PSX Extreme 282 już w sprzedaży!
Najnowszy numer PSX Extreme jest już w sprzedaży. W lutowym wydaniu dwa tematy numeru: tradycyjne podsumowanie roku i certyfikacja gier. Ponadto recenzje aktualnych premier, Silent Hill, czasy Chrono, Obcy, Rainbow Six Siege, Monster Hunter Rise i wiele więcej.
Roger: 2021 na razie nas specjalnie nie rozpieszcza, a za największe hity początku roku uznaje się trzecią część Hitmana oraz polskie The Medium. Obie gry oczywiście recenzujemy, a pierwszą w dwóch wersjach – standardowej oraz w opcji z PS VR na głowie. I jak się okazuje – to jedna z lepszych propozycji ostatnich lat dla posiadaczy wirtualnych gogli Sony.
Jak co roku w starym stylu podsumowujemy minione 12 miesięcy. Każdy z redaktorów ponownie wybrał swoje najlepsze tytuły w danych gatunkach, a wspólne głosowanie pozwoliło wyłonić TOP 50 gier 2020 r. I wiecie co? Między pierwszym a drugim miejscem jest zaledwie jeden punkt różnicy. Tak zaciętej walki o GOTY nie było jeszcze nigdy w historii PSX Extreme. Podsumowanie spina klamrą zbiór najważniejszych wydarzeń i trendów. A że sporo się działo mimo pandemicznej aury, przypominać chyba nie muszę. Osobiście bardzo gorąco polecam drugi temat numeru, w którym przepytaliśmy twórców i trochę poszperaliśmy tu i tam (również u anonimowych rozmówców), jak wygląda dziś kontrola jakości gier w Sony, Microsofcie i Nintendo. Zdradzamy kulisy procesu certyfikacji, kiedy gra dostaje zielone światło, a kiedy nie, jak można walczyć o zwrot pieniędzy i w końcu dlaczego zabugowane tytuły mimo skomplikowanego procesu certyfikacyjnego trafiają na rynek. Naprawdę solidna dziennikarska robota, która być może otworzy Wam oczy na pewne kwestie.
Z racji mniejszej liczby recenzji i zaledwie jednego playtestu (sprawdzamy w akcji Monster Hunter Rise na Switcha) solidnie rozrosły się nam działy retro i publicystyki. Ruszamy do Japonii szlakiem najbardziej kozackich salonów arcade, odwiedzając też kultowe miejsca znane z gier i anime. Wiecie, że w Kraju Kwitnącej Wiśni ten sposób turystyki jest szalenie popularny i wiele miast jest do tego doskonale przygotowanych? Komodo zabierze Was ponownie do Cichego Wzgórza, ale tym razem przekopał internet, by dostarczyć informacji o wszystkich, nigdy niewydanych odsłonach serii, jak chociażby Silent Hill 5. Niektórych naprawdę żal, bo koncepcyjnie zapowiadały się znakomicie. Badamy też uniwersum Obcego w grach – od czasów ośmiu bitów po współczesne konsole. Sam byłem zdziwiony, jak wiele ciekawych anegdot i ciekawostek kryją procesy produkcyjne kolejnych części Aliena, często krzyżujące swoje drogi z filmami. Z kolei Piechota tym razem obrał kierunek na jedną z najbardziej kultowych serii jRPG – Chrono. Poznacie historię japońskiego dream teamu, jakiego w historii już nigdy nie było, a który stworzył arcydzieło napędzane iście szalonymi pomysłami. Tak, o Chrono Triggerze i jego spuściźnie mowa.
Sprawdzamy też, jak wygląda jedna z najbardziej drażliwych kwestii naszej branży – praw autorskich. Na czym polega pozyskiwanie licencji na marki, utwory muzyczne czy postacie z komiksów? Czemu niektóre gry, jak Driveclub, wylatują z sieciowych sklepów? I dlaczego tak trudno zrobić remaki i remastery starych gier? Odpowiedzi są bardziej skomplikowane, niż się nam wydaje. Przyglądamy się też trudnej, zrodzonej ze skasowanego projektu historii Rainbow Six Siege, które po średnio udanej premierze stało się dla Ubisoftu prawdziwą machiną przyciągającą miliony graczy. A z racji tego, że większość redaktorów ograła już Cyberpunka 2077, w kolejnym Zgrentgenie wywiązała się naprawdę bardzo gorąca dyskusja.
Nadrabiajcie zaległości, wszak okres ogórkowy wiecznie trwać nie będzie. Niestety coraz większe koszty druku, kolportażu i ciężka sytuacja na rynku zmusiły nas do podniesienia ceny o 2 złote. To pierwsza taka podwyżka od... 9 lat. Ale nawet bez pandemii była ona nieunikniona. Wierzymy jednak, że tworzone przez nas materiały i pasja ekipy pozwolą Wam pozostać z nami i razem ciągnąć wózek, który zasuwa na polskim rynku od 1997 roku i za chwilę będzie obchodził 25-lecie. Miłej lektury i oby do przodu!
PROSIMY NIE PODAWAĆ OCEN GIER ZRECENZOWANYCH W TYM NUMERZE!
TEMATY NUMERU
Gry roku 2020
Certyfikowana kontrola jakości
CO NOWEGO
Kena: Bridge of Spirits
Back 4 Blood
Harvest Moon: One World
Thrustmaster eSwap X Pro – test
PLAYTEST
Monster Hunter Rise
RECENZJE
Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy
Cyber Shadow
DOOM Eternal
Electro Ride: The Neon Racing
Gears 5: Pogromcy uli
Gods Will Fall
Hitman 3
MXGP 2020: The Official Motocross Videogame
Override 2: Super Mech League
Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition
Silver Chains
The Innsmouth Case
The Medium
The Pathless
Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
Wingspan
HARDKOR
Tom Clancy’s Rainbow Six Siege – sieciowa machina Francuzów
Licencja na powracanie
Japonia – śladem salonów, gier wideo i anime
Zgrentgen – Cyberpunk 2077
Myszaq lubi
RETRO
Odwołane wycieczki do Silent Hill
Czasy Chrono
Jak Obcy wdarł się w świat gamingu
FELIETONY
Z uKosa [Koso]
Fabularna tawerna [Zax]
Savepoint [Michał Walkiewicz]
Dwóch zgryźliwych tetryków [Zooltar / Marcellus]
Na piechotę [Piechota]
Od gracza dla graczy [Mazzi]
Okiem maniaka [Roger]
STAŁE RUBRYKI
Co nowego
Ohayo Nippon
Dobre, bo polskie
Hyde Park
Headshot
Prenumerata
Comix Zone
Region Filmowy
Graczpospolita
Listy
Głos Ludu
PROSIMY NIE PODAWAĆ OCEN GIER ZRECENZOWANYCH W TYM NUMERZE!
Prenumeratę numeru lutowego wysyłamy w środę 3 lutego. W przypadku jakichkolwiek kłopotów z dostawą, opóźnień lub innych problemów - prosimy o maile na [email protected] lub posty w tym temacie.