Machinarium - opis gry
Machinarium jest grą przygodową stworzoną i wydaną przez firmę Amanita Design we wrześniu 2012 roku na konsolę PlayStation 3. Produkcja czeskiego dewelopera ukazała się w październiku 2009 na komputery osobiste, a wersja na platformę Sony, nie licząc obsługi trofeów, merytorycznie nie różni się od starszej o trzy lata edycji na PC. W międzyczasie ukazała się również wersja na tablety i smartfony, a w planach jest wydanie na PS Vita.
W Machinarium gracz zostaje postawiony przed tym samym niemal zadaniem, co kierowany przez niego bohater - musi odczytać świat, do którego zostaje zarówno w przenośni, jak i dosłownie, wrzucony. Zmuszony jest on podjąć pozornie bezzasadną wędrówkę, której cel ujawnią krok po kroku zakamuflowane znaki. Niewielka i pozbawiona jakichkolwiek nadludzkich czy nadprzyrodzonych mocy istotka o teleskopowych nóżkach przemierza tytułowe Machinarium, zagadkową, czasem wręcz spiskującą przeciwko niemu, mechaniczną rzeczywistość zamieszkałą przez inne, robotopodobne, samotne stworzenia, by dowiedzieć się, kim jest, czego szuka, i gdzie może to coś (bądź kogoś) znaleźć.
Produkcja Amanita Design to typowa przygodówka point-n-click w 2D. Nie wymyślono tu absolutnie niczego nowego, wszystko opiera się na pomysłach z lat 80. i 90., gdy gatunek ten święcił największe triumfy. Autorom udało się te idee powielić i oprawić w niesamowitą aurę. Zagadki są mocno zróżnicowane. Niektóre są łatwe, wystarczy tylko skojarzyć kilka faktów, przyjrzeć się lokacji i odpowiedź przychodzi sama. Inne są naprawdę trudne. Można spędzić przy nich kilkadziesiąt minut lub dłużej. W każdej lokacji można liczyć na jedną podpowiedź, klikając na ikonkę żarówki w prawym, górnym rogu ekranu. Nie pokazuje ona oczywiście, jak dojść do rozwiązania, ale co jest celem na tej planszy. Obok opcji z podpowiedzią jest ikonka prostej, mocno oldskulowej minigry, zwycięstwo w której również odsłania wskazówki.
Machinarium wyróżnia się oryginalną oprawą graficzną. Ręcznie rysowane tła, chociaż ponure, są jednak przepiękne. Miasto robotów jest mroczne i zardzewiałe, a animacje głównego bohatera często komiczne. Muzyka w grze to typowy elektro-ambient, który potrafi wprowadzić dodatkowy niepokój w serce gracza.
Komentarze (26)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych