PS5 ze wstępną datą premiery. PlayStation 5 z konkretnymi szczegółami
Sony właśnie potwierdziło PS5. Firma pierwszy raz użyła zwrotu PlayStation 5 i potwierdziła wstępną datę sprzedaży. Szykuje się bardzo gorący 2020 rok.
Sony oficjalnie zapowiedziało „PlayStation 5”. Korporacja pierwszy raz użyła pełnej nazwy next-gena i potwierdziła datę premiery – konsola zadebiutuje pod koniec 2020 roku. Nadal nie otrzymaliśmy ostatecznej daty premiery, ale jest to bardzo ważna wiadomość, ponieważ w ostatnich miesiącach przyszłego roku na rynku zadebiutują dwie konsole nowej generacji.
PlayStation 5 - data premiery
Od czasu opublikowania pierwszej informacji o nowej generacji PlayStation w kwietniu tego roku użytkownicy wyrazili swoje oczekiwania i entuzjastyczne opinie na temat rozwoju. Dziękuję bardzo! Tymczasem dzisiaj potwierdzamy nazwę naszego urządzenia nowej generacji – „PlayStation 5” (PS5), a premiera sprzętu planowana jest na koniec roku 2020.
Firma nie ukrywa, że prezentacja nie powinna być zaskoczeniem dla wielu graczy, ale zdecydowano się już teraz potwierdzić nazwę oraz datę premiery, by gracze mogli się przygotować na japońskiego next-gena:
To ogłoszenie nie może być dla ciebie dużą niespodzianką. Jednak, by w przyszłości nasza wizja nowej generacji była klarowna, chcieliśmy przekazać fanom „PlayStation” nazwę i datę premiery.
Next-gen Sony z pełnym wsparciem ray tracingu
Sony to kolejna firma, która potwierdza pełne wsparcie ray tracingu. Śledzenie promieni w czasie rzeczywistym zostało zintegrowane z GPU, by mieć pewność, że deweloperzy będą mogli w prosty sposób osiągnąć oszałamiający efekt. Jest to ważna wiadomość, ponieważ twórcy gier nie będą zmuszeni do wykorzystywania żadnych sztuczek – w narzędziach PS5 pojawi się wsparcie dla ray tracingu, więc możemy liczyć na wiele pięknych i efektownych gier.
PS5 z odpicowanym kontrolerem. Co otrzyma Dualshock 5?
W PlayStation 5 pojawi się oczywiście Dualshock 5, ale teraz nie będziemy świadkami wyłącznie kosmetycznych zmian. Jednym z celów PS5 jest „zyskanie poczucia zanurzenia w rozgrywkę na jeszcze wyższym poziomie”. To właśnie z tego powodu zdecydowano się ulepszyć kontroler, który otrzyma poprawione wibracje oraz technologię dotykową.
Dualshock 5 otrzyma nowoczesne wibracje, które będą działać podobnie jak HD Rumble od Nintendo Switcha – teraz kontroler odpowiednio zareaguje na wydarzenia na ekranie:
„Po pierwsze, wprowadzamy dotykowe sprzężenie zwrotne, by zastąpić technologię "dudnienia", którą można znaleźć w kontrolerach od 5. generacji. Dzięki haptykom naprawdę czujesz szerszy zakres sprzężenia zwrotnego, więc uderzenie w ścianę samochodem wyścigowym sprawia, że poczujesz inne wrażenia od uderzenia na boisku piłkarskim. Można nawet wyczuć różne tekstury podczas biegania przez pola trawiaste lub grzebanie w błocie.”
Nowy pad otrzyma także dopracowane triggery – w tym wypadku deweloperzy będą mogli zaprogramować siłę oporu przycisku... W swoim czasie informacja o identycznej technologii pojawiła się w patentach Microsoftu:
„Drugą innowacją są tzw. triggery adaptacyjne, które zostały wbudowane w przyciski L2/R2. Deweloperzy mogą zaprogramować opór wyzwalaczy tak, abyś poczuł dotykowe doznania podczas naciągnięcia łuku i strzały lub przyspieszania pojazdu terenowego przez skalisty teren. W połączeniu z haptykami, może to dać potężne doświadczenie, które lepiej symuluje różne działania.
Deweloperzy już otrzymali nowe kontrolery i mogą bawić się szukając ciekawych rozwiązań dla ulepszenia doświadczenia graczy. Dualshock 5 wyglądem przypomina Dualshocka 4.
PS5 stawia na płyty, SSD i szybkość wczytywania danych
Sony kolejny raz postanowiło potwierdzić – PlayStation 5 otrzyma standardowe płyty. Produkcje wylądują na nośnikach fizycznych, a napęd optyczny będzie „dwukrotnie szybszy od odtwarzaczy Bluray 4K”. Zastosowanie dysków SSD pozwoli na znaczące przyspieszenie rozgrywki (nie będziemy czekać podczas ekranów wczytywania), ale jednocześnie dzięki nowej technologii twórcy nie będą musieli duplikować danych – gry i aktualizacje będą ważyć mniej.
„To, w jaki sposób programiści wykorzystają tę przestrzeń, może się różnić; niektórzy mogą zdecydować się na zbudowanie większego lub bardziej szczegółowego świata, inni mogą być zadowoleni, aby zmniejszyć rozmiar gier lub łatek.”
PlayStation 5 zainstaluje tylko kampanię! Tak jak Xbox One...
