Zwiastun Metal Gear Solid 2 w 4K. SI upiększa materiał i zapewnia nową jakość
W 2000 roku na E3 Konami zaprezentowało długi zwiastun Metal Gear Solid 2, który do dzisiaj jest uważany za jedną z najbardziej klimatycznych prezentacji gier. Twórcy opracowali film na silniku produkcji, by pokazać wiele systemów i przygotować na wielkie atrakcje. Dzięki sztucznej inteligencji Digital Foundry nieco ulepszyło materiał i zaprezentowało go w rozdzielczości 4K.
Metal Gear Solid 2 to produkcja wyjątkowa na wielu płaszczyznach, która już przed premierą intrygowała. Konami przedstawiło grę na długim zwiastunie, jaki swego czasu był prawdziwym pokazem nowej generacji.
„Sam trailer jest po prostu niesamowity, nawet dziś - i to z wielu powodów. Po pierwsze, był to prawdziwy pokaz w czasie rzeczywistym. To było PlayStation 2 tworzące grafikę o jakości, jakiej nigdy wcześniej nie widzieliśmy - prawdziwe "next-genowe" rzeczy zostały zaprezentowane, zanim jeszcze maszyna została wydana w Europie”.
Digital Foundry planowało odtworzyć materiał w 4K, jednak natrafiono na kłopoty spowodowane brakiem odpowiedniego materiału źródłowego. Filmy udostępnione w sieci nie nadawały się do odtworzenia przez SI, lecz pracownicy Konami już w 2000 roku mieli świadomość, że stworzyli perełkę, dlatego materiał został wydany na DVD – tylko w Japonii. Właśnie tę wersję filmu Digital Foundry wykorzystało do podbicia rozdzielczości:
„Jednak, jak mówi Kojima, przyszłość należy do AI, a narzędzia takie jak Topaz Video Enhance AI są już wykorzystywane w całej branży, przede wszystkim w remasterach gier. Tekstury są "zremasterowane" za pomocą AI, podczas gdy sekwencje wideo w pełnym ruchu, wyrenderowane w niższej rozdzielczości, znacznie zyskują dzięki upscalingowi AI. Im czystsze jest oryginalne źródło, tym więcej SI jest w stanie z nim zrobić”.
Dziennikarze przyznają, że zwiastun nie jest idealnie odtworzony, ale wszystko odbyło się automatycznie – bez udziału twórców czy projektantów. Test udowadnia, jak sprawnie można zapewnić rozmaitym materiałom (nawet grom) nową jakość. Technologia nadal raczkuje, jednak zdaniem Richarda Leadbettera deep learning (podkategoria uczenia maszynowego) może „radykalnie poprawić jakość gier, w które gramy”. Jak wskazuje dziennikarz, obecnie jednym z najbardziej obiecujących rozwiązań, które w przyszłości może przynieść jeszcze bardziej zdumiewające efekty, jest NVIDIA DLSS.