Influencerzy zaczęli znacząco oznaczać reklamy. UOKiK rozpoczął sprawdzanie akcji sponsorskich
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przyjrzeć się działaniom influencerów, więc zainteresowani zaczęli odpowiednio oznaczać wszystkie swoje posty. W jednym miesiącu liczba sponsorowanych publikacji skoczyła o 76,9%.
We wrześniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że chce dokładnie przyjrzeć się influencerom, którzy chętnie promują produkty, ale nie zawsze oznaczają publikowane posty. Redakcja WirtualneMedia.pl otrzymała bardzo ciekawe dane od specjalistów z Brand24 – działania UOKiK-u sprawiły, że twórcy internetowi zaczęli masowo prezentować płatne promocje.
W samym październiku liczba postów sponsorskich wzrosła o 76,9%, a najczęściej w treści pojawiają się takie hasztagi jak „reklama”, „współpraca” czy tez po prostu „ad”.
Jarosław Roszkowski, autor analizy, potwierdza, że znacząco (+155,2%) wzrosła liczba interakcji z treściami oznaczonymi jako komercyjne, co potwierdza jedno – posty publikowali twórcy o bardzo dużych zasięgach. Przedstawiciel Brand24 również celnie zauważa, że działania UOKiK-u realnie przyłożyły się na postępowanie twórców.
Brand24 potwierdza dodatkowo ciekawe dane – w porównaniu jednego miesiąca najbardziej wzrosła liczba oznaczeń na TikToku (aż o +482% w interakcjach, 328% liczba oznaczeń treści). Natomiast na Instagramie o 82% i na YouTube o 12% powiększyła się liczba oznaczonych publikacji.