Polacy wydali ponad 2 000 000 000 zł na gry w 2018 roku
Firmy Newzoo oraz Wargaming wspólnymi siłami postanowiły przyjrzeć się rodzimemu rynkowi gier i przygotować kompletne dane dotyczące wydatków ponoszonych przez graczy w różnych sektorach. Na samym konsolowym poletku wydaliśmy ponad 151 700 000 dolarów na elektroniczne przyjemności.
Newzoo jest światowym liderem w analizach rynku dla gier wideo, eSportu oraz gier mobilnych i właśnie ta firma wraz z Wargamingiem przygotowała niezwykle interesujące dane dotyczące polskiego rynku gier wideo. Według analityków, wydatki Polaków w tym segmencie popkultury sięgnęły 541 500 000 USD czyli dokładnie 2 057 700 000 PLN (kurs za Narodowym Bankiem Polskim). Jest to wynik lepszy od ubiegłego roku (503 600 000 USD), a 2019 ma pokazać dalsze wzrosty.
Wargaming szykuje strzelankę „nowej generacji” w modelu biznesowym free-2-play
Specjaliści dostrzegli, że w stosunku do poprzednich lat niemal wszystkie segmenty zanotowały wzrost. Największe plusy są dostrzeżone na rynku mobilnych tytułów (+12.49% z poziomu 140 300 000 USD w 2017), ale także konsolowcy (+8.12, 140 300 000 USD w 2017) oraz sympatycy blachy (+4.66% z poziomu 145 800 000 USD ubiegłego roku) wydali więcej. Jedynie rynek produkcji na przeglądarkach zanotował spadek (-7,8%).
- Gry mobilne na smartfony – 157 800 000 USD
- Gry PC pudełkowe/pobierane – 152 600 000 USD
- Gry konsolowe – 151 700 000 USD
- Gry mobilne na tablety – 58 400 000 USD
- Gry PC przeglądarkowe – 21 100 000 USD
Polska ze swoim wynikiem na poziomie 541 500 000 USD jest obecnie 2 rynkiem w całej Europie Środkowo-wschodniej. Na pierwszym miejscu jest Federacja Rosyjska z wydatkami na poziomie 1 657 000 000 USD, a trzecim rynkiem jest Kazachstan z wynikiem 207 000 000 USD. Sytuacja wygląda nieźle nawet biorąc pod uwagę całą Europę, ponieważ nasz kraj znajduje się na 8 pozycji.
„Branża gier komputerowych jest jedną z najbardziej dynamicznych gałęzi światowego i polskiego przemysłu, także jej rozwojowa tendencja jest naturalną konsekwencją tego stanu rzeczy. Wzrosty wydatków Polaków w segmencie konsol i gier mobilnych pokazują, że przestajemy być głównie rynkiem gier PC, a otwieramy się na nowe sposoby konsumpcji treści,” odnosi się do danych Konrad Rawiński, senior PR manager firmy Wargaming na Polskę i kraje Bałtyckie.
Tak wygląda TOP 3 całej Europy:
- Niemcy (4 989 000 000 USD w 2018)
- Wielka Brytania (4 731 000 000 w 2018)
- Francja (3 366 000 000 USD w 2018)
Statystyczny Polak zdaniem Newzoo wydał 58.69 USD na gry w 2018 roku, a w 2019 roku mamy odnotować wzrost wydatków o +5,9% dla całego segmentu – rynek zbliży się do 574 400 000 USD. Największą dynamikę mają pokazać gry mobilne na smartfony (+11%), a gry na komputery osobiste PC i konsole stabilny, choć niewielki wzrost (odpowiednio o +3.1% i +5.7%).
„Prognozuje się, że 2019 rok będzie jeszcze lepszy, a ma to związek z systematyczną popularyzacją gier w społeczeństwie oraz nowymi metodami dotarcia do odbiorców. Streamingi, abonamenty na tytuły poszczególnych wydawców, większe zaangażowanie właścicieli platform oraz kluczowych studiów deweloperskich i wydawców w Polsce czy wciąż rosnący eSport – to wszystko sprawia, że wirtualna rozrywka jest coraz powszechniejsza, zrozumiała i dostępna dla statystycznego Polaka.”
Zaprezentowano również spore ciekawostki dotyczące popularności tytułów firmy Wargaming w Polsce:
Do końca marca 2019 w Polsce utworzono ponad 7 141 641 milionów kont dla wszystkich tytułów tej firmy. Jeśli porównamy to z ilością obywateli polskich (38 400 000 według Głównego Urzędu Statystycznego) okazuje się, że ponad 18% Polaków miało styczność z jedną lub więcej gier produkowanych lub wydawanych przez Wargaming.