Odkryto nowe szczegóły na temat pracy Satoru Iwaty nad Pokémon Gold i Silver
Satoru Iwata, były prezes i programista Nintendo, odegrał kluczową rolę w tworzeniu gier Pokémon Gold i Silver na konsolę Game Boy Color. Jego wkład został niedawno ujawniony dzięki odkryciu i analizie kodu źródłowego tych gier, po tym jak został wykradziony z bazy Nintendo w 2020 roku.
Iwata był odpowiedzialny za opracowanie kompresji danych, która pozwoliła zmieścić cały region Kanto z pierwszych gier Pokémon na kartridżu Gold i Silver. Dzięki temu gracze mogli odwiedzić dwa regiony w jednej grze i odblokować dodatkową zawartość po ukończeniu głównej fabuły. Iwata stworzył również narzędzie do konwersji grafiki z gier Pokémon Red i Green na Game Boy Color, co bardzo ułatwiło pracę grafikom. Poza tym dzięki włożonej przez niego pracy gra działała o wiele szybciej.
Iwata nie był jedynym programistą z Nintendo, który pomagał w produkcji Gold i Silver. Jego koledzy z HAL Laboratory, Shigeki Morimoto i Tetsuya Watanabe, również pracowali nad grami jako programiści i projektanci. Morimoto zaprojektował wiele nowych Pokémonów, takich jak Celebi, Ho-Oh czy Tyranitar, a także stworzył system hodowli Pokémonów. Watanabe zajmował się programowaniem walki, interfejsu użytkownika i dźwięku.
Pokémon Gold i Silver są uważane za jedne z najlepszych gier w serii i sprzedały się w ponad 23 milionach egzemplarzy na całym świecie. Gry wprowadziły wiele nowości i usprawnień do formuły Pokémon, takich jak cykl dnia i nocy, pokemony o różnych płciach, przedmioty do trzymania przez pokemony czy możliwość komunikacji przez podczerwień. Doczekały się również remake’ów na Nintendo DS pod tytułem Pokémon HeartGold i SoulSilver w 2009 roku w Japonii, a w 2010 roku na świecie.