Sunset Overdrive zarobiło zaledwie 567 dolarów dla Insomniac. Sony nie może rozwijać IP bez zgody Microsoftu
W 2014 roku na Xboksie One zadebiutowała produkcja autorstwa Insomniac Games. Twórcy znani w tamtym czasie z serii Ratchet & Clank stworzyli dla Microsoftu zręcznościową, trzecioosobową strzelankę koncentrującą się na pozbywaniu się mutantów. Od lat nie otrzymaliśmy kontynuacji, a najnowsze doniesienia wskazują, że tytuł nigdy nie powstanie.
Cofnijmy się jednak do 2021 roku, kiedy zrobiło się głośno o rejestracji znaku towarowego „Sunset Overdrive” przez Sony, a Insomniac Games sugerowało, że w przyszłości może stworzyć Sunset Overdrive 2. Wydaje się jednak, że sytuacja marki jest znacznie bardziej skomplikowana.
W najnowszych dokumentach Insomniac Games pojawiła się informacja, według której to Microsoft ma ekskluzywną możliwość wydania 2 kontynuacji Sunset Overdrive, w tym także dodatków oraz portów.
Microsoft #Xbox ma wyłączne prawa do publikacji 2 kontynuacji Sunset Overdrive (DLC, porty, wszystko związane z SO).
- Teraz wydaje się sensowne, dlaczego #PlayStation i Insomniac nie wydały zremasterowanej wersji gry OG lub sequela, pomimo posiadania praw do IP.
Microsoft #Xbox have exclusive rights to publish 2 sequels of Sunset overdrive (DLC, Ports, any thing related to SO).
— Faizan Shaikh (@FaizShaikh7681) December 20, 2023
• Now it makes sense why #PlayStation & Insomniac didn't release the Remastered version of the OG game or sequel despite having IP rights
Source: @eXtas1stv pic.twitter.com/0kaOeuYr72
Tym samym pomimo posiadania IP przez Insomniac Games oraz Sony, gigant z Redmond w warunkach umowy zagwarantował sobie wydanie nie tylko Sunset Overdrive 2 i Sunset Overdrive 3, lecz również możliwych odświeżeń szalonej produkcji.
Wiele na to wskazuje, że uniwersum, o którego rozbudowę czasami prosi się część graczy, nie będzie dłużej rozwijane – Microsoft najprawdopodobniej nie dogada się z producentem PlayStation, a Phil Spencer nie zdecyduje się na zakup marki.
Sporą niedogodnością Sunset Overdrive jest jego wynik – budżet gry nie był duży (42,6 mln dolarów), ale sprzedaż netto wyniosła 49,7 mln dolarów. Według obliczeń Insomniac Games zarobiło na projekcie zaledwie 567 dolarów.