2. Halo Combat Evolved - streszczenie
Zapraszam do przestudiowania uniwersum Halo od początku aż do Halo Infinite, które niedługo pojawi się na Xboxach. Często informacji, których nie znajdziecie w grach, a bardziej w książkach, filmach czy animacjach. Z chęcią powtórzę sobie najważniejsze informacje przed Infinite. Jeżeli interesuje cię świat Halo to zapraszam. Purystom wytykającym błędy językowe serdecznie dziękuję za współpracę. Marudom wkleiłem wersję po angielsku na dole i niech sobie przeczytają.
Halo: Combat Evolved – gra komputerowa z gatunku first-person shooter, wyprodukowana przez Bungie i wydana przez Microsoft Game Studios. Jest to pierwsza gra z serii Halo. Jej premiera odbyła się 15 listopada 2001 roku jako pierwszy tytuł na konsolę gier wideo Xbox, a sama gra jest uważana za tzw. killer application tej platformy. Do 9 listopada 2005 roku sprzedano 5 milionów kopii gry. Microsoft wydał w 2003 roku także wersje gry na systemy operacyjne Microsoft Windows (port autorstwa Gearbox Software) oraz OS X, a jej fabuła została zaadaptowana i szerzej omówiona w serii opowiadań i komiksów. Gra została później wydana w wersji do pobrania na konsolę Xbox 360.
Źródło : Wikipedia
Odliczanie do Halo Infinite :
Master Chief :
Fabuła :
Gra rozpoczyna się, gdy Pillar of Autumn (statek z części poprzedniej) opuszcza nadprzestrzeń, a jego załoga odkrywa wielką strukturę zwaną Halo (Pierścień) o nieznanym pochodzeniu. Przymierze ściga Pillar of Autumn i atakuje go bez przerwy przez co statek ulega uszkodzeniu. Gdy statek zaczyna płonąć od wewnątrz kapitan Pillar of Autumn, Jacob Keyes powierza sztuczną inteligencję (AI) statku, znaną jako Cortana, Master Chiefowi, aby uniemożliwić Przymierzu odkrycie położenia Ziemi. Keyes nakazuje załodze opuszczenie Pillar of Autumn i pilotuje statek do awaryjnego lądownika na pierścieniu (Halo).
Na powierzchni pierścienia Master Chief i Cortana ratują innych ocalałych i pomagają zorganizować kontrofensywę. Dowiedziawszy się, że Keyes został schwytany przez Przymierze, Master Chief i mały kontyngent żołnierzy ratują go z krążownika Przymierza. Keyes ujawnia, że Przymierze nazywają pierścień „Halo” i uważają ją za broń. Chcąc powstrzymać Przymierze przed użyciem Halo, Keyes szuka potencjalnej skrytki z bronią, podczas gdy Master Chief i Cortana przeprowadzają atak na sterownię pierścienia. Cortana wchodzi do systemów komputerowych Halo i po odkryciu czegoś wysyła informację Master Chiefowi, aby znalazł i powstrzymał Keyesa przed kontynuowaniem poszukiwań.
Poszukując kapitana, Master Chief napotyka nowego wroga, pasożytniczego Flood. Uwolnienie Flood (Pasożytnicza rasa żywiąca się życiem) skłania dozorcę Halo, AI 343 Guilty Spark, do skorzystania z pomocy Master Chiefa w aktywacji obrony Halo. Gdy Master Chief odzyskuje indeks aktywacji pierścienia (Rodzaj dysku), 343 Guilty Spark przenosi go z powrotem do pokoju kontrolnego Halo. Cortana interweniuje, zanim Master Chief aktywuje pierścień; odkryła, że celem tej instalacji jest zniszczenie wszelkiego życia w galaktyce i w ten sposób zagłodzenie potencjalnych żywicieli dla Flood. Kiedy Cortana odmawia poddania indeksu aktywacji Halo, 343 Guilty Spark atakuje ją i Master Chiefa.
Aby zatrzymać aktywację Halo, Master Chief i Cortana postanawiają zniszczyć instalację czyli w sensie cały pierścień Halo. Potrzebując implantu neuronowego Keyesa, aby zniszczyć Pillar of Autumn (bo to kapitan tego statku) i Halo czyli pierścienia, Master Chief powraca do statku, tylko po to, by odkryć, że Keyes został zasymilowany. (złączony z Flood) Pobierając implant neuronowy z kodami aktywacyjnymi ze szczątków kapitana, Master Chief powraca na Pillar of Autumn i ręcznie destabilizuje reaktory statku, ledwo unikając detonacji jednego z myśliwców Pillar of Autumn. Po aktywacji większość pozostałych członków Przymierza, siły UNSC, i zainfekowany Flood są niszczone wraz z instalacją Halo. Cortana uzasadnia poświęcenie i wierzy, że ich praca dobiegła końca, ale Master Chief stwierdza, że dopiero zaczynają "zabawę". Jeśli gracz ukończył grę na legendarnym poziomie trudności, zobaczy, że 343 Guilty Spark przetrwało zniszczenie Halo w scenie po napisach.
Słowniczek : (Wiele informacji będzie powtarzanych w kolejnych blogach, bo po pierwsze nie wszystkie blogi każdy czyta, a po drugie nie chcę jeszcze raz pisać to samo tylko inaczej).
1. Kapitan Jacob Keyes był dowódcą i jednym z najwybitniejszych taktyków marynarki wojennej UNSC. Cieszył się ogromnym szacunkiem jako wysoce wykwalifikowany strateg i inspirujący przywódca. Jego liczne odznaczenia oraz trzydzieści pięć lat doświadczenia w walce z Przymierzem i Powstańcami oraz umiejętność dochowania tajemnicy sprawiły, że był niemal naturalnym wyborem, by dowodzić Pillar of Autumn. Rodzina Keyesów mieszkała na Księżycu, w tym jego córka, Miranda Keyes. Przyjęła pośmiertny Krzyż Kolonialny przyznany jej ojcu za odwagę podczas wydarzeń z Halo 1. Jego odwaga i umiejętności nigdy nie zostały zapomniane, co czyni go jednym z najważniejszych i pamiętanych oficerów marynarki wojennej w historii ludzkości.
2. Halo - jest to superbroń, która została zbudowana przez rasę zwaną Forerunners. Nazywana bronią ostatnią szansy. Inne rasy mówiły na nią "Instalacje". Na samym początku miało być 12 takich pierścieni, ale z czasem technologię udoskonalono i zbudowano ostatecznie 7. Broń służy jak niszczyciel wszelkiego życia. Oprócz tego, że służą jako broń "ostatniej szansy", instalacje Halo są również obiektami badawczymi przeznaczonymi do przechowywania i badania wielu różnych form życia.
3. 343 Guilty Spark - Znany w Przymierzu jako „Wyrocznia”, był monitorem Forerunnerów, którego pierwotnie zadaniem było utrzymanie instalacji 04. Jest często nazywany przez UNSC po prostu „monitorem” w odniesieniu do jego tytułu, a nie jego imienia.
Gravemind :
4. Flood - Potop, gatunek wysoce zjadliwych organizmów pasożytniczych, które rozmnażają się i rosną poprzez spożywanie form życia. Powódź była odpowiedzialna za pochłonięcie większości form życia w galaktyce – w tym ogromnej większości Forerunnerów. Poprzez infekowanie form życia, Powódź przyswaja ich pamięć i inteligencję, w wyniku czego gatunek staje się zbiorowo bardziej inteligentny. Ze względu na ich przerażająco szybkie tempo wzrostu, dopóki dostępna jest wystarczająca ilość żywicieli o wystarczającej biomasie i inteligencji, potopu nie da się powstrzymać. Wszystkie formy Potopu dzielą jedną świadomość, która staje się stopniowo coraz bardziej inteligentna i wyrafinowana z każdym przyswojonym żywicielem. Kiedy wystarczająca liczba nosicieli zostanie zainfekowana, świadomość Flood przechodzi w Gravemind - samoświadomą, wysoce inteligentną istotę, która strategicznie zarządza wszystkimi formami Flood podczas wybuchu epidemii. Ze względu na tę grupową świadomość, potop jako całość jest dokładniej opisywany jako pojedynczy, transsensowny superorganizm, a nie zbiór jednostek kierowanych przez jedną lub więcej kontrolujących istot. W przypadku braku Gravemind, Potop posiada tylko podstawową koordynację; nie są w stanie tworzyć złożonych strategii i skupiają się wyłącznie na atakowaniu i infekowaniu pobliskich organizmów. Ten etap wybuchu powodzi jest znany jako etap dziki. Na tym etapie Potop stara się stworzyć zbiór rezerw biomasy, wapnia i układu nerwowego, co prowadzi do powstania ula potopowego i powstania proto-Graveminda. Natura zbiorowej świadomości potopu jest podobna do umysłu ula, potop działa jako zjednoczona istota, bez indywidualności, która jest nieodłączna dla innych gatunków; każdy statek potopu pracuje niestrudzenie, aby pomóc w rozmnażaniu swojego gatunku.
5. UNSC - United Nations Space Command - Dowództwo Kosmiczne Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNSC) jest agencją wojskową, badawczą i naukową Zjednoczonego Rządu Ziemi (UEG) i przez pewien czas działała jako nadzwyczajny organ zarządzający całą rasą ludzką. UNSC powstała w XXII wieku.
Przed atakiem Przymierza UNSC zajmowała bardzo dużą przestrzeń kosmiczną. Podstawowym celem była walka z powstańcami, brutalnego ruchu oporu składającego się z kolonistów pragnących niezależności. UNSC toczyła ciągłe bitwy w luźno zdefiniowanej wojnie domowej zwanej powstaniem. Próbując pomóc zakończyć długotrwałą wojnę, UEG zlecił projekt ORION, a później program SPARTAN-II, który stworzył elitarnych superżołnierzy do walki z powstańcami. Kiedy rozpoczęła się wojna między ludźmi i przymierzem, a najeźdźcy z kosmosu zaczęli niszczyć Zewnętrzne Kolonie, Spartanie stali się największą nadzieją ludzkości w walce kosmitami. Ze względu na zagrożenie z kosmosu ludzkość zjednoczyła się pod wspólnym sztandarem.
Sangheili :
6. Przymierze - jest to zgrupowanie kilkunastu ras (ciężko powiedzieć ilu) o działalności polityczno-militarnej. Wrogowie ludzi, którzy nieustatnnie nękają i prześladują rasę ludzkości na wszystkich możliwych planetach. Główny przeciwnik w serii gier Halo zwłaszcza części 1-3. W Halo 4 dołączają do Dydakta, a w piątce są rozproszeni po stracie lidera i potrafią walczyć między sobą o władzę.
W częściach 2-3 Przymierzem rządziła Najwyższa Rada Przymierza zwana prorokami Miłosierdzia, Prawa i Żalu. Wszyscy trzej polegli ostatecznie.
Religia zapoczątkowana przez proroków opierała się na "Wielkiej Podróży" czyli po aktywacji pierścieni Halo miała dokonać się transcendecja przemiany w "bogów". Była to błędnie zinterpretowana techonologia Forerunnerów.
Najpopularniejszymi gatunkami byli :
1. Sangheili - zwana Elitą
2. Jiralhanae - zwana Brutami
3. San'Shyuum - zwana Prorokami
4. Huragok - zwana Inżynierami
5. Mgalekgolo - zwana Łowcami
6. Yanme'e - zwana Dronami
7. Unggoy - trepy
7. Pillar of Autumn - statek, który został zbudowany na Marsie w 2507 roku, a wszedł do służby w 2510 roku. Zarządzał nim Kapitan Jacob Keyes.
8. Cortana - sztuczna inteligencja, która służyła w UNSC. Twórczyni Cortany nazywa się Catherine Halsey. Cortana można powiedzieć, że była najlepszą sztuczną inteligencją stworzoną przez ludzi. Bez problemu potarii łamać wszystkie zabezpieczenia oraz posiada niesamowitą wiedzę wywiadowczą. Na samym początku Cortana nie była wykorzystywana do celów militarnych, a służyła bardziej jako "pomoc naukowa". Potrafi komunikować się za pomocą systemów komunikacyjnych i wyświetlać holograficzny obraz siebie z odpowiednich projektorów. Jej wybrany awatar to naga kobieta (choć ocenzurowana przez geometryczne wzory na jej ciele) mniej więcej po dwudziestce. Pojawia się z fioletowo-niebieską skórą, fioletowo-niebieskimi włosami do ramion, przyciętymi krócej z tyłu i niebieskimi symbolami przewijającymi się w dół jej ciała. W innym stanie emocjonalnym niż opanowana Cortana zwykle zmienia kolory.
Źródła : teksty stanowią luźne tłumaczenie z różnych stron o Halo między innymi z https://www.halopedia.org/ ale nie tylko.