Duke Nukem Forever był prawie ukończony w 2001 r. Gameplay i pliki źródłowe projektu w rękach fanów
Niefortunny proces powstawania Duke Nukem Forever trwał przez 15 lat, od 1996 do 2011 roku. Okazuje się, że wyciekła prawie ukończona wersja tego projektu z okolic 2001 roku.
Grupa graczy twierdzi, że uzyskała dostęp nie tylko do materiałów gameplayowych z wersji roboczej Duke Nukem Forever (filmik poniżej), z 2001 roku, ale nawet do kodu źródłowego z tego projektu, który finalnie został w dużej mierze porzucony (w późniejszych latach prace zaczynano prawie od zera).
Gameplay, który możecie obejrzeć poniżej pokazuje, jak prezentował się projekt po przejściu do środowiska Unreal Engine I w okolicach 1998 roku. Deweloperzy zrezygnowali z silnika Quake II, na którym prace były prowadzone od 1996 roku.
Osoby, które uzyskały dostęp do kodu źródłowego Duke Nukem Forever w wersji roboczej z 2001 roku twierdzą, że projekt zawiera prawie wszystkie rozdziały fabularne, funkcjonalną broń, przedmioty i cutscenki. Gra nie pojawiła się na rynku w tamtym czasie, bo nie spełniała standardów jakości, na jakie liczył wydawca. Pliki mają zostać udostępnione w czerwcu 2022 r.
Finalnie Duke Nukem Forever pojawił się na rynku dopiero w 2011 roku. Jak w przypadku wielu projektów, które znalazły się w „piekiełku deweloperskim”, jakość gry 3D Realms pozostawiała bardzo wiele do życzenia. Tytuł, który pojawił się na PC, PS3, X360 otrzymywał oceny na średnim poziomie 5/10, a wiele redakcji sięgało nawet po tak niskie noty jak 3/10 (m.in. magazyn Edge czy Eurogamer).