Rayman - opis gry
Rayman to dwuwymiarowa platformówka wyprodukowana przez studio Ubisoft Montpellier. Gra początkowo powstała wyłącznie z myślą o Jaguarze firmy Atari, lecz z czasem produkcja trafiła też na inne sprzęty - m.in. PC, PlayStation, Saturna i Game Boy Advance.
Akcja toczy się w świecie, za którego harmonię i kosmiczną równowagę odpowiada obiekt zwany Great Protoon. Oczywiście, jak to zwykle bywa, pewnego dnia pojawiają się problemy. Niejaki Mr Dark postanawia przejąć przedmiot, co niesie z sobą szereg poważnych konsekwencji. Po pierwsze, Electoony, istoty orbitujące wokół Protoona, znikają w różnych częściach świata, a po drugie - niestabilność sprawia, że na wierzch zaczynają wyłazić różne wrogo nastawione stworzenia.
W produkcji Ubisoftu wcielamy się w tytułowego Raymana, który musi przebyć sześć światów (wieńczą je starcia z bossami) i uratować wszystkie uwięzione Electoony (po sześć na poziom), a na końcu skopać jeszcze cztery litery głównemu antagoniście. Główny bohater posiada kilka żyć, które traci ilekroć wpadnie na przeciwnika lub np. do jakiejś rozpadliny. Rolę znajdziek odgrywają tu świecące na niebiesko kulki zwane Tings - zgarnięcie stu nagradzane jest nowym życiem; możemy też opłacić nimi dostęp do bonusowego etapu. Nasz podopieczny radzi sobie z przeszkadzajkami używając swoich pięści. Na początku będzie to po prostu zwykłe uderzenie, ale z czasem dojdą też power-upy zwiększające siłę i szybkość. W niektórych miejscach Rayman może zostać pomniejszony, co daje mu dostęp do niedostępnych normalnie obszarów. Pozostałe umiejętności to platformerowy chleb powszedni - bieganie, czołganie, chwytanie się krawędzi pomagające przy wspinaczce itd.
Poszczególne wersje gry nieco się od siebie różniły, np. na Jaguarze pojawiły się miejscówki, których nie było na PlayStation i Saturnie. Na GBA Rayman ukazał się po kilku latach z podtytułem Advance. Na minus tej handheldowej edycji zaliczyć można było wycięcie kilku etapów i gorszą jakość dźwięku, z drugiej jednak strony zmniejszono stopień trudności, który do szewskiej pasji doprowadzał graczy przy wcześniejszych edycjach.
Komentarze (18)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych