World Cup 98 to gra sportowa traktująca o piłce nożnej i pierwsza oficjalna gra na licencji Mistrzostw Świata stworzona przez studio Electronic Arts Canada, dawne EA Sports. Tytuł pojawił się na PC, PSOne, N64 i Game Boya w 1998 roku. Była to pierwsza gra o Mistrzostwach Świata w piłce nożnej stworzona z wykorzystaniem silnika generującego grafikę 3D.
Jak na grę na licencji przystało, wszystkie reprezentacje doczekały się oficjalnych emblematów, a w grze nie zabrakło logotypów i marek obecnych na Mistrzostwach Świata, które odbyły się w 1998 roku we Francji. Głównym trybem gry jest rzecz jasna turniej o Puchar Świata (World Cup), w którym gracz może zagrać bazując na podziale grup znanym z historii lub rozlosowanym z puli dostępnych zespołów. Oprócz 32 reprezentacji narodowych, które zakwalifikowały się w drodze eliminacji do turnieju, w grze znalazło się także miejsce dla ośmiu bonusowych drużyn, które walczyły w barażach. Kadrę reprezentacji na mistrzostwa można modyfikować korzystając z bazy rezerwowych graczy. Wszyscy zawodnicy opisani są wieloma statystykami.
Dalsza część tekstu pod wideo
Podobnie jak w rzeczywistości na początku mamy do czynienia z fazą grupową, by następnie trafić do drabinki, gdzie w przypadku remisu czeka nas dogrywka (obowiązywała zasada złotego gola) i ewentualne karne. Na koniec turnieju przyznawane są nagrody dla króla strzelców oraz Fair Play. Po każdym spotkaniu jeden z zawodników zostaje również wyróżniony tytułem zawodnika meczu. Tytuł zasłynął ze świetnie odwzorowanej otoczki spotkań. Przed każdym pojedynkiem widzimy filmik prezentujący miasto oraz stadion, na którym zagramy. Nie zabrakło też serpentyn rzucanych przez kibiców podczas wejścia na murawę oraz hymnów narodowych.
Silnik gry to zmodyfikowana wersja engine'u zastosowanego w grze FIFA 98: Road to World Cup. Do gry wprowadzono kilka usprawnień jak zmiany strategii w czasie rzeczywistym podczas meczu. Atakując możemy posłać piłkę pod nogi naszego partnera, zagrywać na dobieg, strzelać (loby, woleje nożyce, podcinki) a nawet nurkować w celu oszukania sędziego. Spusty pozwalają na wykonywanie trików czy zmianę sterowanego zawodnika. W obronie oprócz odbioru piłki nogą dostępny jest również sprint oraz wślizg. Gracz dostaje do wybory trzy tryby trudności - Amateur, Professional oraz World Class. Zastosowano też zmienne warunki pogodowe (słonce, deszcz, silny wiatr). W opcjach można też ustawić prędkość gry, handicap czy wyłączyć/włączyć kontuje oraz stopień zmęczenia zawodników.
Producenci dali nam możliwość rozegrania meczu towarzyskiego, serii rzutów karnych, trybu treningowego oraz klasycznych spotkań odblokowywanych po wygraniu Mistrzostw Świata. W Classic Mode czekają na nas historyczne mecze poczynając od roku 1930. Pokierujemy tu drużynami, w których grały takie gwiazd futbolu jak Pele, Zico, Charlton, Muller, Maradona, Linekar, Stoichkov czy Cruyf. Meczom tym towarzyszą specjalne filtry graficzne, dzięki którym śledzimy je w kolorach czarno-białych bądź sepia. Obowiązują tu również historyczne zasady jak brak zmian czy konieczność gry brązową, skórzaną piłką. W grze można usłyszeć kilka licencjonowanych kawałków muzycznych - w tym "Tubthumping" zespołu Chumbawamba - co stało się wizytówką serii. Komentarzem zajęli się znani angielscy dziennikarze sportowi - John Motson, Chris Waddle oraz Kenneth Wolstenholme, który komentuje klasyczne spotkania.
Komentarze (5)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych