Amazon Alexa chciała zaprosić 10-letnie dziecko do śmiercionośnej zabawy. Korporacja reaguje [Aktualizacja]
Sztuczna inteligencja Amazonu przygotowała bardzo niebezpieczną zabawę, która mogła zakończyć się śmiercią 10-letniego dziecka. Alexa zaprosiła użytkownika, by ten włożył monetę do gniazdka. Korporacja potwierdziła problem i usunęła usterkę.
Amazon Alexa to asystent głosowy, który powinien pomagać użytkownikom i zapewniać im przykładowo dobre rady. Sztuczna inteligencja mogła jednak doprowadzić do tragedii, ponieważ 10-letnie dziecko poprosiło Echo o „wyzwanie”. Tak prezentuje się pełna treść zaprezentowana przez SI:
„Włóż ładowarkę od telefonu mniej więcej do połowy gniazdka ściennego, dotknij groszem odsłoniętych styków”.
Takie wyzwanie mogło zakończyć się śmiercią dziecka, jednak na szczęście matka zareagowała i przerwała zabawę. Wiadomość na Twitterze opublikowała sama zainteresowana – nie musieliśmy długo czekać na reakcję Amazonu, który potwierdził problem:
„Jak tylko dowiedzieliśmy się o tym błędzie, podjęliśmy szybkie działania, aby go naprawić”.
Wyzwanie przygotowane przez Alexę nie jest już dostępne i tym razem na szczęście nie doszło do tragedii. Warto jednak podkreślić, że SI wykorzystujące informacje z Sieci może łatwo wpaść na błędne dane i przedstawić je jako poradę. Wpadka sztucznej inteligencji Amazonu nie jest pierwszą podobną sytuacją, jednak pierwszy raz SI przedstawiło tak zaskakujący wynik, gdy ktoś poprosił o zwykłe wyzwanie.
„OMFG Mój 10-latek właśnie poprosił Alexę na naszym Echo o wyzwanie i to jest to, co powiedziała”
OMFG My 10 year old just asked Alexa on our Echo for a challenge and this is what she said. pic.twitter.com/HgGgrLbdS8
— Kristin Livdahl (@klivdahl) December 26, 2021
[Aktualizacja]
Amazon Polska wysłał do naszej redakcji oświadczenie w tej sprawie:
"Zaufanie klientów jest w centrum wszystkiego, co robimy, a Alexa została zaprojektowana tak, aby dostarczać klientom dokładnych, istotnych i pomocnych informacji. Gdy tylko dowiedzieliśmy się o błędzie, szybko go naprawiliśmy i będziemy nadal rozwijać nasze systemy, aby pomóc w zapobieganiu podobnym odpowiedziom w przyszłości." - rzecznik prasowy Amazon.