Fez - opis gry
Fez jest oryginalną grą logiczną z elementami platformówki wyprodukowaną przez małe kanadyjskie studio Polytron Corporation i wydaną przez Microsoft Studios w kwietniu 2012 roku na konsolę Xbox 360 w dystrybucji cyfrowe, a ponad rok później na konsole Sony. Gra spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony recenzentów i graczy, zgarniając szereg branżowych nagród.
Gameplay i sterowanie w Fez są proste i praktycznie niezmienne do samego końca przygody. Wszystkie wyzwania gracz w skórze Gomeza pokonuje poprzez obracanie perspektywy w płaszczyźnie horyzontalnej. Po każdej rotacji kamery o dziewięćdziesiąt stopni następuje transformacja środowiska 3D z powrotem w dwuwymiarową płaszczyznę. Głębia istnieje wówczas jedynie w fazie obracania planszy - przestrzeń, po której przemieszcza sie gracz, ma zawsze tylko dwa wymiary. Możliwe staje się zatem - poprzez odpowiednie manipulowanie perspektywą - przejście między platformami, które w normalnym świecie powinny być od siebie oddalone o pięćdziesiąt metrów. W produkcji Polytron Corporation gracz zmienia nie tylko ujęcia kamery, ale także modyfikuje geometryczny charakter planszy. Każdy poziom posiada cztery różne oblicza, a kreatywne wykorzystanie tego mechanizmu jest kluczowe w odnajdywaniu pierwszych trzydziestu dwóch złotych kostek.
Fez posiada również drugie, głębsze dno. Deweloper zaprojektował wiele plansz w taki sposób, by stały się skomplikowanymi, enigmatycznymi zagadkami. Aby podołać najtrudniejszym zadaniom, które nagradzane są dodatkowymi trzydziestoma dwoma kostkami, należy wykazać się podstawową wiedzą z zakresu kryptologii, lingwistyki i geometrii. System udziela graczowi podpowiedzi, lecz w formie nieznanych języków, wyrażonych w niespotykanych wcześniej znakach. Powyższe zadania skierowane są przede wszystkim do najbardziej zaangażowanych miłośników gier logicznych i łamigłówek. Zaliczenie wszystkich zadań bez korzystania z pomocy internetowego poradnika może wymagać od gracza nawet wielu tygodni główkowania. Twórcy celową sięgnęli po retrostylistykę, jednak nie zachwiali równowagi między formą a treścią, składając hołd podobnym pozycjom z 16-bitowych komputerów i konsol.
Grafika w Fez jest prosta, potrafi jednak zachwycić małymi detalami i unikatową stylistyką swojego świata. Ścieżka dźwiękowa potrafi oczarować ambientową muzyką w wykonaniu Richa Vreelanda (Disasterpeace).
Komentarze (11)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych