Arma 3 wykorzystywana do tworzenia fake newsów z wojny na Ukrainie. Twórcy reagują
Bohemia Interactive zareagowało na kolejne materiały prezentujące rzekome walki na terenach Ukrainy, które w rzeczywistości pochodzą z gry czeskiego studia. Arma 3 jest wykorzystywana do tworzenia fake newsów i materiały z produkcji cieszą się coraz większym zainteresowaniem, więc deweloperzy postanowili zareagować.
Bohemia Interactive na swoim kanale YouTube przedstawiła materiał, na którym pokazuje, jak ludzie wykorzystują Arma 3 do zaprezentowania rzekomych działań militarnych na terytorium Ukrainy. Na filmach tak naprawdę nie widzimy za wiele, ale ma to rzekomo sugerować, że są to ujęcia nagrane z ukrycia i mają między innymi pokazywać walki na froncie czy też przemieszczanie się rosyjskich oddziałów.
Deweloperzy wydali oświadczenie, w którym podkreślają, że fałszywe filmy przygotowane w Arma 3 są wykorzystywane przez znane i cenione redakcje, więc zespół postanowił współpracować z dziennikarzami, by mieć pewność, że filmy nie będą prezentowane w mediach.
Pavel Křižka, PR Manager Bohemia Interactive, wydał następujące oświadczenie:
„Podczas gdy pochlebne jest to, że Arma 3 symuluje współczesne konflikty wojenne w tak realistyczny sposób, z pewnością nie jesteśmy zadowoleni z tego, że może być ona mylona z prawdziwymi materiałami z walk i wykorzystywana jako propaganda wojenna. Zdarzało się to w przeszłości (filmy z Arma 3 rzekomo przedstawiały konflikty w Afganistanie, Syrii, Palestynie, a nawet między Indiami a Pakistanem), ale obecnie treści te zyskały na popularności w odniesieniu do obecnego konfliktu na Ukrainie. Próbowaliśmy walczyć z takimi treściami poprzez flagowanie tych filmów do dostawców platform (FB, YT, TW, IG itp.), ale jest to bardzo nieskuteczne. Z każdym zdjętym filmikiem, każdego dnia wrzucanych jest dziesięć kolejnych. Stwierdziliśmy, że najlepszym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest aktywna współpraca z wiodącymi mediami i firmami sprawdzającymi fakty (takimi jak AFP, Reuters i inne), które mają większy zasięg i możliwości skutecznej walki z rozprzestrzenianiem się fake newsów”.
Firma przygotowała nawet poradnik, jak odróżnić gameplay od filmów z rzeczywistości:
- Bardzo niska rozdzielczość
- Nawet przestarzałe smartfony mają możliwość dostarczania filmów w jakości HD. Fałszywe filmy mają zazwyczaj znacznie niższą jakość i są celowo rozpikselowane i rozmyte, aby ukryć fakt, że pochodzą z gry wideo.
- Trzęsąca się kamera
- Aby dodać dramatyzmu, takie filmy często nie są rejestrowane w grze. Autorzy filmują ekran komputera z uruchomioną grą w niskiej jakości i z nadmiernym drżeniem kamery.
- Często odbywają się w ciemności lub w nocy
- Materiał filmowy jest często ciemny, aby ukryć niewystarczający poziom szczegółowości sceny z gry wideo.
- Przeważnie bez dźwięku
- Efekty dźwiękowe w grze są najczęściej odróżnialne od rzeczywistości.
- Nie widać ludzi w ruchu
- Podczas gdy gra może symulować ruch pojazdów wojskowych stosunkowo realistycznie, uchwycenie naturalnie wyglądających ludzi w ruchu jest nadal bardzo trudne, nawet dla najbardziej nowoczesnych gier.
- Widoczne elementy Heads Up Display (HUD)
- Czasami widoczne są interfejsy użytkownika gry, takie jak wybór broni, liczniki amunicji, stan pojazdu, powiadomienia itp. Często pojawiają się one na krawędziach lub w rogach materiału filmowego.
- Nienaturalne efekty cząsteczek
- Nawet najnowocześniejsze gry mają problem z naturalnym przedstawieniem wybuchów, dymu, ognia i pyłu, a także tego, jak wpływają na nie warunki środowiskowe. Zwróć uwagę przede wszystkim na dziwnie oddzielone chmury.
- Nierealistyczne pojazdy, mundury, wyposażenie
- Osoby z zaawansowaną wiedzą na temat sprzętu wojskowego mogą rozpoznać użycie nierealistycznych zasobów wojskowych dla danego konfliktu. Na przykład, w jednym z szeroko rozpowszechnionych fałszywych filmów, amerykański system obrony powietrznej C-RAM zestrzeliwuje amerykański samolot naziemny A-10. Jednostki mogą również prezentować nieautentyczne insygnia, kamuflaż itp.
Bohemia Interactive poprosiło również graczy i twórców treści z Arma 3, by w odpowiedni sposób podchodzili do materiałów i zawsze wyraźnie zaznaczali, że ich praca jest po prostu rozgrywką.