Analityk przewiduje, że gry AAA do 2028 roku będą wydawane tylko w postaci cyfrowej
Gry AAA to gry o wysokim budżecie i wysokiej jakości (choć w tej kwesti można mieć wątpliwości), które zwykle są wydawane zarówno w formie fizycznej (na płytach lub kartach), jak i cyfrowej (do pobrania przez internet). Jednak według analityka branży gier wideo - Mata Piscatella z firmy Circana - ten trend może się zmienić w najbliższych latach.
Piscatella przewiduje, że gry AAA będą coraz częściej wydawane tylko w formie cyfrowej, bez możliwości kupienia ich w sklepie na nośniku. Według niego, do 2028 roku większość gier AAA na konsole Xbox i PlayStation będzie dostępna tylko online. Nintendo może być wyjątkiem od tej reguły, ponieważ jest bardziej przywiązane do tradycyjnych form dystrybucji.
Piscatella podaje kilka powodów, dla których gry AAA będą przechodzić na cyfrowy format. Po pierwsze, jest to tańsze i łatwiejsze dla wydawców i deweloperów, którzy nie muszą ponosić kosztów produkcji i transportu płyt czy kart. Po drugie, jest to korzystne dla graczy, którzy mogą kupić i pobrać grę szybciej bez wychodzenia z domu. Po trzecie, jest to zgodne z trendem wzrostu udziału sprzedaży cyfrowej w rynku gier. Piscatella podaje przykłady dwóch nadchodzących gier AAA, które będą wydane tylko cyfrowo: Alan Wake 2 od Remedy Entertainment i Epic Games oraz Like a Dragon Gaiden od Ryu Ga Gotoku Studio i Sega. Obie gry są kontynuacjami popularnych serii i mają duże grono fanów. Jednak ich twórcy zdecydowali się na ryzykowny krok i zrezygnowali z wydania fizycznego.
Digital only AAA releases are here. Over the next 2 years this trend will accelerate, and by 2028 or so I think it'll be the norm for most Xbox and PS releases. Nintendo likely won't move as fast, but then again it's Nintendo and they're always full of surprises.
— Mat Piscatella (@MatPiscatella) June 10, 2023
Nie wiadomo jeszcze, jak gracze zareagują na tę zmianę i czy będą chętni do kupowania gier AAA tylko online. Wydawać by się mogło, że większość z nas jest niezadowolona z braku możliwości kolekcjonowania wydań fizycznych, a mimo wszystko sprzedaż cyfrowa z roku na rok jest coraz większa. Czy nie powinniśmy obawiać się o utratę dostępu do gier w przypadku awarii serwerów lub usunięcia gier ze sklepów cyfrowych? Wygląda na to, że coraz więcej osób docenia „wygodę” i oszczędność miejsca na półce.
Gry AAA to ważna część rynku gier wideo i mają duży wpływ na kształtowanie branży. Jeśli analityk ma rację, to czeka nas rewolucja w sposobie dystrybucji i konsumpcji tych gier.