Alan Wake 2 na PS5 – jak gra działa i wygląda? Sprawdźcie szczegółowy test

Gry
5216V
Alan Wake 2
Wojciech Gruszczyk | 26.10.2023, 16:28

Digital Foundry sprawdziło Alan Wake 2 i dziennikarze z Wielkiej Brytanii chwalą produkcję przygotowaną dla konsol aktualnej generacji oraz PC. Remedy Entertainment nie zawiodło graczy, którzy od lat czekali na powrót tego IP.

Już po godzinie 15:00 prezentowaliśmy pierwsze oceny Alan Wake 2. Gra zbiera pochwały od redakcji z całego świata i jest to kolejny kandydat do tytułu GOTY 2023 roku. Remedy zmierzyło się z dużym wyzwaniem, ale oferuje ambitną opowieść.

Dalsza część tekstu pod wideo

Wielu graczy obawiało się, jak Alan Wake 2 będzie działał na konsolach i Digital Foundry opublikowało pierwszy materiał potwierdzający dobre informacje dla posiadaczy PlayStation 5 – „Alan Wake 2 na konsolach to doskonały sposób na czerpanie przyjemności z gry”. Fani muszą liczyć się z pewnymi kompromisami względem edycji na PC, ale raczej nikt nie będzie narzekał.

Postawmy sprawę jasno. Alan Wake 2 to niezwykle imponujące osiągnięcie techniczne i artystyczne, a także znakomita wizytówka autorskiego silnika Northlight firmy Remedy. Duża w tym zasługa bardzo wysokiej jakości oświetlenia pośredniego. Każde środowisko ma doskonałą prezentację globalnego oświetlenia, a światło odbija się przekonująco zarówno w ograniczonych korytarzach, jak i zalesionych obszarach zewnętrznych. Spójność oświetlenia jest tym, co naprawdę się tutaj wyróżnia: Bardzo trudno było mi dostrzec jakiekolwiek problemy, nawet w typowych obszarach sprawiających problemy w grach, które często podkreślamy w naszych filmach. Postacie również płynnie łączą się z prezentacją oświetlenia i nigdy nie wydają się odstawać, świecić lub wyglądać niezręcznie.

Digital Foundry chwali także wysoką jakość modeli postaci, ale na konsolach pojawiają się pewne problemy – między innymi w niektórych sytuacjach cienie nie prezentują najwyższej jakości, a deweloperzy nie zdecydowali się na odbicia RT, które dobrze prezentowały się w Control.

Kiedy zacząłem zajmować się wersją na PS5, bardziej niż cokolwiek innego chciałem wiedzieć, ile tracą gracze konsolowi, grając w Alan Wake 2 bez kluczowych funkcji ray tracingu. Odpowiedź brzmi: całkiem sporo, ale mniej niż się spodziewałem.

Redakcja z Wielkiej Brytanii podkreśla, że Alan Wake 2 został stworzony do rozgrywki w 30 klatkach i taką płynność bez problemu otrzymujemy na konsolach, ale możemy także sprawdzić tryb wydajności, by otrzymać 60 fps. W tej sytuacji skacze rozdzielczość – autorzy korzystają z rozwiązania AMD:

Alan Wake 2 został zaprojektowany z myślą o 30 klatkach na sekundę na konsolach - i to właśnie otrzymujemy w trybie jakości. Jednak pod koniec prac nad grą Remedy dodało opcję wydajności, która zapewnia 60 klatek na sekundę. Kluczową różnicą jest tutaj rozdzielczość, jak można się spodziewać. Tryb jakości wykorzystuje FSR 2, aby uzyskać 2160p na wyjściu, z wewnętrzną rozdzielczością 1270p. Tryb wydajności ponownie wykorzystuje FSR 2, ale tym razem z wyjściem 1440p i wewnętrzną rozdzielczością 847p.

Gra w 30 i 60 klatkach „osiąga cel” i w większości momentów możemy liczyć na oczekiwaną płynność. W 60 fps pojawiają się większe problemy w sekwencjach na zewnątrz, ale ostatecznie i tak produkcja nie zawodzi. Gracze jednak muszą wziąć pod uwagę pewne problemy z jakością obrazu.

Niestety, jakość obrazu w Alan Wake 2 na PS5 może być nieco niepokojąca. Drobne detale są dość mocno rozjechane, co jest zauważalne w obu trybach wizualnych. W większości przypadków jest to akceptowalne i myślę, że ogólna jakość renderowania bardziej usprawiedliwia czasami nierówny upsampling, ale może irytować. Zauważyłem, że aliasing jest nieco bardziej rozpraszający w przypadku sztucznych obszarów gry niż w naturalistycznych sceneriach na zewnątrz.

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Alan Wake II.

Źródło: Eurogamer.net

Komentarze (248)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper