PS5 VRR na testach u specjalistów. Digital Foundry chwali i narzeka na implementację technologii przez Sony

Gry
3261V
ddd #3
Wojciech Gruszczyk | 03.05.2022, 17:26

Japoński producent PlayStation w końcu zadbał o VRR na PS5, ale nie wszyscy gracze będą zadowoleni z pracy inżynierów Sony, ponieważ nie każdy może sprawdzić, jak działa nowa propozycja. Variable Refresh Rate na PlayStation 5 nie współpracuje ze wszystkimi odbiornikami z HDMI 2.1.

Digital Foundry postanowiło sprawdzić VRR w PS5, ale dziennikarze wspominają o znanym problemie – nie każde urządzenie z HDMI 2.1 może wykorzystywać technologię z PlayStation 5. Jeden z dziennikarzy posiada Samsunga NU8000, na którym powinien móc normalnie sprawdzić propozycję, jednak po włączeniu VRR zamiast rozgrywki widzi czarny ekran.

Dalsza część tekstu pod wideo

„Co najważniejsze, VRR na PS5 działa tylko w wąskim oknie zdefiniowanym przez standard HDMI Forum 2.1, między 48 Hz a 60 Hz (na ekranie 60 Hz) lub 48 Hz a 120 Hz (na ekranie 120 Hz). Zwykle funkcja o nazwie Low Framerate Compensation (LFC) uruchamia się przy częstotliwości odświeżania poniżej okna VRR, zasadniczo podwajając lub potrajając klatki, aby zapewnić, że VRR pozostanie aktywne. Na przykład, jeśli twoja gra działa z prędkością 40 klatek na sekundę, możesz podwoić tę liczbę do 80 klatek na sekundę, aby pozostać w zakresie od 48 do 120 Hz. Jednak na PS5 możliwe jest całkowite opuszczenie okna VRR, co może prowadzić do drżenia i wszystkich innych objawów, które VRR stara się złagodzić”.

Digital Foundry podkreśla, że opracowywane przez deweloperów łatki dla VRR sprawiają, że konsola „naśladuje funkcjonalność LFC” i poprawi działanie technologii.

W niektórych sytuacjach gracze mogą także doświadczyć „gwałtownego spadku wierności wizualnej” – problem pojawia się w momencie, gdy telewizor nie może jednocześnie włączyć VRR oraz miejscowego przyciemnienia, ponieważ w takiej sytuacji grafika zostanie pogorszona.

„A więc w końcu, jakie gry mogą skorzystać z VRR? John wspomina o dwóch typach produkcji, które są dobrymi kandydatami. Po pierwsze, tytuły, które celują w 60fps, ale nie osiągają tego celu przez większość czasu. W tego typu grach, w których liczba klatek na sekundę zmienia się diametralnie, włączenie VRR wygładzi sytuację i sprawi, że pozycja będzie wyglądać i działać znacznie lepiej. Po drugie, gry, które osiągają zablokowane 60 klatek na sekundę. Często, aby to osiągnąć, produkcja ma wbudowany spory zapas, więc odblokowując liczbę klatek na sekundę i włączając VRR, można skorzystać z płynniejszej prezentacji, gdy gra jest w stanie wyrenderować powyżej 60 klatek na sekundę, bez obawy, że coś pójdzie nie tak, jeśli liczba klatek na sekundę spadnie poniżej 60”.

Dobrze działanie VRR w PS5 prezentuje poniższy materiał, który którym zobaczycie różne przykłady wykorzystania nowej propozycji Sony w różnych tytułach z PlayStation 5.

Źródło: Eurogamer

Komentarze (141)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper