Mike Morhaime wyraził swoje zdanie na temat crunchu i tego, jaki wpływ miał na rozwój Blizzarda
Crunch to przykre, ale niestety często spotykane zjawisko w branży gier wideo, zwłaszcza podczas ostatnich miesięcy pracy nad projektem. Jak więc uniknąć zmuszania pracowników do wielogodzinnej, nadludzkiej pracy kosztem życia rodzinnego i odpoczynku?
Jak stwierdził Mike Morhaime, będący współzałożycielem Blizzarda, jest zdania, że firma nie była by w miejscu gdzie się znajduje, gdyby nie zdarzające się okresy przepracowania zespołu. Z drugiej strony jednak, twierdzi że taki model pracy jest wyniszczający i cała branża gier wideo odchodzi od niego jak najdalej. Morhaime założył firmę Silicon & Synapse w 1991 roku, a wówczas sukces tworzonej produkcji decydował o tym, czy przedsiębiorstwo utrzyma się na rynku.
Activision Blizzard traci globalną dyrektor ds. e-sportu
Blizzard w pełni rozwinął się właśnie przez tzw. crunch. Jeszcze jako Silicon & Synapse pracowaliśmy niemalże 24 godziny na dobę, byle tylko gra została ukończona i spełniła oczekiwania. Kiedy jesteś skromnym, małym studiem to Twoje życie i śmierć opierają się na sukcesie obecnego projektu. A to wymaga niejednokrotnie nadludzkiego wysiłku. Tak przynajmniej było z nami.
Morhaime jest zdania, że było to zło koniecznie:
Nie mogę się wypowiadać za inne studia i wiem, że istnieją lepsze sposoby na osiągnięcie sukcesu, ale gdyby nie włożony przez nas wysiłek, nie znaleźlibyśmy się w miejscu, w którym obecnie jesteśmy.
Ponadto, twórca uważa też, że w dzisiejszych czasach firmy radzą sobie znacznie lepiej z niejako "planowanym" crunchem, który choć wymaga wielu godzin spędzonych w pracy, to jednak nie zmusza ich do przepracowywania niemalże 24 godzin na dobę. Cóż, doniesienia o wykańczającym trybie pracy przy popularnym Fortnite w Epic Games nie do końca zdają się potwierdzać te słowa. A jak Wy uważacie, nie sądzicie, że wraz z przepracowaniem spada efektywność wykonywanego zajęcia, przez co w efekcie końcowym dostajemy produkt gorszej jakości?
Warto również przeczytać:
- Le Monde: Diablo IV zostało zaprezentowane pracownikom, firma pracuje nad nową grą związaną z marką Overwatch
- Cyberpunk 2077 bez crunchu. CD Projekt obiecuje prace w spokojnych warunkach
- Premiera Animal Crossing: New Horizons została przełożona, ponieważ Nintendo chce ominąć crunch
- Na Halo Infinite poczekamy, bo deweloperzy nie chcą crunchować