Puszka Pandory - reedycja pierwszej polskiej gry komputerowej po 35 latach
Puszka Pandory AD 2021 to wyjątkowa reedycja gry. Zostanie wydana podobnie jak 35 lat temu na kasecie magnetofonowej, w zestawie m.in. z instrukcją, od nowa stworzoną mapą w formacie A3 i oryginalnym opowiadaniem Głowa Kasandry Marka Baranieckiego oraz zbiorem felietonów Marcina Borkowskiego!
Całość będzie opakowana w gustowną puszkę. Powstaną również limitowane edycje kolekcjonerskie, które przekazane zostaną na cele charytatywne (np. WOŚP). Projekt zapoczątkowała crowdfundingowa akcja pod adresem www.wspieram.to/puszkapandory.
Puszka Pandory uznawana jest za pierwszą polską grę komputerową. Stworzył ją w roku 1986 Marcin Borkowski na komputer ZX Spectrum 48k. W latach 1988–1992 pracował w czasopiśmie Bajtek, następnie przez cztery lata pełnił funkcję redaktora naczelnego kultowego magazynu Top Secret. Na jego łamach posługiwał się szeregiem pseudonimów, takich jak Borek, Robaquez, Brat Marcin, Kopalny, Profesor Dżemik i Naczelny, co miało na celu ukrycie braków personalnych w redakcji i sprawienie wrażenia, że autorów jest więcej niż w rzeczywistości. W latach 1997–1999 współpracował w magazynem Gambler. Aktualnie jest felietonistą i współpracownikiem magazynu PIXEL od samego momentu jego powstania w lutym 2015 r., w roku 2016 ukazał się jego debiut literacki, powieść „Odwlekane porządki”.
Fabuła Puszki Pandory była inspirowana opowiadaniem Głowa Kasandry Marka Baranieckiego opublikowanego na łamach magazynu Fantastyka (za którą autor otrzymał w 1985 r. Nagrodę im. Janusza A. Zajdla dla najlepszej polskiej powieści).
Trzecia wojna światowa zniszczyła świat, a w Ameryce Południowej powstaje nowa cywilizacja. Wszystkim jednak zagraża wybudowany przez jedno z małych państw atomowy system rakietowy. Jesteś agentem specjalnym, którego zadaniem jest jego rozbrojenie... Gra zdobyła dużą popularność po pojawieniu się na giełdach gier, doczekała się recenzji w piśmie Bajtek autorstwa samego Borkowskiego (ukrywał się pod pseudonimem Karol Mirowski). Uznał on grę za „całkiem udaną” i wciągającą, jednakże dostrzegł w niej również wady, takie jak ubogi zestaw komend, niezbyt dopracowany scenariusz czy niemożność zapisania stanu gry. Puszka Pandory była pierwszą grą komputerową autorstwa Polaka, którą sprzedawano w Polsce i która doczekała się recenzji w polskim piśmie.
To wyjątkowa edycja kolekcjonerska i jednocześnie hołd oddany pionierom polskiego gamedevu.
Za projekt odpowiada Robert Łapiński, wydawca magazynów PIXEL i PSX Extreme oraz serwisu PIXELPOST.PL., organizator corocznych wydarzeń: Festiwalu Gier Pixel Heaven oraz targów Gamedev & Creative Careers Expo.