PS5 ze 143% wzrostem zainteresowania w Europie. Xbox Series X|S z 52% gorszą sprzedażą
Ostatnie działania Sony zachęcają kolejnych klientów do sięgnięcia po PlayStation 5, tymczasem zainteresowanie Xboksami Series X|S maleje. Urządzenia Microsoftu nie cieszą się aż tak dużą popularnością jak przed rokiem.
Christopher Dring na łamach Gamesindustry.biz przeanalizował wyniki sprzedaży gier oraz konsol na Starym Kontynencie. W październiku gracze kupili 10,21 mln gier na konsole oraz PC, co stanowi nieco niższy rezultat (o 2,3%) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Gamesindustry.biz uwzględniło informacje od GSD, które posiada dane z niemal całej cyfrowej dystrybucji (tylko niektórzy wydawcy nie ujawniają konkretów dotyczących zakupów) oraz sprzedaży fizycznych gier ze wszystkich rynków strefy euro.
EA Sports FC 24 to najchętniej kupowana produkcja w październiku, jednak warto zwrócić uwagę, że osiągnęła 10% spadek zainteresowania w porównaniu z ubiegłoroczną Fifą 23. Najprawdopodobniej popularność sportówki nie jest wyłącznie związana ze zmianą marki, gdyż powinniśmy pamiętać o zeszłorocznych Mistrzostwach Świata, które w pewnym stopniu napędzały wyniki Electronic Arts.
Assassin's Creed Mirage wyprzedziło Spider-Mana 2 w październiku, choć tytuł Ubisoftu był sprzedawany dwa tygodnie dłużej i jest dostępny na większej liczbie platform. Mirage zanotowało ponad 49% gorszy wynik od AC Valhalli, ale jednocześnie cieszyło się o 22% większą popularnością niż AC Odyssey (2018) i AC Origins (6%, 2017).
Spider-Man 2 wystartował niczym burza – przez pierwsze dwa tygodnie gra osiągnęła blisko 30% lepszy rezultat od przygody Petera Parkera z 2018 roku i blisko trzykrotnie wyższy wynik niż historia Milesa Moralesa (2020).
Jednocześnie druga pełnoprawna odsłona serii o Pająku uzyskała o 28% gorszą sprzedaż w pierwszych dwóch tygodniach od God of War Ragnarok, ale musimy pamiętać, że tytuł był dostępny także na PS4. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę jedynie sprzedaż edycji na PS5, to właśnie Spider-Man 2 wyprzedził o 8% ostatnią przygodę Kratosa.
Super Mario Bros. Wonder zajęło 4. miejsce w zestawieniu najchętniej kupowanych gier w Europie, choć weźmy pod uwagę fakt, że Nintendo konsekwentnie nie potwierdza danych z cyfrowej dystrybucji. Pozyska posiada dwukrotnie wyższy wynik od Super Mario Odyssey, prawie 59% większy rezultat niż Super Mario 3D All-Stars i prawie o 53% wyższą sprzedaż od Super Mario 3D World + Bowser's Fury. Na zainteresowanie najnowszą produkcją z Mario w roli głównej wpływ miała także baza użytkowników Switcha.
Gamesindustry.biz potwierdziło również, jak radziły sobie inne nowości z października: Lords of the Fallen (5. miejsce), Metal Gear Sold: Master Collection Volume 1 (16), EA Sports UFC 5 (17), Detective Pikachu Returns (32), Sonic Superstars (33) i Forza Motorsport (42).
PlayStation 5 było najchętniej kupowaną konsolą w Europie – urządzenie osiągnęło o 143% lepszą sprzedaż niż w październiku ubiegłego roku. Nintendo Switch odnotował 20% spadek zainteresowania rok do roku, ale to rezultat sprzętu Microsoftu może zaskakiwać. Gracze kupili o 52% mniej Xboksów Series X|S w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Lista najpopularniejszych gier w Europie (październik 2023):
- EA Sports FC 24 (EA),
- Assassin's Creed Mirage (Ubisoft),
- Spider-Man 2 (Sony),
- Super Mario Bros Wonder (Nintendo) – brak danych z eShopu,
- Grand Theft Auto 5 (Rockstar),
- Lords of the Fallen 2023 (CI Games),
- Battlefield 2042 (EA),
- Hogwarts Legacy (Warner Bros),
- Red Dead Redemption 2 (Rockstar),
- It Takes Two (EA).