Fobos i Deimos, dwa księżyce Marsa. Czyli zrozumieć gry i PS5 PRO przed jego premierą.
Mars ma dwa małe księżyce o nieregularnych kształtach, których orbity są bardzo bliskie planety: Fobosa i Deimosa. Mogą być one ciałami utworzonymi z materii wyrzuconej przez uderzenia z powierzchni planety albo przechwyconymi planetoidami. Oba zostały odkryte w 1877 roku przez Asapha Halla.
Witam, w kwietniu napisałem na swoim blogu że PS5 PRO Będzie mocniejsze niż wam się wydaje. Dalej obstaję przy swoim zdaniu i nie dlatego że PS5 PRO na papierze ma lepsze podzespoły, chcę się skupić na dwóch kluczowych dodatkach jakie pojawią się w mocniejszej konsoli a których brak w podstawowej wersji Fat czy też jej odchudzonej wersji Slim.
Zanim przejdę do sedna, rozłóżmy nasze ulubione gry na czynniki pierwsze. Z czego każda gra się składa? Pierwszą myślą o której większość graczy pomyśli to grafika, dla innych będzie to rozgrywka. W sumie te dwa elementy zawsze toczyły pomiędzy sobą wojnę wśród graczy jak to czy Xbox jest lepszy od Playstation i odwrotnie. Sam osobiście od zawsze stawiałem rozgrywkę na pierwszym miejscu, jeśli gra ma kiepską rozgrywkę a super grafikę to co mi po takim tytule jak zero tu przyjemności? Gra musi mnie wciągać, jeśli ma fajną grafikę to spoko ale jest to dla mnie rzecz drugorzędna. A więc z czego składają się gry? Możemy wyróżnić 10 elementów:
1) Grafika - Obrazy wyświetlane na ekranie, które tworzą świat gry. To, co widzisz, czyli postacie, obiekty, tła i animacje.
2) Rozdzielczość - Określa ilość pikseli wyświetlanych na ekranie, wpływając na ostrość obrazu.
3) Fizyka - Zasady, które rządzą ruchem i interakcjami obiektów w grze.
4) Sztuczna inteligencja - Algorytmy, które sterują zachowaniem przeciwników i postaci niezależnych (NPC).
5) Dźwięk - Efekty dźwiękowe, muzyka i dialogi, które budują atmosferę gry.
6) Fabuła - Opowieść i wydarzenia, które napędzają rozgrywkę.
7) Rozgrywka - Zasady, które określają, jak gracz wchodzi w interakcję z grą.
8) Interfejs użytkownika - Elementy wyświetlane na ekranie, które informują gracza, np. pasek życia, mapa, licznik amunicji.
9) Świat gry - Otoczenie, po którym porusza się gracz, w tym krajobrazy, budynki i interaktywne obiekty.
10) Animacje - Ruchy postaci i obiektów, które nadają im płynność i realizm.
Wszystkie powyższe elementy muszą zostać przetworzone przez nasz sprzęt, w tym przypadku PS5 Fat/Slim i wygląda to mniej więcej tak:
PS5 PRO otrzyma dwa bardzo ważne dodatki, dedykowany silnik który będzie odpowiadał za Ray Tracing w grach oraz technologię skalowania rozdzielczości PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) i możemy zobrazować to mniej więcej w takiej formie dla PS5 PRO:
Niczym dwa księżyce Marsa, te dwa dodatki mocno odciążą samą konsole która będzie mogła się skupić w 100% na pozostałych elelemtach. Ray Tracing jak i rozdzielczość to dwa bardzo mocno zasobożerne elementy które obciążają bazowe już konsole, odejmując te elementy twórcy gier będą mogli skupić się na lepszej grafice oraz płynności. Obstawiam nadal swoje słowa z poprzedniego wyżej wymienionego bloga że PS5 PRO zaoferuje nam 40-60-120 fps jako nowy standard graficzny. Nie widzę sensu żeby twórcy bawili się przykładowo w aż 5 ustawień graficznych dla PRO czyli np. 30, 40, 60, 90 oraz 120 fps. Przekładając to na dzisiejsze standardy gier i to co oferują tryby graficzne, 30 fps przemianuje się na 40, 40 stanie się odpowiednikiem 60 a pożądane 60 pójdzie w stronę 90-120 klatek na sekundę.