz Sound Field są dostępne pod ręką, to samo opcja podbicia głosów, tryb nocny czy regulacja basów z subwoofera są dostępne ale duży minus za brak zmiany głośności tylnych głośników. Osobiście nie korzystam z tego pilota przez to że posiadam TV Sony który wszystkie te opcje wyświetla mi na ekranie ustawień i steruje jednym głównym pilotem od telewizora. Jeśli nie posiadacie tej samej marki to wszelkie ustawienia samych głośników znajdziecie w aplikacji Bravia Connect która jest wymagana żeby przeprowadzić wstępne uruchomienie systemu i kalibracje głośników gdy już je ustawicie. Dobrze czytacie, bez smartphona nie użyjecie tego sprzętu. Początkowo byłem negatywnie nastawiony do tego rozwiązania gdyż pierwszy model HT-A9 posiadał wbudowany interfejs graficzny i wszystko robiliście na ekranie waszego TV, jednak aktualne rozwiązanie po przetestowaniu uważam za wygodne. Głośność tylnych głośników polecam ustawić na MAX i zapomnieć o tym rozwiązaniu a wszelkie podstawowe opcje macie na pilocie w przypadku posiadania innego TV niż Sony. Samo aktualizowanie sprzętu, głośników czy subwoofera lepiej podoba mi się poprzez aplikację w nowszym modelu niż w starszym gdzie musieliśmy korzystać z serwisowego wejścia USB i za pomocą pendrive czy dysku ściągać i wrzucać tam pliki aktualizacji w taki sposób, tutaj wszystko działa poprzez nasz telefon. Sama aplikacja wyświetla również informację o tym w jakim formacie audio odtwarzany jest aktualny dźwięk, czy jest to 2.0, 5.1, dolby atmos itd. Według mnie dodatkowo powinien robić to wyświetlacz odbiornika ale póki co brak takiej funkcji, może w przyszłej aktualizacji. Sam odbiornik pozwala również na przepuszczenie pełnego obrazu dzięki dodatkowemu wejściu HDMI 2.1 w jakości 4k/120fps lub 8k/60fps, jeśli tak jak w moim przypadku kanał eARC jest jednym z dwóch HDMI 2.1 w TV a używasz dwóch sprzętów które wymagają HDMI 2.1 to masz dostęp do tego wejścia poprzez odbiornik.
Jak się na tym gra?
Nie posiadam jeszcze PS5 bo czekam na PRO więc mogę wypowiedzieć się tylko przez pryzmat konsoli PS4 i PC, najlepszy dźwięk jaki usłyszałem na swoim płaskim TV który posiada Dolby Atmos ale to nadal tylko głośniki telewizora była gra Horizon Zero Dawn, twórcy stworzyli tam muzykę i dźwięki w technologii 3D Audio i gdy usłyszałem wystrzał czujki jak jej pocisk leci po moim pokoju to było coś niesamowitego a jak to wypada na tym systemie? Póki co największe wrażenie robi na mnie gra Need For Speed Hot Pursuit Remastered i dźwięk z konsoli 7.1 LPCM. Pościgi stają się intensywne, helikopter słychać jak nadlatuje zza naszych pleców, wybuchy po otrzymaniu czy zadaniu ich przeciwnikowi za pomocą impulsu elektromagnetycznego są dobrze przekazywane poprzez subwoofer, to samo dźwięk odpalonego turbo który jest najlepszy ze wszystkich gier z serii NFS i brzmi świetnie. GTA:V pomimo dźwięku przestrzennego w opcjach gry nie brzmi już tak dobrze, głośniki nadal grają dobrze ale efektów z tyłu za bardzo nie czuję - gra ma swoje lata i już nie mogę się doczekać aż usłyszę GTA:VI na tym sprzęcie przy zastosowaniu nowych technologii dźwiękowych. Z kolei laptop podpięty do TV, wybrany tryb Dolby Atmos w wyjściu dźwiękowym i Horizon Forbidden West daje niezłe efekty dźwiękowe z tylnych głośników gdy nasz wierzchowiec lata tuż nad naszą głową a my toczymy walkę, trzepot skrzydeł jest mocno słyszalny i mi się podoba. Poza tym sprawdziłem również nagranie Digital Foundry i Hellblade 2 gdzie chwalili ścieżkę dźwiękową za pomocą binauralnego dźwięku psychozy, ponoć najlepsze wrażenia są dostępne na słuchawkach i to również sprawdziłem ale na tym zestawie czterech głośników te same dźwięki psychozy dochodzące z głowy bohaterki wypadają tak samo dobrze jak na słuchawkach więc grę można ogrywać spokojnie na tym sprzęcie i nic nie stracicie.
Jak wypadają filmy?
Wszystko od 5.1 brzmi nieźle, nie musisz słuchać ścieżki dźwiękowej w Dolby Atmos by zobaczyć jak ten sprzęt fajnie gra. Zanim kupiłem sprzęt byłem gdzieś w 3/4 podczas oglądania serialu Dexter gdyż nigdy wcześniej go nie widziałem a przed premierą GTA:VI staram się nadrobić większe znane tytuły związane z Miami by później być gotowym na easter eggi które pojawią się w grze. Muzyka lecąca w tle baru z tylnych głośników to fajny akcent na podbicie wrażeń z tego systemu dźwiękowego. Największe wrażenie póki co zrobił na mnie jednak Bladerunner 2049 gdzie Netflix nadaje go w jakości 5.1 dla języka polskiego, dźwięki rakiet i eksplozji fajnie oddaje subwoofer a sceny deszczu nieźle wypełniają nasz pokój. Dobrze wypadł również Top Gun Maverick i pomimo dźwięku Dolby Atmos dla języka angielskiego którego testowałem na w/w serwisie tak uważam że Blade Runner w 5.1 robi to lepiej, scena startującego Darkstara robi niezłe wrażenie. Super wypada też film z Bondem Nie Czas Umierać, gdy główny bohater siedzi z Madeleine w swoim opancerzonym aucie który został otoczony przez wrógów i prowadzą ostrzał w nas? Tzn. w bohaterów ale sceny ze środka tak dobrze grają że słychać z każdej strony pociski uderzające w szybę co jest świetne i wpływa na naszą wyobraźnie. Dobrze wypada również ostatni Mission Impossible gdzie most kolejowy po którym jedzie pociąg z bohaterami nagle zostaje wysadzony w powietrze paroma ładunkami, świetnie pokazuje tu swoją moc subwoofer ale i dźwięk przestrzenny w tym filmie jest niezły. Osobiście jestem osobą która bardzo rzadko ogląda filmy, średnio oglądam jeden film na dwa miesiące więc dobrze tego sprzętu pod tym kątem nie sprawdziłem ale starałem się pójść za polecanymi filmami które dobrze wypadają pod względem ścieżki dźwiękowej.
A co z muzyką?
W przypadku soundbarów mamy dźwięk skoncentrowany w jednym miejscu, co nie jest raczej dobre dla muzyki ale tu? W końcu mamy przecież dwa typowe głośniki z przodu które świetnie sobie radzą w odtwarzaniu naszych ulubionych kawałków a po włączeniu pola akustycznego również usłyszymy dźwięk z tylnych głośników i to w przypadku ścieżki dźwiękowej Dolby Audio 2.0, za to w przypadku zwykłego 2.0 nie zawsze jest to rozwiązanie idealne i czasem jest słabo słyszalne. Muzyka w Dolby Atmos czy 360 Spatial Sound wypada już znacznie lepiej, fajnie wypełnia pokój dźwiękami ale za dużo rzeczy w tych formatach nie słuchałem i póki co technologia Sony czyli 360 Spatial Sound w demie technologicznym które możecie uruchomić po każdej kalibracji głośników czy też z poziomu ustawień aplikacji robi największe wrażenie. Sony do głośników dorzuca kod z darmowym okresem próbnym wybranego serwisu muzycznego w zależności od kraju ale po zobaczeniu że muszę podać dane karty płatniczej zrezygnowałem z dalszej zabawy z tym, nie chciało mi się bawić w późniejsze rezygnowanie z usługi.
Ogólne wrażenia
Sprzęt z początku trzeba poznać na spokojnie zanim się go oceni, jak wspomniałem wszystko od 5.1 i w górę na tym systemie działa i brzmi świetnie, utwory 2.0 grają dobrze ale nie robią wrażenia przy pomocy tylnych głośników ale to też zależne jest od utworu i być może roku jego produkcji oraz wykorzystanej technologii, czemu w ogóle wspominam o 2.0? Sprzęt posiada opcję pola akustycznego więc w teorii powinniśmy wymusić nawet na utworach 2.0 by tworzyły dźwięki przestrzenne a przy niektórych utworach dźwięk z tyłu jest prawie niesłyszalny, działa to jednak fajnie gdy słuchamy Dolby Audio 2.0.
Od Dolby Atmos i dźwięku przestrzennego oczekiwałem czegoś innego, czasem wykorzystywanie tylnych głośników jest bardziej subtelne niż słyszalne ale nadal jest to zależne od podawanego źródła. Wiem natomiast że tylne głośniki grają tak samo głośno jak przednie bo słychać to podczas kalibracji ale nadal pomimo ustawionego poziomu głośności w tylnych głośnikach na MAX dźwięki dochodzące z tyłu potrafią być subtelne a nie głośne, być może tak ma działać dźwięk przestrzenny oraz Dolby Atmos a ja oczekiwałem czegoś innego, czasem jednak zdarza mi się spojrzeć za siebie i łapię się na tym że nie wiem czy to ktoś z domowników zaszedł mnie od tyłu czy to głosy dobiegające z głośników ale wtedy wiem że to głośniki - wszystko zależy od podanego źródła i taki trzepot skrzydeł wierzchowca z Horizon Forbidden West bywa już głośny.
Sprzęt miał ogółem tworzyć dodatkowe wirtualne głośniki w miejscach gdzie ich nie ma ale ja za bardzo tego nie słyszę chociaż czasem łapię się na tych wirtualnych na suficie i rzeczywiście spojrzę w górę szukając źródła dźwięku. Być może boczne źródła wirtualnego dźwięku lepiej wypadną u kogoś kto postawi sprzęt w otwartym salonie, ja mam nieduży pokój 4,7m długości na 2,45m szerokości i musiałem powiesić je na ścianie gdyż za bardzo zagraciły mi pokój w postaci stojącej, skoro potrafię słyszeć dźwięki odbijające się od sufitu to raczej nie jest to chwyt marketingowy ale tu pojawia się pytanie czy w takim razie ten sprzęt jest tak elastyczny jak go Sony opisuje?
Sprzęt mam dopiero dwa tygodnie więc też mogłem jeszcze nie trafić na odpowiednie źródła dźwięku które w pełni pokazałyby mi jego możliwości, to są moje wstępne wrażenia. Blazin Reviews z youtuba po nagraniach wnioskuje że ma mniejszy pokój od mojego i uzyskuje lepsze tylne efekty a to przez fakt że jego tylne głośniki znajdują się przy kanapie na której siedzi. Ja jednak nie mogłem pozwolić sobie na taką konfigurację w swoim pokoju gdyż nie mam na to miejsca i moje tylne głośniki znajdowałyby się przy biurku co jest dobrą opcją na dzień ale gdy muszę się położyć miałbym przed sobą nie tylko przednie ale i tylne głośniki co zabiłoby całą akustykę, on ma tylny dźwięk przy sobie na poziomie uszu a ja w przypadku siedzenia po środku pokoju przy biurku jakieś 2,2m za sobą i przez to dźwięk wydaje mi się stonowany ale nadal jest to zależne od źródła dźwięku.
Fajna jest też opcja podbicia głosu, oglądając Dextera korzystałem z tej opcji by lepiej słyszeć dialogii i działa to dobrze - jest to opcja z której korzystam bądź też nie, tak samo jak czasem zmieniam moc basów na różne wartości. Pole akustyczne mam ciągle włączone jak i poziom tylnych głośników ustawione na maksimum. Sprzęt polecam, bawię się świetnie odkrywając znaczenie dźwięku w kinie domowym na nowo.
Jak głośny jest ten system?
Pomiary dokonałem za pomocą aplikacji w telefonie, nie posiadam specjalistycznego sprzętu więc wrzucam je w formie ciekawostki a nie odniesienia 1:1. Telefon leżał na biurku 1,7m od przednich głośników, 1,8m od subwoofera i 2.2m od tylnych głośników . Mikrofon był skierowany w stronę tylnych głośników by na siłę nie podbijać dźwięku który będzie docierał z przednich głośników i subwoofera.
Podczas grania w Need For Speed Hot Pursuit Remastered, subwoofer ustawiony na 0 - nie jest to wyłączony subwoofer a moc ustawiona pośrodku, sprawdź ponownie opis odnośnie subwoofera. Maksymalne wartości to głównie moc subwoofera a średnie wyniki to poziom muzyki/dźwieku jakie uzyskiwałem na ciągle jednym i tym samym nagranym klipie podczas wyścigu z policją przy pełnym wyposażeniu auta.
Głośność 5 / Średnie dB 54 / Maksymalne dB 71
Głośność 10 / Średnie dB 63 / Maksymalne dB 76
Głośność 15 / Średnie dB 68 / Maksymalne dB 79
Głośność 20 / Średnie dB 71 / Maksymalne dB 81
Głośność 25 / Średnie dB 74 / Maksymalne dB 84
Głośność 30 / Średnie dB 76 / Maksymalne dB 85
Głośność 40 / Średnie dB 78 / Maksymalne dB 87
Głośność 50 / Średnie dB 79 / Maksymalne dB 89
Jak chcecie głośno pograć to w tym przypadku głośność ustawiona na 20 jest takim poziomem, bardzo głośne granie otrzymujecie już na poziomie 25 i uważam to za taki punkt maksymalny bo i tak robi się już przegięcie. Dlatego powyżej tej wartości nie sprawdzałem już poziomów co 5 w górę a jedynie co 10 by dobić do 50, głośność możemy ustawić aż do 100. Chciałem sprawdzić jeszcze 75 i 100 by nie katować siebie oraz sąsiadów ale odpuszczam bo bałem się już odpalać głośność na poziomie 50. Tak jest w przypadku tej gry, w innych może być inaczej - GTA:V raczej jest cichsze a oglądanie Dextera na poziomie 40 czy 44 z opcją wzmocnienia dialogów nie jest czymś tak głośnym jak poziom 25 w NFS. Sprzęt jest głośny i jeśli mieszkacie w domku jednorodzinnym bez sąsiadów do okoła oraz macie duży salon to będziecie mieli czym go wypełnić.