AMD FSR 3, Fluid Motion i HYPR-RX - ujawniono więcej szczegółów i pierwsze gry. Nadal nie znamy daty premiery
Na trwających właśnie targach gamescom 2023, AMD obok najnowszych kart graficznych, przedstawiło więcej szczegółów dotyczących technologii AMD FSR 3. Wiemy też, jaka będzie odpowiedź na generator klatek od NVIDIA i w jaki sposób firma chce zredukować opóźnienia, zwiększając przy tym wydajność. Zapowiada się bardzo ciekawie, chociaż nadal nie znamy daty debiutu nowej techniki skalowania.
Prezentacja Avatar: Frontiers of Pandora z uwzględnionym w opisie AMD FSR 3 rozbudziła nadzieje, że premiery doczekamy się jeszcze w tym roku. Niestety, nie możemy tego potwierdzić. Firma podzieliła się za to wieloma szczegółami i stosownymi wykresami wydajności przed i po zastosowaniu omawianych technologii. Przypomnę, że AMD FSR 3 to odpowiedź na NVIDIA DLSS 3. Jedną z największych nowości będzie interpolacja wyłącznie jednej klatki, co ma zredukować liczbę artefaktów. Opracowano technologię zwaną AMD Fluid Motion Frames łączącą interpolacje ze skalowaniem czasowym, która wykorzysta informacje pochodzące z wektorów ruchu. Będzie to narzędzie wbudowane w sterownik, działające w zestawieniu z HYPR-RX. Trochę taka konkurencja dla Frame Generator od "zielonych".
Takie rozwiązanie sprawia, że nową technikę skalowania będzie można zastosować w niemal dowolnej produkcji. Bez konieczności specjalnej implementacji. AMD FSR 3 pozostanie w pełni otwartym rozwiązaniem, chociaż firma do działania z FMF zaleca wykorzystanie kart z rodziny Radeon RX 6000 lub NVIDIA RTX 30. Z wyłączeniem Fluid Motion Frames, AMD rekomenduje układy z rodziny Radeon RX 5000 lub RTX 20, ale FSR 3 zadziała też z kartami NVIDIA GTX 10x0 oraz Radeon Vega. Z dobrodziejstw tej techniki skorzystają również Xbox Series X/S oraz PlayStation 5.
Poniżej znajdziecie zdjęcia zaprezentowane przez AMD, które uwzględniają wyłączone i włączone skalowanie obrazu z wykorzystaniem Fluid Motion Frames, a także przy redukcji opóźnień z użyciem HYPR-RX. To ciekawa technologia, bowiem łączy w sobie trzy inne funkcje sterownika graficznego: AMD Radeon Boost, Radeon Super Resolution oraz Radeon Anti-lag+. Wystarczy jeden przełącznik w sterownikach, by nowe rozwiązanie zaczęło działać. Całość wyraźnie zwiększa wydajność, zauważalnie redukując przy tym opóźnienia. Trzeba przyznać, że zapowiada się imponująco. Co więcej, technologia trafi do pierwszych użytkowników jeszcze dziś, ale aktualnie bez wsparcia dla AMD Fluid Motion Frames (to rozwiązanie zadebiutuje z premierą FSR 3).
AMD potwierdziło wsparcie dla FSR 3, Fluid Motion Frames i HYPR-RX między innymi w Immortals of Aveum, Forspoken, Warhammer 40000: Space Marine 2, Cyberpunk 2077, Black Myth: Wukong czy Frostpunk 2.