Bluesky, nowy konkurent X otwiera się dla wszystkich. Nowa platforma społecznościowa zbudowana na protokole AT

Technologie
1491V
BlueSky
Łukasz Musialik | 06.02, 19:30

Bluesky to nowa platforma społecznościowa, która ma ambicję stać się alternatywą dla dominujących serwisów takich jak X czy Facebook. Za projektem stoi Jack Dorsey, współzałożyciel Twittera, który sfinansował Bluesky jako niezależną inicjatywę. Po prawie roku testów w zamkniętej grupie, Bluesky jest teraz dostępne dla każdego, kto chce się zarejestrować.

Co wyróżnia Bluesky od innych platform społecznościowych? Przede wszystkim to, że jest zbudowane na protokole AT, który jest zdecentralizowanym i otwartym standardem dla sieci społecznych. Oznacza to, że kod źródłowy Bluesky jest dostępny publicznie i każdy może go przejrzeć, zmodyfikować lub stworzyć własną aplikację na jego podstawie. Użytkownicy mają większą kontrolę nad swoimi danymi, treściami i algorytmami, które kształtują ich doświadczenie w sieci.

Dalsza część tekstu pod wideo

Bluesky na pierwszy rzut oka przypomina Twittera, z którego wywodzi się część jego twórców. Użytkownicy mogą publikować krótkie wiadomości, obserwować innych i komentować posty. Jednak Bluesky oferuje więcej możliwości personalizacji i eksperymentowania. Na przykład, użytkownicy mogą tworzyć własne usługi moderacji treści, do których mogą się zapisać inni. Mogą też wybierać, z jakiego serwera korzystają, lub przenosić się na inny, bez utraty swojej historii i kontaktów.

„Zdecentralizowanie oznacza możliwość próbowania wielu rzeczy równolegle, więc nie ograniczamy zmian na jedną organizację” - powiedział Jay Graber, dyrektor generalny Bluesky, w rozmowie z TechCrunch. „Sposób, w jaki zbudowaliśmy Bluesky, pozwala każdemu wprowadzać zmiany w naszym produkcie” - dodał.

BlueSky

Twórcy zapowiadają, że wkrótce wprowadzą wersję eksperymentalną otwartej „federacji”, która pozwoli deweloperom budować własne, niezależne serwery, podobnie jak w Mastodonie, innym zdecentralizowanym serwisie społecznym. Bluesky i Mastodon mają jednak różne podejścia techniczne i nie są ze sobą kompatybilne. Bluesky chce być bardziej przyjazne dla użytkowników, którzy nie są zaznajomieni z terminologią i procesem rejestracji w Mastodonie.

Bluesky to obiecujący projekt, który może przyczynić się do rozwoju i „demokratyzacji sieci społecznych”. Nie wiadomo jednak, czy uda mu się zdobyć wystarczającą liczbę użytkowników i zainteresowanie, by konkurować z gigantami branży. Na razie serwis ma około 3 miliony zarejestrowanych osób, co jest niewiele w porównaniu z miliardami użytkowników X czy Facebooka. Czy Bluesky zdoła przekonać ludzi do swojej wizji? Czas pokaże.

Źródło: Twitter.com

Komentarze (14)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper