Final Fantasy XVI raczej nigdy nie trafi na Xboksy. Naoki Yoshida tłumaczy decyzję o ekskluzywności PS5
![Final Fantasy XVI - podążając drogą poprzednika?](https://pliki.ppe.pl/storage/f123f30fc3f77f0ff791/f123f30fc3f77f0ff791.jpg)
W czerwcu Final Fantasy XVI zadebiutuje wyłącznie na PlayStation 5, natomiast w przyszłym roku prawdopodobnie zostanie udostępnione na komputerach osobistych. Sony zagwarantowało sobie sześciomiesięczną wyłączność, lecz okazuje się, że umowa ze Square Enix uwzględniała znacznie większe wsparcie.
W zeszłym roku Microsoft poinformował, iż producent PlayStation opłaca niektórych deweloperów third-party, by nie zapewniali rozwijanych gier na Xboksy. W przypadku Final Fantasy XVI środki nie były jedynym czynnikiem wpływającym na ekskluzywność, bowiem firma miała ogromny wpływ na stworzenie produkcji Square Enix.
W trakcie rozmowy z redakcją 4Gamer Naoki Yoshida nawiązał do kwestii ekskluzywności dla PlayStation 5 i podkreślił, że Sony znacząco pomogło deweloperom. Japoński gigant branży wyznaczył zespół, który zajął się pełną optymalizacją gry pod PS5.
![Statyw FIFINE BM63 Obciążenie głowicy 2 kg Czarny](https://www.mediaexpert.pl/media/cache/resolve/gallery_xml/images/66/6648782/Statyw-FIFINE-BM63-01-front.jpg)
![Etui SPIGEN Rugged Armor do Xiaomi 13T/13T Pro Czarny matowy](https://www.mediaexpert.pl/media/cache/resolve/gallery_xml/images/62/6214362/1-etui-spigen-rugged-armor-do-xiaomi-13t-13t-pro-czarny-matowy-front-tyl.jpg)
![Krajalnica GRAEF SKS S10002 Czarny](https://www.mediaexpert.pl/media/cache/resolve/gallery_xml/images/99/990876/5393_s10002_hauptabbildung.jpg)
![Konsola MY ARCADE DGUNL-4185](https://www.mediaexpert.pl/media/cache/resolve/gallery_xml/images/63/6341588/Konsola-MY-ARCADE-DGUNL-4185-front-prawy-skos.jpg)
„Z naszego punktu widzenia wsparcie techniczne, jakie otrzymujemy od producenta sprzętu, jest ważnym czynnikiem przy podpisywaniu umów [na wyłączność - przyp. red.]. Tym razem mieliśmy okres, w którym pracowaliśmy razem z inżynierami SIE, którzy znają sprzęt od podszewki i otrzymaliśmy hojne wsparcie przy optymalizacji, z którą nie mogliśmy sobie poradzić sami. Ponadto, nie tworząc na wiele platform, mogliśmy zainwestować więcej roboczogodzin w takie rzeczy jak przygotowanie gry i optymalizacja. Dodatkowo możemy też robić razem globalnie promocje, które sprawiają, że zastanawiam się "Ile by to było, gdyby przeliczyć to na pieniądze?". Wsparcie technologiczne i promocyjne to rzeczy, które pragniemy otrzymać, jeśli tylko możemy”.
Wiele na to wskazuje, że Sony nie tylko wsparło deweloperów dodatkowymi środkami, ale zdecydowało się w znaczący sposób pomóc w rozwijaniu nowej odsłony Final Fantasy. Jednocześnie Square Enix nie musi inwestować w promocję, ponieważ to korporacja odpowiedzialna za PlayStation 5 dba o marketing.
Redakcja WccfTech nawiązała do swojego wcześniejszego wywiadu, dzięki któremu dowiedzieliśmy się, że Final Fantasy XVI powstaje na zupełnie nowym silniku – studio nie wykorzystało technologii napędzającej Forspoken i Final Fantasy XV. Wydaje się jak najbardziej możliwe, że również ten aspekt był związany z dużym wsparciem otrzymanym od Sony. Dziennikarz sugeruje, że producent mógł pomóc w dostosowaniu technologii pod możliwości PS5.
Tym samym nie powinniśmy mieć wątpliwości, że Sony, które płaciło za ekskluzywność i wyznaczało zespoły inżynierów oraz marketingowców, pozwoli sobie, by w przyszłości Final Fantasy XVI trafiło na Xboksy - decyzja ta byłaby dla Japończyków niekorzystna. Dlatego też w zeszłym roku przedstawiciele Microsoftu podkreślali, że Sony tak naprawdę musi zezwolić na wydanie japońskiego RPG-a na sprzęt Amerykanów.
Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Final Fantasy XVI.