PS5 z oficjalnym wynikiem sprzedaży. Sony notuje spadki w PS Plus, PS Network i sprzedaży gier
Sony właśnie opublikowało raport finansowy, w którym potwierdzono najnowszy wynik PlayStation 5. Konsola nieustannie cieszy się sporym zainteresowaniem, choć jej sprzedaż odbiega od rezultatów PlayStation 4.
Przyszedł czas na analizy ostatnich miesięcy działalności japońskiego producenta. Po ostatnich ogłoszeniach związanych z podwyżką ceny sprzętu, popularność PS5 nie maleje – w ciągu minionych trzech miesięcy gracze kupili kolejne 3,3 mln egzemplarzy nowej generacji. Co ciekawe, w tym samym okresie (lipiec-wrzesień) minionego roku finansowego Sony odnotowało identyczną dystrybucję urządzenia i aktualnie sprzedało 25 mln sztuk PlayStation 5.
„Sony:
Liczba sprzedanych egzemplarzy PlayStation 5 sięgnęła 25 milionów po sprzedaniu 3,3 miliona w kwartale kończącym się we wrześniu (tak jak w drugim kwartale zeszłego roku).
Porównajmy to z 29,4 mln PS4 w pierwszych 8 kwartałach.
I gratulacje dla PS5! Przebiliście sprzedaż Nintendo GameCube i OG Xbox”.
Sony:
— Dom (@DomsPlaying) November 1, 2022
PlayStation 5 lifetime shipments reached 25M after selling-in 3.3M during the quarter ending September (same as last year's fiscal Q2).
Compare that to PS4's 29.4M thru its first 8 quarters.
And congrats PS5! You've now passed the sales of Nintendo GameCube & OG Xbox. pic.twitter.com/TaT2JiFvex
Wynik jest całkiem dobry, choć nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż w pierwszych 8 kwartałach od premiery PlayStation 4 gracze sięgnęli po 29,4 mln egzemplarzy konsoli. Trzeba jednak wziąć po uwagę szereg niedogodności, z jakimi od debiutu nowej generacji musi mierzyć się przedsiębiorstwo. Zapewne następne kwartały działalności będą związane ze znacznie większą dystrybucją sprzętu – po sześciu miesiącach trwającego roku finansowego Japończycy sprzedali 5,7 mln PlayStation 5, natomiast założony roczny cel opiewa na liczbę 18 mln.
W analizowanym okresie PlayStation Plus zgromadziło 45,4 mln klientów, co stanowi wyraźny spadek względem poprzedniego roku (47,2 mln). Biorąc pod uwagę, że w ostatnich miesiącach Sony uruchomiło nowe warianty PS Plus, liczba użytkowników się zmniejszyła, jednak przychody z gier i usług sieciowych wzrosły o 11,7% rok do roku. Przychód operacyjny również zanotował wzrost (+8%) w porównaniu z zeszłym rokiem.
Gracze kupili 62,5 mln egzemplarzy produkcji na PS5 i PS4, ale tylko 6,7 mln pozycji first-party – w porównaniu z drugim kwartałem minionego roku odnotowano zmniejszenie zainteresowania (76,4 mln i 7,6 mln). Aż 63% wszystkich sprzedanych gier pochodziło z PlayStation Store (to wzrost o 62% rok do roku).
Japończycy potwierdzili także mniejszą liczbę aktywnych użytkowników PlayStation Network – 102 mln – natomiast w analogicznym okresie 2021 roku baza liczyła 104 mln.