Xbox Series X z pierwszą rozgrywką! Microsoft pokazuje szybkość konsoli i nowe funkcje
Microsoft jest najwidoczniej gotowy na premierę Xboksa Series X. Firma właśnie ujawniła nowe szczegóły dotyczące platformy i pokazuje wykorzystane technologie. Zobaczcie szybkość wczytywania gry, funkcję przeskakiwania pomiędzy grami oraz pierwszą rozgrywkę.
Microsoft nie czeka na konkurencję! Właśnie otrzymaliśmy szczegółowe dane dotyczące platformy amerykańskiej korporacji i jednocześnie firma pokazuje rozgrywkę, przełączanie pomiędzy grami oraz szybkość wczytywania danych.
Xbox Series X specyfikacja. Moc dla 60 fps i 4K
- CPU - 8x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU
- GPU - 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU
- Wielkość - 360.45 mm2
- Proces - 7nm Enhanced
- Pamięć - 16 GB GDDR6 w/ 320mb bus
- Szerokość pasma pamięci - 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
- Dysk - 1 TB Custom NVME SSD
- Przepustowość I/O - 2.4 GB/s (Raw), 4.8 GB/s
- Opcja rozszerzenia dysku - 1 TB Expansion Card
- Dyski zewnętrzne - USB 3.2 External HDD Support
- Napęd - 4K UHD Blu-Ray Drive
- Docelowa wydajność- 4K @ 60 FPS, Up to 120 FPS
Microsoft projektując Xboksa Series X skupił się na dostarczeniu niespotykanej wcześniej mocy. Zespół chce mieć pewność, że deweloperzy bez problemu osiągną 60 klatek na sekundę przy rozdzielczości 4K – konsola zapewnia także wsparcie 120 fps, ale jest to wyłącznie wybór. Deweloperzy mogą, ale nie muszą sięgać po taką jakość.
To właśnie z tego powodu Microsoft od początku bardzo ściśle współpracuje z AMD – firma przygotowała specjalnie na zamówienie korporacji z Redmond CPU AMD Zen 2 i GPU RDNA 2. Wszystkie elementy układanki zostały przygotowany tak, by móc zapewnić graczom niespotykaną wcześniej jakość rozgrywki.
Sebastien Nussbaum z AMD nie ukrywa, że Xbox Series X będzie pionierem innowacji na następnej generacji:
"Xbox Series X to największy skok pokoleniowy w projektowaniu SOC i API, jaki wykonaliśmy z Microsoftem, i to naprawdę zaszczyt dla AMD być zaufanym partnerem Microsoftu w tym przedsięwzięciu. Xbox Series X będzie pionierem innowacji technicznych dla tej generacji konsol i będzie propagował te innowacje w całym ekosystemie DirectX w tym roku i w przyszłym”
Xbox Series X stawia na szybkość
Xbox Series X nie będzie tylko mocny, Microsoft zapewni także wyjątkowo szybką platformę. Firma stawia oczywiście na autorski dysk SSD, który poprawi jakość doświadczenia... Jednak dysk to dopiero początek.
Microsoft wprowadza „architekturę Xbox Velocity”, która charakteryzuje się ścisłą integracją pomiędzy sprzętem i oprogramowaniem i jest rewolucyjną nową architekturą zoptymalizowaną do strumieniowego przesyłania zasobów w grach. Odblokuje to nowe, niespotykane dotąd w konsolach możliwości, umożliwiając natychmiastowy dostęp do 100 GB zasobów gry. Wszystkie komponenty architektury Xbox Velocity Architecture łączą się, aby stworzyć efektywny multiplikator na pamięci fizycznej – Microsoft przedstawia technologię jako „game changer”.
Andrew Goossen, specjalista ds. technicznych w firmie Microsoft od Xbox Series X, zapowiedział „duszę”:
„Procesor centralny jest mózgiem naszej nowej konsoli, a procesor graficzny jest sercem, ale architektura Xbox Velocity jest duszą. Architektura Xbox Velocity zapewni więcej niż tylko szybkość. Jest to jedna z najbardziej innowacyjnych części naszej nowej konsoli. Rewolucjonizuje sposób, w jaki gry mogą tworzyć znacznie większe, bardziej atrakcyjne światy".
Z Xbox Velocity skorzystają najbardziej takie gry jak Final Fantasy XV, Assassin's Creed Odysseyy i Red Dead Redemption 2, w których doświadczymy zupełnie nowej jakości żywego, dynamicznego świata. Gracze mogą też zapomnieć o ekranach wczytywania.
Xbox Series X a opóźnienia?
Sieciowe tytuły od zawsze borykają się z problemami związanymi z opóźnieniami. Teraz jednak Microsoft chce zminimalizować niedogodności i zadba o responsywność konsoli i kontrolera.
Microsoft zadbał o szereg technologii takich jak Dynamic Latency Input (DLI), HDMI 2.1, wsparcie 120 Hz, Variable Refresh Rate (VRR) i Auto Low Latency Mode (ALLM) – zespół od dwóch lat współpracuje z wiodącymi producentami telewizorów, by zadbać o jak najmniejsze opóźnienia.
Najbardziej zauważalny jest czas ładowania, który zostanie znacznie skrócony dzięki mocy obliczeniowej Xbox Series X. Korporacja wspomina także o funkcji Quick Resume – to dzięki niej zapomnimy o zapisach, ponieważ rozgrywka będzie automatycznie lądować na SSD i w każdej chwili (nawet po wyłączeniu konsoli i całkowitym odłączeniu od zasilania lub podczas dokonywania aktualizacji konsoli) możemy wrócić do rozgrywki i kontynuować zabawę.
Xbox Series X stawia na Wsteczną Kompatybilność!
Microsoft podkreśla to kolejny raz – Wsteczna Kompatybilność to trzeci najważniejszy filar nowej generacji (za mocą i szybkością). Gdy korporacja z Redmond prezentowała funkcję na Xboksie One, to jednocześnie zespół odpowiedzialny za WK wiedział jedno – na następnej generacji wszystko będzie jeszcze większe i lepsze.
To dzięki temu od początku projektowania Xboksa Series X, Microsoft dbał o Wsteczną Kompatybilność i pamiętał o poszczególnych elementach – jest to jeden z najważniejszych detali konsoli.
Na co możemy liczyć na nowej generacji?
„Gracze zobaczą korzyści płynące z ulepszonego sprzętu z Xbox Series X dla wstecznie kompatybilnych gier, w tym lepsze czasy uruchamiania i ładowania, bardziej stabilną liczbę klatek na sekundę, wyższą rozdzielczość i lepszą jakość obrazu. Zespół Compatibility kontynuuje również tworzenie zupełnie nowych technik i innowacji, które możemy wykorzystać do dalszego udoskonalenia istniejącego katalogu gier działających na Xbox Series X.”
Wszystkie gry oraz akcesoria przechodzą pomiędzy generacjami. Microsoft chce, by gracze mogli płynnie przejść pomiędzy urządzeniami. Warto też wspomnieć o Smart Delivery – funkcja pozwoli graczom pobierać nowe wersje gier z Xboksa One... Gdy przykładowo CD Projekt RED zadba o nowego Cyberpunka 2077 (z licznymi ulepszeniami) to klienci otrzymają za darmo nowe wydanie – polskie studio jako pierwsze (obok Xbox Game Studios) dołączyło do programu.
Xbox Series X gameplay
Xbox Series X wczytywanie danych
Xbox Series X przełączanie gier (Quick Resume)
Sprawdźcie również: