Microsoft podkreśla siłę PlayStation. Xbox odpowiada na „nieuzasadnione obawy” CMA
Microsoft odpowiedział na wiadomość Competition and Markets Authority, by podkreślić siłę PlayStation i przekonać urzędników z Wielkiej Brytanii, że tak naprawdę przedstawione obawy są bezpodstawne. Firma podkreśla, że transakcja nie wpłynie na Sony.
Od dwóch dni jesteśmy świadkami działań Competition and Markets Authority oraz Microsoftu – brytyjscy urzędnicy w zeszłym tygodniu podkreślili, że nie wierzą w działania amerykańskiej korporacji, która już wcześniej kupiła Bethesdę i zdecydowała się oferować gry tego wydawcy wyłącznie na Xboksach i PC.
Microsoft miał kilka dni na odpowiedź, ale firma już teraz postanowiła zareagować i przedstawiła czterostronicowy wniosek, według którego „nieuzasadnione teorie dotyczące szkody nie są wystarczające”, by odesłać u mowę do drugiej tury. Teraz dokumenty będą bardziej dokładnie sprawdzane.
Amerykanie uważają, że „obawy CMA są nieuzasadnione z następujących powodów”:
„- Sony PlayStation jest największą platformą konsolową od ponad 20 lat, z bazą zainstalowanych ponad 150 milionów konsol, co czyni ją większą niż Nintendo i ponad dwukrotnie większą niż Xbox.
- Sony podejmuje obecnie działania odzwierciedlające jej siłę rynkową w zakresie gier na konsolach, w tym podnosi ceny swoich konsol bez obaw o utratę udziału w rynku.
- Sugestia, że obecny lider rynku, posiadający wyraźną i trwałą siłę rynkową, mógłby zostać zamknięty przez trzeciego co do wielkości dostawcę w wyniku utraty dostępu do jednego tytułu, nie jest przekonująca. Tylko na PlayStation dostępnych jest ponad 4 000 gier.
- Dowody wskazują, że liczba miesięcznych aktywnych użytkowników ("MAU") PlayStation grających w Call of Duty nie jest wystarczająco istotna. Nawet bez wszystkich tych graczy (co jest wysoce nieprawdopodobnym wynikiem hipotetycznej strategii zamknięcia), baza graczy PlayStation pozostałaby znacznie większa niż Xbox obecnie posiada.
- Od czasu ogłoszenia transakcji Sony nabyło kilka studiów gier - w tym Bungie, twórcę popularnej gry online Destiny 2, Haven Studios, Lasengle i Savage Games - oraz mniejszościowy udział w From Software, twórcy największej gry 2022 roku, Elden Ring (wśród innych hitowych produkcji). Uzupełnia to istniejące mniejszościowe udziały Sony w Epic Games, wydawcy Fortnite, silny katalog gier first-party i bogate portfolio umów na wyłączność z wydawcami third-party. W 2021 roku na PlayStation pojawiło się ponad 280 ekskluzywnych tytułów first i third-party, czyli prawie pięć razy więcej niż na Xboxie”.
Microsoft podkreśla, że PlayStation jest największą platformą, która posiada ponad dwukrotnie większą bazę użytkowników, a jednocześnie firma posiada ponad 4000 ekskluzywnych gier. W samym zeszłym roku na sprzęcie Japończyków pojawiło się ponad 280 produkcji na wyłączność.
Korporacja z Redmond zaznacza również, że Sony mogło bez większych problemów podnieść cenę PlayStation 5, wciąż przejmuje studia oraz inwestuje w kolejne firmy, a jednocześnie posiada wielką bazę aktywnych użytkowników i hipotetyczny brak Call of Duty nie będzie dla firmy problemem.