Perfect Dark potrzebuje jeszcze 2-3 lat. Gra została ujawniona, gdy studio nie rozpoczęło produkcji
W 2020 roku zobaczyliśmy pierwszy zwiastun Perfect Dark, ale trzy lata później prace nad projektem nadal raczkują. Nie możemy nawet marzyć, że gra zadebiutuje w 2024 roku – twórcy wciąż potrzebują sporo czasu, by opracować przygodę.
Perfect Dark Reboot to pierwszy projekt The Initiative, czyli nowego studia Microsoftu, który został założony przez doświadczonych deweloperów. Amerykański gigant na przestrzeni lat zatrudnił wielu znanych twórców, ale okazuje się, że projekt zmierzył się ze sporymi problemami.
Redakcja IGN potwierdziła u źródła, że w momencie prezentacji... nawet deweloperzy nie wiedzieli, czym ma być Perfect Dark Reboot:
Nie wymyśliliśmy nawet żadnej z naszych podstawowych mechanik gry. Nie wiedzieliśmy nawet, jaki rodzaj gry tworzymy.
Studio zapowiedziało projekt, a tak naprawdę jeszcze nie rozpoczęło prac nad pozycją. IGN skontaktował się z 13 deweloperami, by potwierdzić, że od 2020 roku, czyli ujawnienia The Initiative, nie poczyniło wielkiego postępu.
Dlaczego? Odpowiedź nie jest efektowna, ale raczej związana z realiami tworzenia gier. Projekt napotykał przeszkodę za przeszkodą, z problemami takimi jak napięta współpraca w zakresie wspólnego rozwoju, pandemia, wyzwania technologiczne, ciągły odpływ znaczących talentów i niejasny kierunek ze strony kierownictwa, które utrzymywały grę w zawieszeniu. I choć nowa współpraca z Crystal Dynamics wydaje się w końcu przynosić owoce, wiele źródeł, które ostatnio pracowały nad grą, twierdzi, że Perfect Dark wciąż znajduje się "na najwcześniejszych etapach" rozwoju, szacując, że do premiery brakuje jeszcze około dwóch do trzech lat.
Sytuacja jest o tyle zaskakująca, że The Initiative zostało tak naprawdę założone w 2018 roku i przez ostatnie 5 lat deweloperzy nie zdołali zająć się odpowiednim rozwojem produkcji.
IGN potwierdził, że choć Perfect Dark miał być wielkim hitem i produkcją z segmentu „AAAA”, to jednak tak naprawdę deweloperzy nie byli gotowi na zrealizowanie tak wielkiego projektu i chcieli zatrudnić zewnętrznych deweloperów. Na początku pozycję rozwijało Certain Affinity:
AAAA czy nie, Perfect Dark było wielką wizją dla tego, co Gallagher [Darrell, szef The Initiative – przyp. red.] spodziewał się, że ostatecznie będzie dość małym studiem, nawet takim, które było wypełnione doświadczonymi, starszymi talentami. Jego plan, jak podają źródła, polegał na ścisłej współpracy The Initiative z innymi partnerami, aby stać się skutecznym zarządcą franczyzy Perfect Dark IP, która ostatecznie stałaby się długoletnim hitem konsoli Xbox. I choć The Initiative ostatecznie ogłosiło publicznie, że zatrudni Crystal Dynamics do pełnienia roli partnera, to w rzeczywistości przez pierwsze kilka lat życia Perfect Dark miało innego partnera do współpracy: studio deweloperskie Halo, Certain Affinity.
Problem okazała się w tym miejscu relacja The Initiative z Certain Affinity, ponieważ to pierwsze studio (wewnętrzne Microsoftu) było mniejszym zespołem, który jednak składał się z doświadczonych deweloperów, a drugie (zewnętrzne) to duża ekipa z ugruntowaną pozycją. Z tego powodu dochodziło do nieprzyjemnych sytuacji, a prace stały w miejscu.
Później przyszła pandemia, która wywołała więcej problemów, a Microsoft zdecydował się nie przedłużać umowy z Certain Affinity. Nad projektem pracował w tym momencie mały zespół, a kluczowy momentem nadszedł na początku 2021 roku – w tym czasie z firmy odszedł Drew Murray, który poszedł do Insomniac Games i został głównym projektantem. To według IGN rozpoczęło lawinę zwolnień.
Zestawienie osób, które zmieniły swoją pracę w The Initiative na LinkedIn, ujawnia 35 całkowitych odejść w samym 2021 roku. The Initiative straciło kolejnych 12 pracowników w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku, a dane LinkedIn wskazują, że studio nie zatrudniło tylu nowych pracowników w tym samym okresie, a nawet później. Chociaż liczby te są przybliżonymi szacunkami, osoby, które były tam w tym czasie, sugerują, że mniej więcej połowa studia została wypatroszona, a całkowita liczba pracowników spadła do 30 w najgorszym momencie.
Ludzie zaczęli odchodzić, bo orientowali się, że prace nie idą w odpowiednim tempie. To właśnie z tego powodu zatrudniono Crystal Dynamics, które miało na początku zrealizować wizję od The Initiative, ale szybko okazało się, że gra potrzebuje znaczącej przebudowy.
W ten sposób w 2022 roku, prawie cztery lata po utworzeniu studia, prace na Perfect Dark zostały zasadniczo rozpoczęte od zera w Unreal 5. I choć oba studia zdawały się dogadywać lepiej niż w poprzednim partnerstwie, to po roku wysokiej absencji w The Initiative, nie było ono w stanie kierować rozwojem ogromnego projektu. Crystal Dynamics, dobrze obsadzone, zaczęło wkraczać w brakujące role przywódcze i przejmować coraz większą odpowiedzialność za projekt. Po raz kolejny doprowadziło to do nieporozumień i walk w działach, które miały ustalonych liderów po stronie The Initiative.
IGN potwierdza, że po wszystkich problemach „zespół Perfect Dark” w końcu zmierza w odpowiednim kierunku i deweloperzy posiadają solidne podstawy, ale nadal przed twórcami około 2-3 lata pracy, by gracze mogli zagrać w oczekiwaną od lat produkcję.