The Initiative z „szybkimi i wściekłymi” odejściami. Zespół Microsoftu stracił połowę głównego zespołu
Pojawiają się czarne chmury nad wewnętrznym zespołem Microsoftu, który rozwija reboot Perfect Dark. Według najnowszych doniesień – studio straciło wielu doświadczonych deweloperów i premiera odbędzie się najwcześniej za kilka lat.
Microsoft przejął kilka dużych zespołów, ale The Initiative to jedyne studio, które w ostatnich latach zostało stworzone przez Phila Spencera. Firma została złożona przez doświadczonych deweloperów – z Darrellem Gallagherem w roli szefa.
W ostatni weekend informowaliśmy o problemach The Initiative, ponieważ główny reżyser postanowił opuścić firmę amerykańskiej korporacji. Jak się jednak okazuje – w ciągu ostatniego roku ze studia odeszła połowa głównego zespołu deweloperskiego, czyli około 34 osoby.
Informację zbadało VGC, które kontaktowało się z twórcami i dziennikarze potwierdzili fatalną sytuację – Dan Neuburger (reżyser), Drew Murray (dyrektor projektu), Chris O’Neill (główny projektant poziomów), Jolyon Myers (główny projektant świata) czy też dwóch starszych projektantów poziomów oraz trzech byłych pracowników odpowiedzialnych za God of War odeszło z The Initiative.
Twórcy mają aktualnie około 50 pracowników, w międzyczasie zatrudnili 12 nowych osób, ale jednocześnie szukają tylko trzech deweloperów – jest to prawdopodobnie spowodowane tym, że to Crystal Dynamics otrzymało większą rolę nad opracowaniem Perfect Dark.
VGC rozmawiało z deweloperami, którzy potwierdzili, że fala odejść była „szybka i wściekła”, ponieważ twórcy nie potrafili dogadać się z szefostwem. Frustracja jest podobno wynikiem kierunku projektu wyznaczonego przez Darrella Gallaghera oraz Daniela Neuburgera (odszedł z firmy w zeszłym miesiącu).
The Initiative miało być promowane jako firma oparta na współpracy, a podobno wszystkie decyzje muszą przechodzić przez szefów i deweloperzy nie mają żadnej kontroli nad projektem. Darrell Gallagher oraz Daniel Neuburger chcą rozwijać gry niczym w Crystal Dynamics, gdzie to zawsze oni posiadali pełną kontrolę nad produkcjami.
Problemy gry zdaniem jednego ze źródeł mogą nawet doprowadzić do lekkiego rebootu – produkcja już i tak miała ucierpieć przez liczne odejścia i premiera odbędzie się najwcześniej za kilka lat.
Darrell Gallagher odpowiedział na pytanie redakcji VGC, ale jego wypowiedź jest bardzo bezpieczna.
„Stworzenie studia i wymyślenie na nowo ukochanej franczyzy to nie lada zadanie. Tworząc The Initiative, chcieliśmy wykorzystać partnerstwo przy tworzeniu gier, aby zrealizować nasze ambicje i jesteśmy naprawdę podekscytowani postępami, jakie widzimy w naszej współpracy z Crystal Dynamics. W tej podróży nierzadko dochodzi do zmian personalnych, zwłaszcza w okresie globalnych wstrząsów, które miały miejsce w ciągu ostatnich dwóch lat. Przed nami jeszcze wiele pracy, aby dostarczyć naszym graczom fantastyczne wrażenia z gry Perfect Dark. Życzymy wszystkim naszym byłym kolegom wszystkiego najlepszego, a ja jestem przekonany, że zespół, który mamy na miejscu, oraz nowe talenty, które do nas dołączą, nie mogą się doczekać, aby podzielić się z fanami kolejnymi projektami”.
Trzeba pamiętać, że aktualnie branża przeżywa duże problemy z dostępem do fachowców i specjalistów. Studia walczą o najlepszych deweloperów, a wiele na to wskazuje, że choć The Initiative potrafiło zgromadzić talenty, to jednak połowa zespołu odeszła od wewnętrznej firmy Microsoftu.