PS5 Pro ze specjalnym oznaczeniem dla gier. Znamy wymagania narzucone deweloperom
Pamiętacie specjalne wymagania, których spełnienie sprawiało, że gry trafiały na listę wykorzystujących moc PlayStation 4 Pro? Wygląda na to, że Sony zamierza powtórzyć tę formę działania przy okazji nadchodzącej, wzmocnionej konsoli bieżącej generacji.
PlayStation 5 Pro to obecnie bardzo gorący temat - dość powiedzieć, że niemal każdego tygodnia dostajemy kolejną garść informacji na temat potencjalnego następcy podstawowej wersji obecnej iteracji sprzętu od Sony. I choć oczywiście w dużej mierze wciąż są to mniej i bardziej wiarygodne doniesienia, to na oficjalne informacje musimy jeszcze poczekać. Jeśli jednak przynajmniej część z nich się sprawdzi, to jeszcze pod koniec roku będziemy mogli udać się na zakupy.
I okazuje się, że tak samo, jak w przypadku PS4 Pro, Sony zamierza zadbać o to, by nie każda gra mogła się reklamować jako śmigająca na PlayStation 5 Pro. Według najnowszych informacji, do których dotarł Tom Henderson z Insider Gaming, jest kilka czynników, które sprawią, że tytuły będą mogły pochwalić się specjalną etykietą „PS5 Pro Enhanced”. Przede wszystkim - takie pozycje miałyby mieć dedykowany dla konsoli tryb graficzny, który zapewni:
- PSSR w celu skalowania rozdzielczości do 4K;
- Stałe 60 klatek na sekundę;
- Dodanie lub zwiększenie efektów ray tracingu.
I na tym bynajmniej nie koniec. Sony ma mieć jeszcze kilka potencjalnych kwestii do odhaczenia, które mogą pomóc największym tytułom w zdobyciu wspomnianego akapit wcześniej "wyróżnienia". Według informacji udostępnionych przez Insider Gaming, wymagane będzie spełnienie któregokolwiek z następujących aspektów:
- Zwiększona docelowa rozdzielczość dla tytułów, które działają w stałej rozdzielczości na standardowej konsoli;
- Zwiększona docelowa maksymalna rozdzielczość dla tytułów, które działają w zmiennej rozdzielczości na standardowej konsoli;
- Zwiększona docelowa liczba klatek na sekundę dla tytułów, które mają stałą liczbę klatek na sekundę na standardowej konsoli;
- Włączenie efektów ray tracingu dla PS5 Pro.
Trzeba przyznać, że to całkiem ciekawa kwestia i można zakładać, że najbardziej mainstreamowe tytuły znajdą kruczki, by w jakiś sposób wskoczyć do grupy „PS5 Pro Enhanced”. W artykule, na który powołuję się przy okazji tego newsa, wspomniano na przykład o wypowiedzi Richard Leadbetter z Digital Foundry, który stwierdził, że prawdopodobnie nie ma sensu liczyć na 60 klatek na sekundę przy GTA VI na PS5 Pro. Trzeba będzie więc znaleźć inne rozwiązanie.