CD Projekt RED z odpowiedzią na artykuł Jasona Schreiera. Adam Badowski wyjaśnia kilka kontrowersji

Gry
5163V
CD Projekt RED z odpowiedzią na artykuł Jasona Schreiera. Adam Badowski wyjaśnia kilka kontrowersji
Kajetan Węsierski | 17.01.2021, 09:30

Wczorajszy artykuł Jasona Schreiera nie pozostał bez odpowiedzi - Adam Badowski, jeden z szefów CD Projekt RED, postanowił odnieść się do zarzutów, które pojawiły się w tekście.

Saga w kwestii kontrowersji z Cyberpunk 2077 trwa w najlepsze. I choć mogło się wydawać, że przeprosiny ze strony Marcina Iwińskiego zamkną sprawę, to wydaje się, że tylko ją zaogniły. Jeszcze wczoraj przekazałem Wam najważniejsze informacje z obszernego artykułu, który ukazał się na łamach portalu Bloomberg, autorstwa Jasona Schreiera - popularnego dziennikarza związanego z branżą gier wideo.

Dalsza część tekstu pod wideo

Problemy z Cyberpunkiem 2077:

Tekst nie pozostał bez odpowiedzi - jeszcze wczorajszego wieczora na Twitterze ukazała się oficjalna odpowiedź ze strony Adama Badowskiego, szefa studia CD Projekt RED. Jak sam zaznaczył - chciałby w ten sposób podzielić się swoimi przemyśleniami na temat tego, co pojawiło się w artykule. Na początku odniósł się do oskarżeń o to, że wersja demo z E3 2018 była nieprawdziwa:

Trudno jest, aby demo gry pokazywanej na targach nie było pewną wizją albo pewnym pokazem na dwa lata przed premierą gry, ale to nie znaczy, że jest fałszywe. Porównaj demo z grą. Spójrz na scenę z Dumdumem, pościg samochodowy lub wiele innych rzeczy. Osoby czytające Twój artykuł mogą nie wiedzieć, że gry nie są tworzone w sposób linearny i zaczynają wyglądać jak produkt końcowy dopiero kilka miesięcy przed premierą.

Jeśli spojrzysz teraz na to demo, jest inaczej - tak - ale do tego służy znak wodny „praca w toku”. Finalna wersja gry wygląda i chodzi o wiele lepiej niż to, co kiedykolwiek było.

Jeśli chodzi o "brakujące" funkcje, to po prostu część procesu tworzenia. Pewne elementy pojawiają się i znikają, gdy widzimy, czy działają, czy nie. Poza tym zasadzki samochodowe istnieją w ostatecznej wersji gry niemal dosłownie tak, jak pokazaliśmy w wersji demonstracyjnej.

A jeśli spojrzymy  na nieco bardziej szczegółowe informacje w temacie naszej premiery, wizja, którą przedstawiliśmy w tej wersji demonstracyjnej, przekształciła się w coś, co dało wiele 9/10 i 10/10 na PC z wielu serwisów.

Jeśli chodzi o konsole starej generacji, tak, to inny przypadek, ale przyznajemy się do tego i bardzo ciężko pracujemy, aby wyeliminować błędy (również na PC - wiemy, że to też nie jest idealna wersja) i jesteśmy dumni z Cyberpunka 2077 jako gry i wizji artystycznej. To nie jest coś, co nazwałbym "katastrofalnym".

W kolejnej części Pan Badowski odniósł się do zarzutu na temat tego, iż "większość załogi wiedziała i otwarcie mówiła, że gra nie będzie gotowa na premierę w 2020 roku". Tu odpowiedź była krótka i traktowała o tym, że Jason Schreier rozmawiał zaledwie z 20 osobami (spośród których tylko jedna nie była anonimowa). Szef CD Projekt RED stwierdził, że nie nazwałby 20 ludzi z 500 "większością".

Problemy w CD Projekt RED:

Na końcu znalazła się odpowiedź na stwierdzenie, iż w studiu polscy pracownicy rozmawiali ze sobą w rodzimym języku, co prowadziło do pewnej formy ostracyzmu tych, którzy nie umieli mówić po polsku - było to też pewne łamanie zasad funkcjonowania firmy:

Wszyscy tutaj mówią po angielsku - podczas spotkań, każdy e-mail i ogłoszenie w całej firmie jest po angielsku - wszystko to jest obowiązkowe. Zasadą jest przejście na angielski, gdy w swobodnej rozmowie ktoś nie mówi w danym języku.

Jest to jednak całkiem normalne, że Niemcy mówią po niemiecku, Polacy mówią po polsku, Hiszpanie mówią po hiszpańsku itp. (W studiu są 44 narodowości), kiedy nikogo nie ma w pobliżu. Pracujemy w wielokulturowym środowisku.

Jeśli pytanie brzmi, czy trudno jest przenieść się do innego kraju, czasami kultury, tam pracować i mieszkać, to odpowiedź brzmi: tak. Ale jest to uniwersalne dla każdej firmy na całym świecie i robimy, co w naszej mocy, aby ułatwić to przejście.

Jeśli jesteście ciekawi oryginalnego tekstu, ten znajdziecie poniżej - jak wspomniałem, całość została zamieszczona przez autora we wpisie na Twitterze, który jest odpowiedzią na nitkę komentarzy Jasona Schreiera:

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Cyberpunk 2077.

Źródło: https://twitter.com/AdamBadowski/

Komentarze (129)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper