Były szef PlayStation: To koniec gier AAA ponieważ „stały się zbyt kosztowne”. Nadchodzi powrót produkcji AA!
Shawn Layden, były szef PlayStation, który kierował marką od 2014 do 2019 roku, wypowiedział się na temat sytuacji w branży gier, która w ostatnim czasie boryka się z masowymi zwolnieniami. W wywiadzie dla portalu VentureBeat, Layden stwierdził, że nie ma powodów do obaw o przyszłość gier i że branża jest w dobrej kondycji. Powiedział, że zwolnienia są wynikiem „niedopasowania talentów do wymagań”, a nie oznaką kryzysu.
Layden przyznał, że już wielokrotnie w ciągu ostatnich 20 lat przewidywano upadek branży gier. „Zagłada branży była przepowiadana tyle razy w ciągu ostatnich 20 lat, że to już prawie żart. Wciąż mamy się dobrze” – powiedział. Na temat zwolnień i ich wpływu na ludzi, Layden przyznał, że są one „opóźnionym wskaźnikiem” kondycji, w jakiej znajduje się obecnie branża. Co to oznacza? To, że coś poszło nie tak, ale nie teraz, a w przeszłości.
„Zwyczajnie miałeś jakiś plan i nie wypalił. A teraz masz masę ludzi, którzy nie pasują do nowej wizji firmy, ani do kursu, jaki obiera. Zwolnienia nie są rozwiązaniem dzisiejszego problemu. Rozwiązują problem decyzji podjętych w przeszłości, które nie były właściwe. Zrozummy, że to nie jest obraz dzisiejszej sytuacji” – powiedział.
Nie wszystko jest jednak idealnie. Layden powiedział, że rosnący koszt produkcji gier jest „egzystencjalnym zagrożeniem” dla branży. Kiedy gry kosztują nawet 300 milionów dolarów, to w dłuższej perspektywie może to doprowadzić do poważnych problemów.
„Boję się, że zaakceptowaliśmy model AAA, 80 godzin rozgrywki, 50 gigabajtów gry i jeśli nie możemy tego osiągnąć, to nie możemy nic zrobić. Dlatego nadchodzi zmiana w sposobie myślenia. Od teraz będą wychodzić głównie gry AA” – powiedział.
Jako przykład, Layden powiedział, że branża gier osiąga teraz swój „moment katedralny”. Porównał to do sytuacji, kiedy ludzie budowali katedry, czyli „ogromne budowle ku czci Boga”, w całej Europie i na świecie. Jednak katedry były budowane przy użyciu niewolniczej pracy, co jak wiemy, nie mogło się dłużej utrzymać. Podobnie, biznes gier AAA może nie być korzystny na dłuższą metę.
„Stało się to zbyt czasochłonne i kosztowne. Były wspaniałe i piękne. Możesz popatrzeć na każdą z nich w Europie i pomyśleć: „To cud”. Ale nie budujemy ich już. Nie budujemy ich, bo matematyka nie działa. Jeśli masz cztery ściany i dach, możesz to nazwać swoim kościołem. Nie potrzebujesz już katedry” – powiedział.
Layden ma nadzieję, że branża gier wróci do gier AA, które kosztują znacznie mniej. „, Teraz kiedy każda produkcja to trzy cyfry milionów, tolerancja na ryzyko jest bardzo niska. Kończysz z klonami i sequelami, bo jest bezpieczniej i nie robisz zupełnie nowych gier i historii, które mogą być finansowym zagrożeniem” – powiedział.
Wywiad z Laydenem jest ciekawym spojrzeniem na branżę gier z perspektywy kogoś, kto miał na nią duży wpływ. Layden był odpowiedzialny za wiele sukcesów PlayStation, takich jak God of War, Uncharted, The Last of Us czy Horizon Zero Dawn. Obecnie pracuje w Streamline Media Group, firmie zajmującej się tworzeniem gier i technologii.