Clash - opis gry
Clash jest turową grą strategiczną wyprodukowaną przez polską firmę Leryx Longsoft i wydaną przez Optimus Pascal w 1997 roku. Tytuł jest wzorowany na takich seriach jak Heroes of Might and Magic oraz Warlords.
Akcja gry jest osadzona w czasach wczesnego średniowiecza. Ziemie Karkham chcą skolonizować Chrześcijanie, którzy przybyli z innych regionów świata. Jednak mieszkańcy atakowanego terytorium (Poganie) nie chcą tak łatwo się poddać, więc stają do walki z przybywającymi najeźdźcami.
System gry Clash bardzo przypomina ten z serii Heroes of Might and Magic, czyli jest to strategia turowa. Podczas każdej tury ruszamy obecnymi na mapie jednostkami (każda z nich ma ograniczoną ilość tzw. punktów ruchu), rozwijamy nasz zamek, budujemy wieże bądź twierdze, odwiedzamy świątynie/kaplice (zależy czy gramy Poganami czy Chrześcijanami) w celu otrzymania jakiegoś bonusu (armia, pieniądze, itp.), oraz walczymy z żołnierzami innego gracza/komputera. Pojedynki również są prowadzone w systemie turowym i ich progres zależy od punktów ruchu poszczególnych piechurów.
Poza rozwojem zamku, charakterystycznymi elementami gry są trzy rzeczy. Pierwsza z nich to różnorodność jednostek: mamy tutaj Lekką Piechotę, Górali, Husarię, Łuczników, Magów oraz Smoki. Druga to wybór ilości królestw na planszy (maksymalna ilość to pięć) i pochodzenia - czy to mają być Poganie (mieszkańcy ziem Karkham, mogą odwiedzać tylko świątynie) czy też Chrześcijanie (najeźdzcy, mogą odwiedzać tylko kaplice). Trzecim, a zarazem jednym z ważniejszych elementów tejże produkcji, są morale Naszych piechurów. Niski poziom tego współczynnika może spowodować brak możliwości ruchu tą armią czy nawet jej śmierć. Aby tego uniknąć, należy czasem odpocząć w niedaleko wybudowanej wieży czy chodzić po odpowiednim podłożu (np. Leśnicy bardzo dobrze czują się w lasach).
Jak na tamte czasy, oprawa graficzna gry Clash była nawet na wysokim poziomie - wygląd plansz oraz samych jednostek umilał bardzo rozgrywkę. Jako ciekawostkę można wspomnieć o osobie odpowiedzialnej za ścieżkę dźwiękową, czyli o Adamie Skorupie. Kompozytor jest również odpowiedzialny za muzykę w takich produkcjach jak Książę i Tchórz, Gorky 17 czy Wiedźmin.
Komentarze (5)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych