Amerykańska senatorka zarzuca Sony stworzenie monopolu w Japonii. Maria Cantwell mówi o ekskluzywnych grach
Sony konsekwentnie dąży do zablokowania transakcji Microsoftu z Activision Blizzard, tymczasem sprawa przynosi zaskakujące efekty. Jedna z senatorek reprezentujących Partię Demokratyczną poruszyła temat monopolu Sony na japońskim rynku, zarzucając korporacji „rażące antykonkurencyjne zachowanie”.
Microsoft planuje przejąć Activision Blizzard za blisko 69 mld dolarów – w miarę upływu czasu sprawą interesują się nie tylko organy zajmujące się aspektami konkurencyjności na rynkach, ale do głosu zaczynają dochodzić politycy. Senatorka Partii Demokratycznej Maria Cantwell (reprezentująca stan Waszyngton) odniosła się do kwestii działań Sony, rozpoczynając temat podczas ostatniego posiedzenia senackiej komisji finansów, w trakcie którego była analizowana „The President's 2023 Trade Policy Agenda”. Zwróciła ona uwagę na strategię producenta PlayStation na japońskim rynku.
„Powiedziano mi, że Sony kontroluje monopol 98% high-endowego rynku gier, a rząd Japonii pozwolił Sony zaangażować się w rażące antykonkurencyjne zachowanie poprzez ekskluzywne umowy i płatności dla wydawców gier, wpływając na gry, które są jednymi z najbardziej popularnych w Japonii”.
Możliwe, że to przedstawiciele Microsoftu przekazali Cantwell informacje dotyczące działań Sony, które nawiązuje współprace z wydawcami i systematycznie podpisuje umowy na wyłączność, by wykluczyć Xboksa z platform docelowych – z tego powodu na konsolach giganta z Redmond nie zadebiutował Final Fantasy VII Remake, a w przyszłości społeczność Xboksa nie sprawdzi na premierę Final Fantasy XVI czy Silent Hill 2 Remake.
Senatorka skrytykowała japońską Federalną Komisję Handlu za brak zbadania „zachowania wykluczającego”, dzięki któremu producent PlayStation był w stanie zdominować krajowy rynek, i zapytała amerykańską przedstawicielkę ds. handlu Katherine Tai: „Jak myślisz, co możemy zrobić, aby rozwiązać te problemy i stworzyć równe szanse?”. W odpowiedzi mogliśmy usłyszeć, że Tai nie zna dokładnie tematu, musi zebrać konkretne dane, ale postara się zbadać sprawę i przedstawić wnioski Cantwell.
Zajście pokazuje, że transakcja Microsoftu z Activision Blizzard może wywołać niespodziewaną aktywność polityków USA. Pamietajmy jednak, że producent Xboksów jest największym indywidualnym sponsorem kampanii Marii Cantwell.