Gry z PS5 i XSX na wyświetlaczu kineskopowym. Monitor CRT sprzed 18 lat vs nowa generacja
Zespół specjalistów z Digital Foundry postanowił sprawdzić, jak nowoczesne gry z PS5 i XSX wyglądają na wyświetlaczu kineskopowym sprzed... 18 lat.
Digital Foundry podłączyło PS5 i XSX do profesjonalnego, 24-calowego monitora z 2003 roku, wyprodukowanego przez Sony (ważący ponad 40 kg model GDM-FW900). Zespół chciał sprawdzić, czy nieprodukowane już od wielu lat, kineskopowe wyświetlacze zapewniają wciąż pewne przewagi nad obecnymi ekranami.
Przede wszystkim okazało się, że monitor Sony doskonale radzi sobie z mniejszymi rozdzielczościami, niż domyślny rozmiar ekranu (np. z 720p). Porównanie zachowania wyświetlacza kineskopowego (CRT) w porównaniu z OLED-owym TV możecie zobaczyć w 7 minucie poniższego nagrania.
"Obraz nawet w 720p jest zaskakująco ostry na kineskopowym monitorze. To coś, co straciliśmy przy przejściu do płaskich paneli" - stwierdza redaktor Digital Foundry.
Kolejny aspekt jakości obrazu, sprawdzany przez Digital Foundry to rozmycie ekranu przy ruchomych obiektach. W przypadku monitora kineskopowego można praktycznie zapomnieć o smużeniu ekranu i efekcie "duszków", ciągnących się za obiektami. Płaskie panele miały z tym dawniej duże problemy, ale sytuacja znacząco się poprawiła w ostatnich latach - najlepsze wyświetlacze już prawie dorównały technologii CRT w tym względzie (po włączeniu specjalnego trybu).
Digital Foundry podkreśla również, że kineskopowy monitor Sony zapewnia wspaniałe poziomy kontrastu.
"Powrót do monitora CRT podpiętego do PS5 i XSX przypomniał mi, jak wspaniale może wyglądać obraz wyświetlany w tej technologii".