Sony dostrzega także dobre rozwiązania konkurencji. W PS5 ponownie będziemy instalować gry na dysk (jest to niezbędne z powodu różnic w szybkości SSD i napędu), ale teraz otrzymamy możliwość zainstalowania wybranych elementów produkcji – technologia działa już na Xboksie One:
„Zamiast traktować gry jak duży blok danych pozwalamy na bardziej precyzyjny dostęp do produkcji. Może to oznaczać możliwość zainstalowania tylko rozgrywkę dla wielu graczy, zostawiając kampanię dla jednego gracza na inny czas, lub po prostu zainstalujemy całość, a po ukończeniu kampanii możemy ją usunąć”
PS5 ze Sztuczną Inteligencją? Gracze będą modyfikować menu
Sony potwierdziło ważną wiadomość – PS5 nie otrzyma menu, które dostosujemy do własnych potrzeb. Sony pozwoli na dokonanie personalizacji, by każdy zainteresowany mógł wydobyć z urządzenia odpowiednie dane i wrzucić je na pierwszy ekran:
„Nawet jeśli uruchomienie gry będzie dość szybkie, nie chcemy, aby gracz musiał uruchamiać grę, sprawdzać co się dzieje, następnie uruchamiać następną i ponownie sprawdzać. Serwery gier dla wielu graczy zapewnią konsoli zestaw czynności, które można łączyć w czasie rzeczywistym. Gry dla jednego gracza dostarczą informacji o tym, jakie misje możesz wykonać i jakie nagrody możesz otrzymać za ich wykonanie - i wszystkie te opcje będą widoczne w interfejsie użytkownika. Jako gracz po prostu wskakujesz do wszystkiego, co tylko chcesz.
Dualshock 5 otrzyma „małą dziurę”, która sugeruje wyposażenie w mikrofon ze wsparciem sztucznej inteligencji (ostatnie patenty informowały o pomocy graczowi), ale Sony chcę omówić tę funkcję w innym terminie.
PS5 jest już w pełni grywalne
Dziennikarz WIRED otrzymał dostęp do demówek przygotowanych przez SIE Japan Studios (wewnętrzny zespół Sony odpowiedzialny za Astro Bot Rescue Mission) i podczas rozgrywki redaktor mógł sprawdzić między innymi nowe funkcje kontrolera. Największą innowacją względem przedstawiciela WIRED są wibracje – w demówce bohater przechadzał się po różnym podłożu i faktycznie informacje zwrotne były bardzo zróżnicowane. Gdy heros pojawił się na lodzie: „kciuki naprawdę czuły, jakby moja postać ślizgała się po ziemi”, skacząc do basenu „poczułem opór wody”, a na drewnianym moście „wrażenie dudnienia”.
Gran Turismo Sport na PlayStation 5!
Jednym z tytułów startowych PlayStation 5 może okazać się Gran Turismo Sport. Sony przeniosło wyścigi na dev-kit PS5 i podczas prezentacji redaktor mógł ponownie poczuć różnice w powierzchni:
„Jadąc na granicy między torem a ziemią, czułem obie powierzchnie. To uczucie zniknęło podczas wykonywania tych samych czynności przy użyciu DualShocka 4 na PS4”
Sony potwierdziło, że mogło wprowadzić usprawnione wibracje już przy okazji premiery PlayStation 4 Pro.
Bluepoint Games z tajemniczym projektem dla PS5
Bluepoint Games wciąż oficjalnie nie zostało przejęte przez Sony, ale mistrzowie remasterów już pracują nad tajnym tytułem dla PlayStation 5. Marco Thrush, prezes studia, podkreślił, że jego zespół pracuje „nad czymś dużym”, ale nie zdradził szczegółów.
Thrush wspomniał także o zaletach SSD – teraz deweloperzy nie muszą korzystać z „hacków”, by zamykać graczy w małych przestrzeniach, gdy jednocześnie odbywa się wczytywanie danych.
Electronic Arts zachwala GPU
Laura Miele, dyrektor studia EA, potwierdziła, że jej zespoły posiadają już dev-kity PlayStation 5. Przedstawicielka Electronic Arts podkreśliła – GPU PS5 oferuje wsparcie uczenia maszynowego, dzięki któremu sprzęt „pozwala osiągnąć naprawdę interesujący postęp w dziedzinie rozgrywki i innych narzędzi”.
Co dalej z PS4?
Sony nie zapomina o aktualnej generacji i podkreśla - na PlayStation 4 zagramy jeszcze w trzy ważne gry:
- Death Stranding
- The Last of Us Part II
- Ghost of Tsushima
Warto odnotować pojawienie się na liście Ghost of Tsushima... Jak wiadomo Sony w ostatnich miesiącach w ogóle nie informuje o pracach nad tytułem.
PS5 oficjalnie! Co już wiemy?
- Sony dzisiaj potwierdziło oficjalną nazwę: PlayStation 5 (PS5)
- Pełne wsparcie ray tracingu zintegrowane w urządzeniu (hardware)
- Konsola otrzyma napęd 4K Ultra HD
- Nowy dysk SSD pomoże w uruchomieniu systemu, ładowaniu i strumieniowaniu danych
- Kontroler posiada teraz adaptacyjne triggery, dotykowe sprzężenie zwrotne, nowe głośniki, USB Typu-C
- Deweloperzy otrzymali już dev-kity i mogą pracować nad grami dla PlayStation 5
- Sony potwierdziło: render patentu z charakterystycznym "V" na obudowie to wersja przeznaczona dla deweloperów.
Dualshock 5! Co już wiemy?
- Dualshock 5 otrzyma znacznie lepszy akumulator
- Urządzenie jest cięższe od Dualshocka 4, ale lżejsze od kontrolera od Xboksa One z bateriami w środku
- Sprzęt otrzyma rozbudowane wibracje (podobne do HD Rumble)
- Sony zaoferuje triggery ze sprężeniem zwrotnym (L2/R2)
- DS5 jest już u pierwszych deweloperów
Polecamy również na naszym serwisie: